نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: ایران و سوریه هر دو عضو سازمان ملل هستند، ایران در سوریه بنا به درخواست دولت قانونی این کشور حضور دارد، بنابراین، حضور ایران در سوریه مشروع است.

به گزارش جماران؛ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد ایران را قدرت منطقه ای دانست و گفت: حضور ایران در سوریه مشروع است و کسی نمی تواند منکر آن شود؛ چه خوششان بیاید یا نیاید.

واسیلی نبنزیا بعدازظهر پنج شنبه با حضور در نشست خبری گزارشی از فعالیت های انجام شده در دوره یک ماهه ریاست این کشور بر شورای امنیت سازمان ملل متحد، این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در سوریه مطرح کرد.

با پایان یافتن ماه ژوئن، ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد به سوئد می رسد. 

وی افزود: ایران و سوریه هر دو عضو سازمان ملل هستند، ایران در سوریه بنا به درخواست دولت قانونی این کشور حضور دارد، بنابراین، حضور ایران در سوریه مشروع است.

نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: هیچ کسی نمی تواند منکر این مساله شود چه می خواهید چه خوشتان بیاید یا نیاید، حضور ایران کاملا مشروع است.

نبنزیا با بیان اینکه کشورهای زیادی به نقش بی ثباتی در منطقه متهم هستند، یادآور شد: ایران برای مدت طولانی اعلام کرده است که آماده گفت و گو درباره موضوعات منطقه ای با کشورهای منطقه است.

وی تصریح کرد: ایران می گوید علاقمند به گفت و گو درباره این نگرانی ها است اما متاسفانه از سوی دیگر طرف ها موافقتی دریافت نشده است. ما باید علاقمند باشیم تا مذاکره ای در حوزه خلیج فارس و خاورمیانه بین قدرت های منطقه ای شکل بگیرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با تاکید براینکه ایران قدرت منطقه ای است و منافع مشروعی دارد، اظهار کرد: شما نمی تواند در منطقه بدون توجه به منافع خود حضور داشته باشید؛ پس باید درباره همه اینها صحبت شود نه اینکه فقط اتهام بزنیم.

**حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است، درباره کاهش تنش در جنوب غربی سوریه هم گفت: نیروهای ما در حال تلاش برای گفت و گو با نیروهای مخالف متعدل در جنوب این کشور هستند تا توافقی مشابه آنچه که در سایر مناطق به دست آمد، حاصل شود.

نبنزیا با بیان اینکه هنوز 15 هزار عضو داعش و النصره در جنوب سوریه حضور دارند، تاکید کرد: ما نگرانی های همسایگان سوریه را درک می کنیم، پایان دادن به داعش نیازمند همکاری همگانی است و شاید زمان آن رسیده است که حضور تروریست ها در سوریه به صورت کامل پایان یابد.

**انتقاد به گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره 2231

وی همچنین به گزارش روز گذشته دبیرکل سازمان ملل متحد درباره روند اجرای قطعنامه 2231 هم انتقاد کرد و گفت: تمرکز این گزارش به ضمیمه ب قطعنامه بود در حالی که موضوع اصلی این قطعنامه برجام است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد افزود: هر کسی می داند که باید مشکلات را درمان کرد و ما گفتیم که همه کشورها باید به توافق خودشان پایبند باشند.

نبنزیا با بیان اینکه امیدوار بودیم تا گزارش دبیرکل به این موضوعات بپردازد اما این گزارش به موضوعاتی پرداخته بود که اولویت این قطعنامه نبود.

وی تاکید کرد: از این رو ما به این گزارش که از منابع باز استفاده کرده و جزو ماموریت دبیرخانه نبوده است، انقاد کردیم.

**دیدار پوتین و ترامپ

نماینده روسیه در پاسخ به سوالی درباره دیدار پوتین و ترامپ در هلیسنکی هم گفت: وقتی روسیه و آمریکا در موضوعی به توافق می رسند، این به نفع دو کشور و همه جهان است و آنها هم نفس راحتی می کشند و زندگی بهتری خواهند داشت.

نبنزیا با اشاره به سفر جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ به مسکو افزود: هرکسی از مقامات آمریکا که بخواهد به مسکو سفر کند، استقبال می کنیم چرا که معتقدیم روابط دو کشور برای جامعه بین المللی موثر است.

وی ادامه داد: البته ما می دانیم این دیدار با توجه به شرایط کنگره، معاون دادستانی کل و پلیس فدرال چقدر برای ترامپ مشکل است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد شرایط فعلی جهان را با دوران جنگ سرد متفاوت دانست و با اشاره به تکنولوژی های سیاسی اظهار کرد: ما به یکدیگر نیاز داریم، لزومی ندارد همدیگر را دوست داشته باشیم اما لازم است با هم گفت و گو کنیم.

قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیش از اجلاس سران ناتو که در 20 و 21 تیرماه امسال برگزار می شود، در هلسینکی پایتخت فنلاند با یکدیگر گفت و گو کنند.

ترامپ در آخرین نشست گروه 7 هم اظهار امیدواری کرده بود که این گروه با حضور روسیه به گروه 8 تبدیل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.