وزیر نفت یادآور شد: بیانیه اخیر اوپک همان مصوبه اکتبر سال ۲۰۱۶ است.

به گزارش جماران؛ وزیر نفت، گفت: بیانیه اخیر اوپک همان مصوبه اکتبر سال ۲۰۱۶ است، اما با توجه به اینکه حدود ۱۵۰ درصد به این مصوبه عمل شده کشورها باید تلاش کنند که میزان پایبندی خود به کاهش سقف تولید را به صد درصد برسانند.

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به نشست اخیر اعضای اوپک، گفت: آنچه که در نشست اوپک تصمیم گرفته شد و در وبگاه این سازمان وجود دارد این بوده که قطعنامه‌ای که در اکتبر 2016 اوپک داشته مبنی بر سهمیه‌بندی بین اعضا و کاهش سقف تولید حدود یک میلیون و 200 بشکه در روز بار دیگر مصوب شود و در این نشست تأکید شد چون در اجرا به این کاهش تولید بیش از میزان صد درصد یعنی حدود 150 درصد عمل شده کشورها باید تلاش کنند که میزان پایبندی خود به کاهش سقف تولید را به صد درصد برسانند.

وزیر نفت با بیان اینکه در ماه می تولید نفت حدود 780 هزار بشکه نسبت به مصوبه فریز نفتی کمتر بوده است، افزود: بر اساس مصوبه اخیر تأکید شد که هر کشوری که تولیداتش از میزان توافقات فریز نفتی کمتر بوده تولیدات خود را افزایش دهد و اگر به بیانه اخیر اوپک توجه شود هیچ آمار و ارقامی در این بیانیه ذکر نشده است که برخی عنوان می‌کنند که حدود  800 هزار بشکه به تولیدات اوپک افزوده می‌شود.

ملاک عمل  قطعنامه‌ی امضا شده توسط 14 عضو اوپک است

زنگنه ادامه داد: برخی کشورها می‌خواهند علائم مثبتی به بازار و یا آمریکا دهند که این موضوع ربطی به مصوبه اوپک ندارد و آنچه که ملاک عمل بوده قطعنامه‌ای بوده که 14 عضو اوپک امضا کردند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ایران در اجلاسیه اخیر اوپک مورد تصویب قرار گرفت یادآور شد: پیشنهاد ایران این بود که نفتی که در بازار کمتر تولید شده اصلاح شود و سپس در جلسات بعدی اگر به افزایش تولید نیازی بود این اقدام صورت می‌گیرد.

روسیه در این اجلاسیه عنوان کرد که نمی‌تواند به فریز نفتی ادامه دهد

وزیر نفت با تأکید بر اینکه مصوبه اخیر اوپک بسیار شفاف و روشن است، افزود: ایران پیگیر اجرای این مصوبه خواهد بود و اگر کشوری برداشت دیگری از این مصوبه داشته باشد رسماً به اوپک اعلام می‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، با بیان اینکه روسیه در این اجلاسیه عنوان کرد که نمی‌تواند به فریز نفتی ادامه دهد و باید تولیدات خود را افزایش دهد، ادامه داد: توجیه روسیه برای افزایش تولید این بود که تحت فشار شرکت‌های داخلی است چرا که قیمت فرآورده‌ها در این کشور افزایش یافته و مردم از شرایط ناراضی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 949647
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.