مشاور رئیس جمهوری تاکید کرد: ارزان نگه داشتن قیمت ارز با فشار سیاسی غیرممکن است چرا که وقتی سطح قیمت‌ها افزایش بیاید اگر ارز را ارزان نگه داریم واردات ارزان می‌شود و تولید داخل، گران. بنابراین موجب شکست تولید داخل خواهد شد.

به گزارش جماران؛ مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه تاخیر بانک مرکزی در اجرای سیاست «تک‌نرخی شدن ارز» باعث وقوع نوسانات امروز در بازار شده است، گفت: سود بانکی اگر افزایش یابد تولید به انزوا می‌رود و تنها کلاهبرداری و نزول‌خوری رونق می‌یابد.

اکبر ترکان در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین تصمیمات درباره حمایت از توسعه‌گران در بافت فرسوده اظهار داشت: مهمترین دستاورد مصوبه اخیر هیئت وزیران برای چگونگی حمایت از توسعه‌گران بوده است، در طرح نوسازی بافت فرسوده قرار نیست دولت طرف قرارداد باشد و از بخش خصوصی برای اجرای این طرح ملی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: قرار بر این است که توسعه‌گران با صاحبان ملک در بافت فرسوده همکاری داشته باشند و اماکن آنها را بازسازی و نوسازی کرده و به آنها پس بدهند بنابراین این قرارداد بین توسعه‌گر و ساکنان آن محله است.

ترکان با اشاره به دستورالعمل هیئت وزیران درباره چگونگی حمایت از توسعه‌گران ادامه داد: باید هم طرف تقاضا و هم طرف عرضه مورد حمایت قرار بگیرند و  تسهیلات به هر دو طرف ارائه شود.

وی با بیان اینکه سه نوع تسهیلات در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری ارائه می‌شود، اظهار داشت: یک نوع تسهیلات تحت عنوان ودیعه مسکن است که قرض الحسنه است و تا سقف 20 میلیون تومان به ساکنان داده می‌شود تا توان رهن مسکن را داشته باشند.

ترکان ادامه داد: نوع دیگر تسهیلات ارائه وام به توسعه‌گران بخش خصوصی است که اصل سود این تسهیلات 18 درصد است اما دولت به آن یارانه ارائه می‌دهد و سود برای توسعه‌گران نصف و به 9 درصد می‌رسد.

مشاور رئیس جمهوری گفت: نوع دیگر تسهیلات به خریداران این واحدهای مسکونی در بافت فرسوده است که از محل صندوق پس انداز یکم با سود شش درصدی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

ترکان همچنین درباره وضعیت بازار ارزی و ریشه این نوسانات در بازار گفت: یک سلیقه اقتصادی همیشه در ایران وجود دارد که سعی می‌کند قیمت ارز را پایین نگه دارد و همیشه هم این سلیقه اقتصادی شکست خورده چه زمانی که قیمت دلار 7 ریال بود چه زمانی که به 7 هزار تومان رسید.

وی تاکید کرد: ارزان نگه داشتن قیمت ارز با فشار سیاسی غیرممکن است چرا که وقتی سطح قیمت‌ها افزایش بیاید اگر ارز را ارزان نگه داریم واردات ارزان می‌شود و تولید داخل، گران. بنابراین موجب شکست تولید داخل خواهد شد.

ترکان با بیان اینکه افزایش قیمت ارز در مقاطع مختلف رخ داده و در این دولت هم شاهد نوسانات بازار بوده‌ایم، گفت: هر چند تجربه این افزایش ناگهانی قیمت ارز را در دولت‌های گذشته داشتیم اما دوباره بانک مرکزی با سیستم کنترل ارز قیمت‌ها را سرکوب کرد و آنقدر قیمت را پایین نگه داشتند که این فشار متراکم شد تا جایی که دیگر امکان نگهداری از آن وجود نداشت بنابراین ضامن در رفت و قیمت‌ها پرید.

مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه باید بپذیریم ارز هم یک کالا است، گفت: وقتی قیمت‌ها افزایش می‌یابد با توجه به قیمت تورم داخلی و خارجی قیمت ارز هم باید با شیب ملایمی افزایش یابد.

ترکان با اشاره به تک‌نرخی کردن قیمت ارز گفت: تک نرخی کردن ارز باید در سال 93 انجام می‌شد و معتقدم بانک مرکزی در اجرای آن تاخیر کرد و همین عامل بروز این نوسانات در بازار شده است.

وی ادامه داد:‌ اخیرا شاهد ورود تقاضای جدید ارزی در بازار بودیم که 2 عامل در افزایش تقاضا در بازار موثر بوده عامل اول تقاضا برای انتقال سرمایه و عامل دوم پس انداز ارزی و ارز خانگی بوده است.

وی افزود: برای مثال شاهد آ‌ن بودیم اخیرا گرایش مردم برای خرید خانه در کشورهای همسایه از جمله گرجستان، ارمنستان و ترکیه افزایش یافت بنابراین تقاضا برای خروج ارز از کشور بالا رفت. از سوی دیگر عده‌ای که از آینده اقتصادی کشور هراس داشتند تمایل به پس انداز ارزی پیدا کردند حال اینکه دولت باید از این تقاضاها حمایت کند؟

ترکان تاکید کرد: بنابراین دولت تصمیم گرفت ارز 4200 تومانی را تعریف کند و تنها ارز با این نرخ را در اختیار واردات نه انتقال سرمایه و نه پس انداز ارزی قرار دهد و دولت تلاش می‌کند ارز 4200 را به تقاضایی ارائه دهد که در مقابل آن کالا یا خدماتی بیاید که البته در این موضوع هم حقه‌بازی‌هایی به وجود آمده و عده‌ای ارز دولتی می‌گیرند کالا وارد می‌کنند اما کالا را با قیمت 8000 تومان ارز آزاد به مردم می‌فروشند.

وی با بیان اینکه شرایطی پیش آمده که عده‌ای کلاهبرداری کرده و جیب خودشان را پر کنند، گفت: دولت باید بدون گذشت با این افراد برخورد کند و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده نظارت قاطع بر بازار داشته باشد.

مشاور رئیس جمهوری با اشاره به واردات موبایل گفت: اخیرا برای واردات موبایل ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند اما نمی‌دانیم موبایل‌های وارد شده کجاست و بسیاری از آنها با قیمت ارز آزاد به مردم فروخته شده است.

ترکان با اشاره به احتمال افزایش نرخ سود بانکی گفت:‌ اصل موضوع از یک بیماری به نام افزایش نقدینگی شروع شده است. بانک‌ها به سپرده‌های مردم سود 20 درصدی می‌دهند ولی سود تولید شده آنها 7 درصد است بنابراین باقی این پول‌ها و مابه‌التفاوت این سود موهوم است.

وی ادامه داد: بانک‌ها بخش کوچکی از سپرده‌های مردم را تسهیلات می‌دهند و بخش دیگر آنها وارد سایر بازارها می‌شوند بنابراین حالا یک افزایش نقدینگی مهار نشده به وجود می‌آید که راهکار آن عرضه ارز و سکه نیست.

ترکان با بیان اینکه هر چه سود بانکی افزایش یابد ضد تولید است،گفت: با سود بانکی 28 درصد هیچ تولیدی به جز کسب و کار نامشروع سود نمی‌دهد و فقط کلاهبرداری و دلالی است که منفعت خواهد داشت در این شرایط تولید به انزوا می‌رود و نزول‌خوری افزایش می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.