پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

امضاکنندگان اروپایی توافق برجام، قبلا طرحی را ترسیم نمودند تا شرکت های اتحادیه اروپا که دارای منافع در ایران هستند، از مجازات اعلام شده آمریکا مصون بمانند.

به گزارش جماران؛ روزنامه ال پاییس در گزارشی نوشت: قدرت های امضاکننده توافق هسته ای با ایران در نخستین جلسه خود بدون حضور آمریکا ، به دنبال ابزارهایی برای حفظ صادرات نفت این کشور هستند.

ال پاییس افزود: وزیران امور خارجه شش کشور جهان درحالی‌ روز جمعه در وین جلسه برگزار کردند که صندلی‌ آمریکا در این نشست خالی‌ بود. بر روی میز این جلسه حدود ۱۰ تعهد پراکنده وجود داشت که اصلی‌ ترین آن حفظ صادرات نفت ایران که برای بقای اقتصادی کشور کلیدی می‌ باشد ، به چشم می‌ خورد.

روزنامه افزود: مقامات ایرانی‌ درخواست برگزاری جلسه را نمودند زیرا به تضمین های کافی‌ در برابر آسیب های اقتصادی هنگفت ناشی‌ از تصمیم آمریکا نیاز دارند.

نشریه تصریح کرد: امضاکنندگان اروپایی توافق برجام، قبلا طرحی را ترسیم نمودند تا شرکت های اتحادیه اروپا که دارای منافع در ایران هستند، از مجازات اعلام شده آمریکا مصون بمانند. این جلسه با یک بیانیه مملو از ابهامات که ازسوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا در پایان قرائت شد خاتمه یافت و هیچ کدام از شرکت کنندگان نخواستند نتایج این جلسه را ارزیابی کنند.

ال پاییس اضافه نمود: منابع اتحادیه اروپا می‌ گویند که بحث این جلسه مفید بوده و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مشکلاتی که قدرت ها برای دور زدن تحریم های برون مرزی ترامپ را دارند درک کرده است.

روزنامه نوشت :شکوفایی بخش نفتی‌ ، ملموس ترین نفعی است که ایران با لغو تحریم های اروپایی به دست آورده است.اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ میلادی معادل ۹ میلیارد یورو نفت خام از ایران وارد کرد که بر طبق داده های کمیسیون اروپایی ، دو برابر میزان واردات نسبت به سال ۲۰۱۶ که نخستین سال اجرای کامل توافق هسته ای بود ، می‌ باشد.

در گزارش آمده است: همچنین سهم چین در این رابطه بسیار حیاتی‌ است.خرید نفت ایران از سوی این کشور ، یک چهارم سبد صادراتی ایران را تشکیل می‌ دهد و تضمین این میزان با تهدید آمریکا آسان نیست.

رسانه افزود: اروپا به دنبال این است که پرداخت ها برای واردات انرژی، از طریق بانک های مرکزی انجام گیرد به طوری که از معاملات خصوصی و این امکان که شرکت ها مورد تنبیه قرار گیرند جلوگیری کند ، هرچند که این اقدام موجب شک و تردید برخی‌ کشورهای عضو قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.