مدیرکل زندان‌های استان تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا آخرین وضعیت پرونده‌هایی همچون پرونده حمیدرضا بقایی، سعید مرتضوی، مهدی هاشمی، وحید مرادی، نسرین ستوده، هنگامه شهیدی و... را تشریح کرد.

به گزارش جماران، متن گفت و گو با رییس سازمان زندان ها به شرح زیر است: 

 

*وضعیت زندان‌های استان تهران در رابطه با اقدامات نظارتی و پرونده شخصیت که برای زندانیان تشکیل می‌شود، به چه صورت است؟

کسانی که وارد زندان می‌شوند، افرادی هستند که حسب دستور یا احکام قضایی وارد زندان می شوند و قضات دادگستری نیز بر آنها نظارت می‌کنند و  ما هم در موضوع نظارت بر زندانیان پافشاری داریم و با روی باز از آن استقبال می کنیم. مقامات قضایی هم هر روز بهتر از دیروز حضورشان را در این زمینه بیشتر کرده‌اند، به گونه‌ای که  سال گذشته بیش از چهار هزار مورد بازدید توسط قضات استان انجام شده است؛ البته در هر زندان قاضی ناظر زندان را داریم و این قضات همیشه در زندان ها مستقرند. علاوه بر آنها قضات دادسراها اعم از دادستان و معاونین دادستان و دادیاران اجرای احکام و نیز قضات دادگاه های بدوی و تجدیدنظر  در طول هفته از زندان ها بازدید به عمل می‌آورند.

ما در هر زندان بازرسی‌های مستمر را داریم. اداره کل زندان‌ها و مسئولین حفاظت و بازرسی و به طور کلی سازمان زندان‌ها همیشه بر عملکرد مدیریت زندان و نحوه اجرای صحیح مقررات بر زندان‌ها نظارت دارند و هیات‌های نظارت و بازرسی حقوق شهروندی دادگستری تهران و قوه قضاییه نیز از زندان‌ها بازدید می‌کنند به طوری که در سال ۹۶، هفتاد نفر از هیات‌های خارجی و ۲۶ نماینده مجلس از زندان‌ها بازدید کردند و آنقدر بازدیدهایمان از زندان‌ها زیاد است که زندانیان نسبت به این موضوع اعتراض می‌کنند.

ما  در استان تهران ۷ زندان از جمله زندان فشافویه، قرچک ورامین، ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ، اوین، کانون اصلاح و تربیت، شهر ری، دماوند و در استان البرز دو زندان رجایی شهر و قزل حصار را داریم.

«پرونده شخصیتی زندانیان» در زمینه  کارهای فرهنگی، مددکاری، روانشناسی، بهداشت و درمان، اشتغال و حرفه آموزی آنها تشکیل می شود. ما در سال ۹۵، ۲۲ هزار پرونده شخصیتی تشکیل دادیم که سال ۹۶ این تعداد را به ۳۰ هزار پرونده رساندیم و در سه ماهه اول سال جاری نیز ۸ هزار پرونده شخصیتی تشکیل دادیم و امیدواریم تشکیل پرونده شخصیتی زندانیان روز به روز بیشتر شود تا بتوانیم به طور صدرصد پرونده شخصیتی آنها را در تمام زندان ها تشکیل دهیم. گفتنی است بیش از ۲۴۰۰ محکوم مالی داریم که فقط برای  مهریه و نفقه در زندانند.

 

 

 

*چرا  اوین را جزو زندان‌ها قرار دادید؟

زمانی که جا و امکانات نیست، ما مجبوریم در طرح طبقه بندی‌مان اوین را بازداشتگاه بدانیم ولی از اوین به عنوان زندان استفاده کنیم. ما در اوین غیر از افغان‌ها و پاکستانی‌ها، زندانیان خارجی را هم نگه میداریم و نمی‌توانیم آنها را جای دیگری ببریم. این طور نیست که ما از زندان اوین به عنوان ابزار استفاده کنیم و بازداشتگاه باشد ولی از آن به عنوان زندان استفاده کنیم.

 

*با توجه به اینکه پیش‌تر گفته بودید که تقاضای افزایش بودجه را برای زندان‌ها داشتید، آیا بودجه زندان‌های تهران تامین شده است؟

 ما در رابطه با تجهیزات و  بادی اسکنر با کمبود مواجه‌ایم و  کسری بودجه داریم. تلاش داریم که این کسری بودجه را جبران کنیم ولی باید مسئولین دولتی در استان و سطح کشور با جدیت بیشتری آن را دنبال کرده و این معضل را رفع کنند. به عنوان مثال عدم تکمیل دو زندان از زندان‌های تهران بزرگ به دلیل کمبود منابع مالی است. ما  در برخی از زندان‌های تهران به لحاظ کمبود جا، کف خواب داریم، مثل ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ. با بودجه‌ای که به ما داده شده است حدود ۹۰ درصد کار یکی از زندان‌های استان تهران در حال تکمیل است و ان‌شاءالله با راه انداری آن، کف خواب در زندان تهران بزرگ نخواهیم داشت.

*آیا خرید و فروش جای خواب در زندان‌ها صحت دارد؟

خیر. شاید فردی روی زمین بخوابد  یا کسی که روی تخت خوابیده بخواهد جایش را با دیگری جابه جا کند که این موضوع طبیعی است و اصلا این طور نیست که کسی جای خواب را بخرد یا جایش را واگذار کند.

 

*چرا حوادثی مانند خودکشی سینا قنبری، سید امامی و ... را شاهدیم و اینگونه حوادث مدام در بازداشتگاه ها رخ می‌دهد؟ آیا اقدامات لازم در بازداشتگاه  و ندامتگاه‌ها برای حفظ جان انسان‌ها انجام می‌شود؟

ما از ابتدا بر بازداشتگاه‌های امنیتی و انتظامی نظارت داشته و داریم. برای مدیران بازداشتگاه‌ها دوره‌های آموزشی را گذاشته‌ایم. آقای سینا قنبری در بازداشتگاه  و در قرنطینه در ساعت ۲:۳۰ بامداد به لحاظ مشکلات شخصی، خودش را در سرویس بهداشتی به دار آویخت. آیا این دست ماست؟ ما چه باید کنیم؟ ما باید در طول شبانه روز، آنقدر نیرو داشته باشیم که هر 15 دقیقه یکبار سرویس‌های بهداشتی را چک کنیم که این عملی نیست. همچنین اینطور نیست که ما در محیط زندان حوادث را پیش بینی کنیم.

با توجه به اقدامات پیشگیرانه توسط همکارانم در زندان‌ها تعداد بسیار نادری از  خودکشی‌ها در زندان‌ها به نتیجه می‌انجامد. خودکشی زندانیان به دلیل رفتار  زندانبان یا کمبود زندان نیست بلکه خودکشی آنها  به دلیل مشکلات روحی و شخصی شان است. آقای سید امامی هم در سرویس بهداشتی خودکشی کرده بود.

 

* درباره آزادی حمید صفت توضیح می‌دهید؟

وضعیت حمید صفت با نظریه پزشکی از قرار بازداشت موقت به قرار وثیقه تغییر کرد و در نهایت  با وثیقه آزاد شد. هیچ امتیاز خاصی برای او در نظر گرفته نشد.

 

*قتل وحید مرادی به چه صورت رخ داد و چگونه چاقو و قمه وارد زندان می‌شود؟

آقای وحید مرادی در سوابقش حدود ۲۰ تیر خورده است و ۱۳ مورد سابقه ضرب و جرح دارد. طبیعتا این شخص زمانی که وارد زندان می شود، می خواهد رفتارهای قانون گریزش را  در زندان عملی کند. ماجرا از این قرار بود که وحید مرادی در سلولش با بقیه زندانیان درگیر می شود و بقیه را مجروح می کند و آنها هم از طریق تیزی به قلبش، او را به قتل می‌رسانند.

در کلاس‌های آموزشی که برای زندانیان می‌گذاریم، ابزارالات برنده در اختیارشان هست و به لحاظ اینکه از محیط مناسب استفاده کنند، کولر در اختیارشان هست.   آنها حتی از  فلزات کولر و تخت‌ها و از هر نوع جنسی که در اختیارشان هست حتی با قاشق و چنگالی که برای غذاخوردن در اختیارشان قرار می‌گیرد، تیزی (وسیله برنده) درست می‌کنند؛ بنابراین منظور از تیزی شمشیر یا قمه نیست بلکه می‌تواند از همین چیزهای کوچک هم تیزی درست کنند.  ضربه‌ای که به وحید مرادی زده بودند از همین چیزها  یعنی از تیزی های خیلی باریک و کوچک بود. به هر صورت عمده زندانیان رجایی شهر متهم و محکوم به قصاص و اعدام با جرایم خشن و سازمان دهی شده هستند و  طبیعی است که چنین اتفاقاتی رخ دهد.

زمانی که  درگیری بین وحید مرادی و دیگر زندانیان شروع می‌شود تا لحظه فوتش و نیز ورود نیروهای ما، هفت دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. به این صورت که در حیاط درگیر می‌شوند، از حیاط وارد سالن و در سالن  زندان درگیری شدید می‌شود و اتفاق رخ می‌دهد، البته دو سه نفر زخمی شده‌اند و دو سه نفر هم حسب دستور قضایی بازداشت شدند و در اختیار آگاهی هستند.

*پرونده‌های نسرین ستوده و هنگامه شهیدی به کجا رسیده است؟

 نسرین ستوده و هنگامه شهیدی در حال حاضر در بازداشت هستند.

*دادستان تهران اخیرا گفته‌ است که معتادین متجاهر به بازداشتگاه کهریزک منتقل شوند، این بازداشتگاه تعطیل نشده است؟

این بازداشتگاه تعطیل شد و دیگر بازداشتگاه نیست. نیروی انتظامی با ستاد مواد مخدر در حال هماهنگی است که معتادین متجاهر را برای نگهداری به آنجا منتقل کند. کما اینکه ما در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ معتاد متجاهر را در فشافویه نگه می‌داریم.

*با توجه به اینکه مطرح می شود برخی از زندانیان پرونده های کلان مانند بابک زنجانی، مهدی هاشمی و ... از امتیازات بهتر و شرایط خاصی برخوردارند،  وضعیت این متهمان در زندان ها به چه صورت است؟

همه زندانیان برای ما یکسانند. مهدی هاشمی در بند عمومی است ولی  بابک زنجانی به لحاظ مراوات و رفت و آمد زیاد قضایی و به جهت تحقیقات در زندان در جای خاصی نگهداری می‌شود.

 

*وضعیت آقای حمیدرضا بقایی معاون اجرایی دولت دهم به چه صورت است؟ آیا او واقعا اعتصاب غذا کرده است؟ مرتضوی دادستان سابق تهران کجا نگهداری می‌شود؟

آقای بقایی در شرایط مناسب و کاملا انسانی در بازداشتگاه اوین نگهداری می‌شود. در مورد آقای مرتضوی نیز باید بگویم به دلیل اینکه نمی‌توان وی را در کنار دیگر زندانیان نگه داشت، در بند ۲۴۱ اوین در حال گذراندن حبس است. باز هم می‌گویم که این طور نیست امتیاز خاصی به این زندانیان داده شود.

محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم هم زندان بود البته به دلیل بیماری‌هایی که داشت، نسبت به بقیه زندانیان بیشتر مرخصی می‌آمد. تعداد زیادی از متهمان حتی محکومان سیاسی  برای پزشکان خصوصی شان باید مدام اعزام شوند، در این موارد قوه قضاییه بسیار مظلوم است. کسانی که علیه جمهوری اسلامی مدام حرف می زنند و بوق و کرنا راه می اندازند کسانی هستند که با همه امکانات مدام اعزام می‌شوند. افراد خاص تا می‌گویند دل درد دارند برای اینکه اتفاقی برای آنها نیفتد سریع اعزامشان به بیمارستان انجام می شود.

 

*آیا محکومیت ۵ نفر از زنان دراویش به حبس طولانی مدت صحت دارد؟

از این موضوع بی اطلاعم. پروسه کاری اعلام محکومیت این است که دادگاه حکم را صادر می‌کند و به زندان اعلام می‌نماید و زندان هم آن را به متهم  ابلاغ می کند و در سیستم رایانه‌ای ثبت می‌شود تا متهم اگر اعتراضی دارد آن را انجام دهد و پرونده اش به دادگاه تجدیدنظر ارسال شود. ما در این پروسه فقط مجری ابلاغ اوراق قضایی  هستیم و موضوع را  رصد نمی کنیم که احکام چیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.