یک فعال اصولگرا گفت: آنچه باعث می شود آمریکا از این شرایط سوء استفاده و در جهت منافع خود بهره برداری کند، این است که مدیران به جای حل مساله، به طرح مساله می پردازند، یعنی مقامات کشور ما دائما مسائل را برای مردم تکرار می کنند گویی مردم اینها را نمی دانند و این شرایط، اضطراب در بین مردم افزایش و امید را کاهش می دهد.

به گزارش جماران؛ یک فعال اصولگرا گفت: مسئولان نباید در فضای رسانه ای سخنانی بگویند که نتایج آن در عمل به ضرر مردم تمام شود و یکی از آنها افزایش توقعات است.

«امیر محبیان» از چهره های شاخص جریان اصولگرا در مورد مطرح مطالبات جناحی در شرایط کنونی کشور گفت: برخی سوژه ها به طور طبیعی، ماهیتی ملی دارند و سرنوشت کل کشور را درگیر می کنند، پرداختن به حساسیت های بی جهت، منافع ملی را تامین نمی کند و یکی از این موارد «برجام» بود. 

این توافق نامه در شرایطی خاص مطرح شد و تصمیم کلیت نظام را داشت و نمی توان نقش منتقدان را در ایجاد فضای منفی در این زمینه، منکر شد و حتی می تواند ارزشمند هم باشد. در عین حال وارد کردن اتهامات مختلف به کسانی که فرماندهان میدانی مذاکرات هستند، کاری اخلاقی نبود اما در مجموع حکم قطعی نمی توان صادر کرد. 

موسس حزب نواندیشان با بیان اینکه خواسته های جناحی همانند مطالبات ملی است، گفت: خواسته های جناحی وقتی مطرح می شود در حقیقت بازی دموکراسی را در کشور رقم می زند و نمی توان به بهانه تامین منافع ملی، جناح ها و احزاب را ساکت کرد بی آنکه این بحث ها تعارضی با منافع ملی داشته باشد. 

محبیان با بیان این این اعتقاد که باید اجازه دهیم گروه های سیاسی نظرات خود را در حوزه های مختلف در چارچوب عقل، ادب و اخلاق سیاسی که شایسته ملت ایران است، ابراز کنند، گفت: جریان ها و احزاب سیاسی، انتقادهای خود را مطرح کنند و این بازی دموکراسی امکان مانور را برای مسئولان ایجاد می کند تا بتوانند افکار عمومی را مدیریت کنند و آگاهی بخشند. نمی توان به بهانه منافع ملی دموکراسی را ساکت کرد، از طرفی دیگر منافع ملی هدف کلی کشور است باید دقت کنیم که به گونه ای عمل نکنیم اقدامات ما به نفع دشمن باشد و این حساسیت ها را باید در نظر بگیریم. 

محبیان با بیان اینکه «مطالبه سازی» رسانه ها توهم است، گفت: متاسفانه در کشور به محض اینکه اتفاقی می افتد رسانه ها را قربانی می کنند و ضعف ها و اشکالات را به گردن آنها می اندازند. 

وی افزود: رسانه ها مجرای انتقال اطلاعات هستند و روی چیزهایی تمرکز می کنند که برای مردم حساس هستند اما اگر مسئولان مطالبی که مطرح می کنند دقیق باشد و مطالبات را بالا نبرد، طبیعتا رسانه این کار را انجام نخواهد داد، بنابراین چیزی که اهمیت بسیار زیادی دارد این است که مسئولان نباید در فضای رسانه ای سخنانی را بگویند که نتایج آن در عمل به ضرر مردم باشد. 

مدیر عامل خبرگزاری آریا ادامه داد: در زمان مذاکرات هسته ای، آن چیزی که به توقعات دامن می زد رسانه ها نبودند، بلکه مسئولان بودند. مسئولان سعی می کردند جوری وانمود کنند که برجام قادر است همه مشکلات را حل کند در صورتی که رسانه ها فقط انتقال دهنده این پیام بودند. بر همین مبنا، مسئولان باید مدیریت توقعات جامعه را به شکل معقولی انجام دهند و سعی نکنند از طریق فرافکنی و انداختن مساله به گردن رسانه ها نقش منفی خودشان را کاهش دهند. 

محبیان گفت: ترامپ تلاش می کند از شرایط به گونه ای استفاده کند که با تخریب زیربناهای اقتصادی امکان مانور سیاسی ما در منطقه، در خود کشور و موقعیت مسولان را شدیدا کاهش دهد و زمینه های یک سری بحران های اجتماعی را به وجود آورد تا بتواند از آنها استفاده کند، پس ارتباط دادن این مساله به چند رسانه تا حدودی ساده انگاری است. 

وی افزود: آنچه باعث می شود آمریکا از این شرایط سوء استفاده و در جهت منافع خود بهره برداری کند، این است که مدیران به جای حل مساله، به طرح مساله می پردازند، یعنی مقامات کشور ما دائما مسائل را برای مردم تکرار می کنند گویی مردم اینها را نمی دانند و این شرایط، اضطراب در بین مردم افزایش و امید را کاهش می دهد. 

محبیان ادامه داد: وقتی بحث افزایش نرخ دلار مطرح می شود، اگر دائم بگویند قیمت دلار در حال افزایش است و ما سعی می کنیم آنرا کاهش دهیم، گفتن «سعی می کنیم» ارزشی ندارد، بلکه نتیجه کار مهم است که مردم شاهد آن باشند. متاسفانه کمتر شاهد توان مدیریتی در این زمینه هستیم، بنابراین مسؤلان کشور و دولت باید از طریق نوعی همگرایی و وحدت میان خودشان و از طرفی با افزایش کارایی مدیریتی به حل مسائل بپردازند. 

رئیس مرکز پژوهشی راهبردی آریا اظهار کرد: یک راهبردی را مقام معظم رهبری مشخص کردند، همه کسانی که با الفبای اقتصادی آشنایی دارند، این را می پذیرند و می تواند گره گشا باشد و آن اینست اگر ما در شرایط ویژه ای قرار داریم باید اقتصاد را به شکل «مقاومتی» مدیریت کنیم. 

محبیان با بیان اینکه «اقتصاد مقاومتی» به معنای «اقتصاد ریاضتی» نیست، گفت: برخی از مسؤلان جوری وانمود می کنند که در اقتصاد مقاومتی فشار روی مردم است که این برداشت ها نادرست است، اقتصاد مقاومتی یعنی بهینه کردن نظام مدیریتی است به معنای اینکه با کمترین هزینه ها بیشترین کارآمدی حاصل شود و مواردی که موجب هدر رفت امکانات و منابع می شود باید تحت کنترل قرار گیرد متاسفانه شاهد این نیستیم. 

وی افزود: برای اینکه ببینیم کشوری که شعار جنگ می دهد آیا واقعا به سمت جنگ می خواهد برود باید سطح آمادگی آنرا ببینیم. نگاه می کنیم آنها خودشان را از لحاظ لجستیکی آماده کرده اند یا خیر. اگر خودشان را آماده نکرده اند و حرف جنگ را می زنند پس در عمل کاری انجام نمی دهند. 

محبیان ادامه داد: در مورد اقتصاد هم این است که اگر ما پذیرفتیم آمریکا دنبال این است که با ایجاد محدودیت ها نوعی از فروپاشی اقتصادی را در کشور ما به وجود آورد یا آمریکا و کشورهای منطقه به شکل خصومت آمیزی تلاش می کنند مردم را ناراضی کنند لازمه اش این است که به گونه ای مدیریت کنیم که منابع محدود ما، به درستی برای مصارف نامحدود هزینه شود و اگر تصور کنیم منابع ما نامحدود است و با این قبیل شعارها بخواهیم مسائل را حل کنیم اتفاقی نمی افتد. 

وی تاکید کرد: ارزیابی ما این است که در حوزه اقتصاد مقاومتی، مسئولان اقدام عملی انجام دهند و مدیریت را به سمت کارآمدی ببرند ولی بیشتر شعار دادند و نظرات مقام معظم رهبری در این مورد محقق نشد. 

این فعال اصولگرا با بیان اینکه مسئولان با درک حساسیت باید منابع را به درستی شناسایی کنند، تاکید کرد: مسئولان باید جامعه برای شرایط جدید آماده کنند، رسانه ها نشان داده اند در این راستا با مقامات همراهی کرده و ساز مخالف نمی زنند، اگر این وضعیت اتفاق بیافتد باید نوعی از انتقال حساسیت بدون ایجاد اضطراب در افکار عمومی به وجود بیاید و مدیریت شود، به عبارتی رسانه ها برداشت و توقعات عمومی را مدیریت کنند. 

محبیان تصریح کرد: رسانه ها همانطور که مجرای انتقال اطلاعات هستند مدیریت محتوا را برعهده دارند، آنها باید حساسیت را به مردم انتقال دهند و مردم نیز احساس کنند که مسئولان پیش و بیش از آنها حساس هستند. مشخص است که این وضعیت در جامعه به وجود نیامده است و مردم احساس می کنند فقط آنها نگرانند و مسئولان ظاهرا هیچ نگرانی در این زمینه ندارند چون اگر نگران بودند طرح و برنامه ای را ارائه می کردند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر بهترین طرح و استراتژی ها را داشته باشیم اما برنامه ای برای تحقق آن نداشته باشیم، این استراتژی ها خواب و خیال یا آرمان و آرزو است، پس چیزی که مردم را برای مقابله با شرایط ویژه آماده می کند این است که آنها احساس کنند دولت برای حل مسائل برنامه دارد و در پی فرافکنی و یا سوء استفاده از شرایط نیست. 

محبیان افزود: گاهی مواقع این احساس به وجود می آید که شاید این مسائل به وجود می آید تا در مردم اضطراب ایجاد می کند، بخشی از آن این است که آنها از این شرایط منفعت می برند با افزایش سکه و دلار، دولت ذینفع است که اصلا چنین چیزی نیست اما در عین حال اعتماد کاهش پیدا کرده و این وظیفه دولت است به نحوی اعتماد را افزایش دهد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.