براساس گزارش مردمی این آتش سوزی که دقایقی قبل از یکی از شبستان های این مسجد شروع شده بود به کل مسجد سرایت کرد و آتش نشانان ساری سرگرم خاموش کردن آتش هستند.

به گزارش جماران؛ مسجدجامع ساری یکی از قدیمی ترین مسجد در مرکز مازندران که قدمتش به دوره قاجاریه می رسد،به دلایل نامعلومی آتش گرفت.

براساس گزارش مردمی این آتش سوزی که دقایقی قبل از یکی از شبستان های این مسجد شروع شده بود به کل مسجد سرایت کرد و آتش نشانان ساری سرگرم خاموش کردن آتش هستند.

قرارگیری مسجد جامع ساری در حاشیه بازار قدیمی نرگیسه در مرکز این شهر که محل اجتماع شهروندان محسوب می شود، نگرانی هایی را مبنی بر احتمال سرایت آتش به پاساژهای اطراف افزایش داده است.

مرکز اطلاعات فرماندهی آتش نشانی شهرداری ساری، آتش سوزی در شبستان مسجد جامع شهر ساری را مورد تایید قرار داد و اعلام کرد که نیروهای آتش نشانی از ایستگاه های مختلف شهر برای خاموش کردن آتش به منطقه اعزام شدند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز با تایید این آتش سوزی بیان حزییات بیشتر در مورد این حادثه را مربوط به آتش نشانی شهرداری ساری دانست.

جزییات بیشتر در مورد آتش سوزی در مسجد جامع شهر ساری در خبرهای تکمیلی ارسال می شود.

مسجد جامع ساری مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام - دوره قاجار است و در ساری، محله چناربن، داخل بازار نرگسیه واقع شده و این اثر در تاریخ 8 اسفند 1377 با شمارهٔ ثبت 2272 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بنای کنونی مسجد جامع ساری حاصل بازسازی‌های مکرر در دوران قاجاریه و پهلوی است؛ ولی در میزان قدمت و بنیان‌گذار آن اختلافاتی وجود دارد. اکثراً این بنا را به دوران عباسیان منتسب می‌دانند و ساخت آن را به دوره پس از سقوط اسپهبد خورشید می‌رسانند. داستانی مبنی بر ساخت این مسجد بر روی ویرانه‌های یک آتشکده وجود دارد. /ایرنا

8308204_175

سوختن 10 مغازه در آتش

آتش مسجد جامع ساری به دلیل اینکه بنای مسجد کاملا چوبی و گلی بوده به مغازه‌های اطراف سرایت کرده و هم‌اکنون حدود 10 مغازه در آتش می‌سوزد.

بازار ساری در مجاورت مسجد جامع ساری کاملاً تعطیل شده و برق این مناطق نیز به دلیل جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها نیز قطع شده است.

 بر اساس گفته‌های مسئولان آتش‌نشانی ساری کمبود امکانات اطفاء حریق مسجد جامع ساری را دچار مشکل کرده است و احتمال خاموش شدن تا ساعات بامداد فردا نیز ادامه خواهد داشت.

همکاری نیروهای مردمی با نیروهای امدادی خوب نبوده و همین امر باعث شده تا ازدحام جمعیت کار امدادرسانی را دچار مشکل کند و درگیری‌هایی بین مغازه‌داران و نیروهای آتش‌نشانی که برای اطفاء حریق در مسجد جامع مشغول هستند آنها را وادار به خاموش کردن مغازه‌ها کرده است.

نیروهای مردمی هم تلاش دارند جلو شعله‌های بیشتر آتش مغازه‌های اطراف مسجد جامع را بگیرند.

اطفای حریق شبستان های مسجد جامع ساری ادامه دارد 

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری گفت: اطفای حریق شبستان های مسجد جامع ساری ادامه دارد.

حسین کلانتری  با بیان اینکه آتش سوزی صحن مسجد جامع ساری که از شامگاه پنجشنبه آغاز شده بود، مهار شد گفت: در حال حاضر اطفای حریق شبستان های مسجد ادامه دارد.

وی  ادامه داد: آتش سوزی سقف مسجد و بازار اطراف مسجد که سقفشان چوبی بود مهار شده است و برای این کار تمام نیروهای شیفت و آنکال بهره گیری شدند و حتی از آتش نشانی شهرهای دیگر نظیر آمل نیز کمک گرفته شده است.

کلانتری یادآور شد: یکسری مغازه های حاشیه و زیر شبستان مسجد جامع دچار آتش سوزی نیز شدند و سقفشان براثر حریق آسیب دیده است.

مهار حریق دقایق قبل در مسجد جامع ساری

احمدی مدیرکل مرکز مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: آتشی که به جان قدیمی‌ترین مسجد مازندران افتاده بود ، دقایقی قبل مهار شد.

وی افزود: عملیات اطفای کامل حریق در مسحد و مغازه‌های اطراف مسجد همچنان ادامه دارد. /باشگاه خبرنگاران جوان

 

مصدومیت ۱۰ نفر بر اثر آتش‌سوزی مسجد جامع ساری

سخنگوی اورژانس مازندران از مصدومیت ۱۰ تن در آتش‌سوزی مسجد جامع ساری خبر داد و گفت: از این مصدومان، ۴ نفر که دچار سوختگی و آسیب های متعدد جسمی بودند، به بیمارستان های بوعلی و امام ساری منتقل شدند.

زکریا اشک پور، در مورد حادثه حریق امشب در مسجد جامع ساری با بیان اینکه در این حادثه ۱۰ نفر مصدوم شدند، افزود: از این مصدومان، ۴ نفر که دچار سوختگی و آسیب‌های متعدد جسمی بودند، به بیمارستان‌های بوعلی و امام ساری منتقل شدند.

سخنگوی اورژانس مازندران گفت: در اثر این حادثه ۶ نفر دیگر در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شدند.

اشکپور ادامه داد: این افراد که در مسجد و در محل حادثه حضور داشتند دچار آسیب شدند.

وی گفت: ۶ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه مسجد جامع ساری اعزام شد. /ایسنا

 

اتصالی سیم برق دلیل حریق مسجد ساری

استاندار مازندران اتصالی سیم برق را دلیل آتش سوزی مسجد جامع ساری بیان کرد و از اتمام عملیات اطفای حریق خبر داد.

محمد اسلامی دقایقی قبل در حاشیه بازدید از روند امدادرسانی و اطفای حریق مسجد جامع ساری در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه مسجد جامع ساری تاریخی و ارزشمند است افزود: به دلیل اتصالی سیم برق که ریشه در شدت گرما و تابش خورشید به سیم های برق دارد که از پشت بام مسجد رد شده، آتش سوزی رخ داده است.

وی افزود:سقف چوبی مسجد کامل در آتش سوخت اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم و روند امدادرسانی و اطفای حریق به شایستگی انجام شد که از حضور متعهدانه گروههای امدادی و مردمی تشکر می کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه اورژانس، نیروهای پلیس، ویگان ویژه، نیروهای مردمی، آتش نشانی و غیره در عملیات اطفای حریق متعهدانه شرکت کرده اند گفت: در حال حاضر عملیات اطفاء تمام شد و گروههای امدادی در حال لکه گیری هستند.

استاندار مازندران ادامه داد: مسجد جامع ساری به دلیل ثبت ملی شدن، تابع ضوابط میراث است و مباحث بازسازی و احیای آن با مشارکت دست اندرکاران و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی آغاز می شود و با تمام قوا به حالت اول برمی گردد اما در طراحی مسائل ایمنی نیز باید لحاظ شود. /مهر

توضیحات مدیر کل میراث فرهنگی مازندران درباره وضعیت مسجد جامع ساری

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران اعلام کرد: آتش در مسجد جامع ساری خاموش شده است، اما برای اعلام وضعیت نهائی مسجد باید کارشناسان براوردی از وضعیت مسجد داشته باشند.

آتش از ساعاتی قبل گریبان مسجد جامع ساری که براساس برخی اسناد گفته می‌شود قدمت آن به سه هزار سال قبل می‌رسد را گرفت و آتش نشانان موفق شدند آتش این مسجد تاریخی را بعد از گذشت بیش از سه ساعت خاموش کنند.

سیف الله فرزانه، مدیر کل میراث فرهنگی استان مازندران در مورد وضعیت این مسجد تاریخی گفت: هنوز براساس اعلام استاندار ساری علت این آتش‌سوزی اتصال برق بوده است، اما هنوز آتش‌نشانی ساری در مورد این اتفاق به طور دقیق توضیح نداده است.

او در مورد درصد آسیب‌وارد شده به مسجد جامع ساری برخلاف خبرهایی که به نقل از برخی مسئولان شهری ساری در فضای مجازی مبنی بر تخریب صددرصدی این مسجد منتشر شده است، می‌گوید: تا این لحظه نمی‌توانیم هیچ قضاوتی در این زمینه داشته باشیم، باید کارشناسان مسجد را به طورکامل بررسی کنند و سپس براوردها انجام شود.

وی تاکید کرد: محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی برای بررسی وضعیت مسجد به ساری سفر کرده است.

مسجد جامع ساری در  محله چناربن، در بازار نرگسیه قرار دارد که در هشتم اسفند ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۷۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بنای کنونی مسجد جامع ساری حاصل بازسازی‌های مکرر در دوره‌های قاجار و پهلوی است. اما در قدمت و بنیان‌گذار این مسجد اختلافاتی وجود دارد. اکثراً این بنا را به دوران عباسیان منتسب می‌دانند و ساخت آن را به دوره پس از سقوط اسپهبد خورشید می‌رسانند، حتی داستانی مبنی بر ساخت این مسجد روی ویرانه‌های یک آتشکده وجود دارد. /ایسنا

استاندار مازندران: بنای مسجد جامع ساری برپاست

استاندارمازندران با رد تخریب کامل بنای مسجد جامع ساری براثر آتش سوزی پنجشنبه شب گفت که براثر این آتش سوزی به سقف و برخی دیگر مکان های مسجد خسارت وارد شد.

محمد اسلامی پنجشنبه شب درحاشیه بازدید از محل حادثه آتش سوزی مسجد جامع شهر ساری افزود : بنای مسجد جامع شهر ساری همچنان برپاست و بزودی برنامه ای برای مرمت و بازسازی این آثار ملی که به ثبت نیز رسید، برنامه ریزی می شود.

وی اضافه کرد : مرمت و بازسازی مسجد جامع شهر ساری به دلیل ثبت در فهرست آثار ملی تابع مقرراتی است که این کار از سوی سازمان میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری دنبال خواهد شد.

*** اتصال برق 

نماینده عالی دولت در مازندران دلیل این آتش سوزی را ناشی از اتصال برق اعلام کرد و اظهارداشت : کابل برق مسجد که از سقف وارد می شد ،براثر گرما و فشار مضاعف ناشی از بهره گیری از کولر دچار اتصال شد و آتش گرفت.

اسلامی بیشترین خسارت ناشی از آتش سوزی را مربوط به سقف مسجد جامع ساری دانست.

استاندارمازندران افزود : با آتش گرفتن مسجد گروه های آتش نشانی شهرداری ساری به موقع وارد عمل شدند و از آتش نشانی شهرداری های نکاء، بابل، قائمشهر و آمل نیز کمک گرفته شد که این گروه ها نیز با حضور توانستند با همیاری نیروهای مردمی از سرایت آتش به فروشگاه ها و اماکن اطراف جلوگیری کنند.

اسلامی خاطرنشان کرد : دراین حادثه به 7 باب مغازه و فروشگاه های اطراف نیز خسارت وارد شده است.

*** قدردانی از حضور نیروی انتظامی 

استاندارمازندران از حضور نیروی انتظامی برای برقراری نظم و امنیت برای تسریع اطفاء حریق قدردانی کرد 

مسجد جامع ساری مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام - دوره قاجار است و در ساری، محله چناربن، داخل بازار نرگسیه واقع شده و این اثر در تاریخ 8 اسفند 1377 با شمارهٔ ثبت 2272 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. /ایرنا

 

photo_2018-07-12_20-52-53

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.