وزیر نفت ایران پس از دیدار با همتایان متعددش اظهار کرد: نسبت به نتیجه نشست اوپک خوش بین است. این اظهارات تفاوت فاحشی با اظهاراتی داشت که وی روز سه شنبه در بدو ورود به وین مطرح کرده و رسیدن به توافق برای افزایش تولید را بعید دانسته بود.

به گزارش جماران؛ احتمال اینکه اوپک در نشست روز جمعه برای افزایش سطح تولید به توافق برسد با ملایم شدن موضع ایران در این خصوص و پیشنهاد عربستان برای افزایش عرضه به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز، قوت گرفت.

در پایان یک روز رفت و آمدهای دیپلماتیک در وین، نمایندگان اطمینان بیشتری نسبت به حصول توافق برای افزایش تولید در نشست روز جمعه پیدا کردند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از دیدار با همتایان متعددش اظهار کرد: نسبت به نتیجه نشست اوپک خوش بین است. این اظهارات تفاوت فاحشی با اظهاراتی داشت که وی روز سه شنبه در بدو ورود به وین مطرح کرده و رسیدن به توافق برای افزایش تولید را بعید دانسته بود. زنگنه همچنین با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه تلفنی گفت و گو کرد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان پس از دیدارهای متعدد در وین، به خبرنگاران گفت: مطمئنم که در پایان روز منطق غلبه خواهد کرد. اظهارات وی منعکس کننده اظهاراتی بود که محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک پیشتر عنوان کرده بود.

در آستانه دیدار رسمی روز جمعه، نمایندگان تلاش می کنند طرحی را برای افزایش تولید و کاهش نگرانی مصرف کنندگان نسبت به قیمتهای بالاتر پیدا کنند که وتو نشود. این مذاکرات در حالی برگزار شد که اوپک میزبان یک کنفرانس انرژی بین المللی با حضور صدها مقامات، مدیر و سرمایه گذار بود.

نمایندگان اوپک که مایل نبودند نامشان فاش شود، به بلومبرگ اظهار کردند: پیشنهاد عربستان شامل محاسبه پیچیده ای بر مبنای میزان کاهش تولید اوپک بوده که فراتر از هدف اولیه ۱.۸ میلیون بشکه در روزی است که در توافق سال ۲۰۱۶ تعیین شده بود.

عربستان و متحدانش برآورد می کنند که میزان کاهش عرضه اکنون به ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسیده شده است. تحت توافق کاغذی، تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می کند تا این گروه به هدف اولیه خود بازگردد. با این حال اکثر کشورها نمی توانند تولیدشان را افزایش دهند که به معنای بازگشت تنها ۶۰۰ هزار بشکه در روز عرضه جدید به بازار است. چنین میزان عرضه ای معادل حدود ۰.۵ درصد از تولید جهانی نفت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.