کارشناسان، آغاز روند نزولی قیمت سکه را واکنش مثبت بازار به بسته پیشنهادی اروپا به ایران می دانند که نشان می دهد اعضای اتحادیه در تصمیم خود برای حفظ برجام و ترغیب ایران برای باقی ماندن در این توافق بین المللی مصمم هستند.

به گزارش جماران؛ قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (یکشنبه) برای دومین روز متوالی در بازار آزاد کاهش یافت و با افت 10 هزار تومانی به 2 میلیون و 888 هزار تومان رسید.

بهای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه و سکه های گرمی امروز تغییری نداشت؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 2 میلیون و 684 هزار تومان، هر نیم سکه یک میلیون و 388 هزار تومان و هر سکه گرمی 396 هزار تومان به خریداران عرضه شد.

در این بین قیمت ربع سکه با پنج هزار تومان افزایش در بازار به 722 هزار تومان رسید.

با وجود تثبیت قیمت هر اونس طلا در نرخ 1255 دلار و 2 سنتی در بازارهای جهانی، هر گرم طلای خام 18 عیار در بازار تهران با 1390 تومان افزایش، 236 هزار و 410 تومان عرضه می شود.

کارشناسان، آغاز روند نزولی قیمت سکه را واکنش مثبت بازار به بسته پیشنهادی اروپا به ایران می دانند که نشان می دهد اعضای اتحادیه در تصمیم خود برای حفظ برجام و ترغیب ایران برای باقی ماندن در این توافق بین المللی مصمم هستند.

«محمد کشتی آرای» رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در این باره به خبرنگار ایرنا گفته است: در شرایط کنونی، بازار تحت تاثیر چند عامل قرار دارد که مهمترین آنها فروکش کردن تقاضا و تب خرید در بین مردم است؛ اگر تا دیروز عده ای در تلاش بودند دارایی های نقد خود را برای حفظ ارزش به طلا تبدیل کنند، باید گفت این تقاضا اکنون در بازار به تعادل رسیده است.

وی به بسته پیشنهادی اروپا که روز جمعه (15 تیر) تحویل ایران شد، اشاره کرد و گفت: ارایه این بسته، عزم اروپایی ها به حفظ برجام و ادامه روابط اقتصادی با ایران را نشان داد که نوعی دلگرمی را در بین فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

بسته پیشنهادی اروپا که روز جمعه 15 تیر ماه در پایان نشست وزیران امور خارجه ایران و دیگر اعضای برجام(به جز آمریکا) انتشار یافت، در 10 ماده تنظیم شده و شامل مواردی چون حمایت از صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی ایران است.

کشتی آرای تاکید کرد: در هفته های گذشته که بازار سکه تلاطم داشت، حباب قیمت سکه تمام حتی تا روز چهارشنبه هفته گذشته (13 تیر) به 550 هزار تومان رسید اما اکنون 150 هزار تومان از حباب آن کم شده و هنوز حدود 400 هزار تومان دیگر حباب دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.