خرازی با بیان این که کشورهای اروپایی با حمایت از برجام از استقلال و حاکمیت و عزت خودشان دفاع می کنند، افزود: اروپا از مکانیسم ها و امکانات برای مقابله با تحریم ها برخوردار است. می توان با تحریم ها مقابله کرد و فراموش نکنید که ما چهل سال است که در برابر تحریم ها مقاومت می کنیم و در همین مدت توانسته ایم رشد و توسعه خوبی هم داشته باشیم.

به گزارش جماران؛ کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی 'ایل مانیفستو' گفت: اروپا در برابر قلدرمآبی امریکا مقاومت کند.

کمال خرازی وزیر اسبق امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تاثیر تحریم های امریکا بر روابط ایران و اروپا گفت: تحریم های امریکا فقط علیه ایران نیست بلکه علیه همه دنیا از جمله اروپا است. این تحریم های یک جانبه که نشانه ای از قلدرمآبی امریکاست به منافع همه کشورها آسیب می رساند. 

وی افزود: آمریکا با خروج از توافق هسته ای عملأ از قوانین بین المللی و از قطعنامه 2231 شورای امنیت تخلف کرده است. تنها راه مقابله با تحریم ها، مقاومت در برابر امریکاست. اینجا بحث کمک به ایران نیست بلکه بحث کشورهای اروپایی و امنیت آنان است.

خرازی با بیان این که کشورهای اروپایی با حمایت از برجام از استقلال و حاکمیت و عزت خودشان دفاع می کنند، افزود: اروپا از مکانیسم ها و امکانات برای مقابله با تحریم ها برخوردار است. می توان با تحریم ها مقابله کرد و فراموش نکنید که ما چهل سال است که در برابر تحریم ها مقاومت می کنیم و در همین مدت توانسته ایم رشد و توسعه خوبی هم داشته باشیم. اما امروز این امنیت اروپاست که به دلیل رفتار یک جانبه گرایانه امریکا به مخاطره می افتد. 

خرازی در پاسخ به این که 'نظرتان در مورد مشکلات مختلف مانند مهاجرت در اروپا چیست؟' گفت: آنچه امروز روی می دهد نتیجه اشتباهات گذشته اروپاست. هنگامی که تحولات سوریه شروع شد اروپایی ها نه تنها هیچ واکنشی نشان ندادند بلکه به تروریست ها اجازه دادند که در منطقه ی نزدیک به خود پا بگیرند. تروریسم و مهاجرت مشکلات ناشی از سیاست های نادرست در لیبی و در سوریه است. بر هم زدن امنیت کشورها ساده است اما برقراری مجدد آن بسیار دشوار است. 

'آنچه در عراق روی داد می بایست باعث عبرت می شد. ما انتظار داشتیم که اروپا با تروریسم مبارزه کند، آنوقت فرانسه و انگلیس همراه با امریکا فقط از تغییر دولت سوریه صحبت می کردند. ایران و روسیه بودند که با تروریست ها مبارزه کردند و اگر جمهوری اسلامی ایران نبود، امروز اروپا شاهد حملات تروریستی بس گسترده تری در خاک خود بود. '

وی در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر این که ' تل آویو مواضع ایران سوریه را بمباران کرده است. آیا بین اسرائیل و ایران در سوریه یا بین اسرائیل و حزب اله لبنان درگیری بوجود خواهد آمد؟' گفت: اسرائیل پایگاه تی فور در نزدیکی پالمیرا را بمباران کرد. رژیم اسرائیل با این اقدامات خود به تروریسم کمک می کند. 

وی گفت که در رابطه با حزب الله لبنان نیز اسرائیل به خوبی می داند که اگر مانند 2006 به خاک لبنان تجاوز کند، حزب الله کاملأ آماده است تا پاسخ مناسبی به هر گونه تجاوز بدهد. 

خرازی در پاسخ به این سوال که ' ترامپ با کیم جونگ اون که بمب اتمی دارد وارد مذاکره شده است. شاید با شما نیز وارد مذاکره شود. آیا نشانه هایی از گشایش از سوی امریکا مشاهده می شود؟' گفت: امریکا می خواهد با ایران وارد مذاکره شود، این ما هستیم که حاضر به مذاکره با امریکا نیستیم. دلیل آن هم روشن است، چرا که ما مذاکره با امریکا را تجربه کردیم و نتیجه آن را نیز دیدیم. امریکا در نقض تمامی قوانین بین المللی به صورت یک جانبه از برجام خارج شد. ایران بر اساس تمامی گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدات خود در قالب توافق هسته ای پایبند است. ما هیچ اعتمادی به امریکا نداریم و چشم اندازی در مورد تغییر رفتار امریکا در قبال ایران وجود ندارد. 

وی در پاسخ به این سوال که ' تاثیر فشارهای عربستان و اسرائیل بر مواضع ضدایرانی امریکا چه اندازه است؟ ' افزود: امریکا باید به افکار عمومی جهان پاسخ بدهد که در حالی که عربستان و اسرائیل از حمایت واشنگتن برخوردار هستند و آخرین تجهیزات نظامی را در اختیار دارند چرا ایران به عنوان یک کشور مستقل حق ندارد از تجهیزات نظامی مانند موشک برای دفاع از خود برخوردار باشد. 

'ترامپ همواره گفته است که بهره برداری از منابع مالی عربستان یکی از اهداف سیاسی و اقتصادی امریکاست و حمایت از اسرائیل نیز در سرلوحه سیاست خارجی واشنگتن قرار دارد و تعیین کننده خط مشی آن می باشد. البته چنین عملکردی پیش ازهر چیز اعتبار خود امریکا را قربانی می کند. 

'عربستان بویی از دموکراسی نبرده و عامل اصلی حمایت از داعش و تروریست ها در سوریه است و امروز در یمن به عنوان کشور کودک کش معروف است. اسرائیل انواع ظلم و کشتار را علیه فلسطینی ها روا می دارد و خانه و کاشانه آنها را غصب کرده است. در برابر اینها ایران قرار دارد که با مقابله با تروریسم و به ویژه داعش در سوریه نشان داد که سیاست مبارزه با تروریسم از اهداف اصلی سیاست خارجی این کشوراست.' 

وی در پاسخ به این سوال که ' برای مذاکره با امریکا باید مانند کیم جونگ اون بمب اتمی داشت؟' افزود: بحث بمب اتمی نیست، بلکه بحث قدرت است که می تواند این قدرت نظامی، عقیدتی و مقاومت باشد. ایران هیچگاه تسلیم فشارهای امریکا نخواهد شد. مقاومت ایران در برابر قلدرمآبی امریکا در دفاع از استقلال و عزت و حاکمیت خود است که این، امریکا را عصبانی کرده است. 

خرازی در باره نقش ترکیه در منطقه گفت: توافق روسیه و ترکیه نیز تا کنون در سوریه نتایج خوبی در بر داشته است. البته اختلاف نظرهایی نیز بین سه کشور ایران و روسیه و ترکیه وجود دارد. اما در مجموع باعث ثبات بیشتر دمشق شده است. 

'دولت سوریه امروز بخش عمده سرزمین های کشور را در اختیار دارد و تروریست ها با دشواری های فراوانی روبه رو شده اند. ترکیه دیگر از سرنگون کردن اسد صحبت نمی کند و محور سیاستش را بر دفاع از خود در برابر گروه های کرد قرار داده که از نگاه آنکارا، امنیت مرزهای سوریه و ترکیه را به مخاطره می اندازند.' 

وی درباره سیاست ترکیه در مورد مناطق کردنشین گفت: نگرانی ایران از تحریکات بیگانگان در مناطق کردنشین است. ما به نتایج گفت و گوهای آستانه اعتماد داریم و شاهد تغییراتی در سیاست ترکیه در قبال گروههای تروریستی بوده ایم. که منجر به محدود کردن آنها و تجمعشان در مناطق خاص شده است. اینها نتایجی است که باهمکاری ترکیه به دست آمده است. 

کمال خرازی وزیر اسبق امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی روز سه شنبه در رم با 'انتزو موآورو میلانزی' وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و در ارتباط با تحریم های امریکا پس از خروج از توافق هسته ای علیه شرکت های اروپایی از جمله ایتالیایی، که با ایران 27 میلیارد یورو قرارداد امضا کرده اند، گفت و گو کرد. 

وی سپس روز گذشته (چهارشنبه ) قبل از ترک ایتالیا و سفر به اسپانیا، با کاردینال 'پیئترو پارولین ' نخست وزیر واتیکان نیز دیدار و گفت و گو کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.