عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد: از اول انقلاب، قانون از کجا آورده ای؟ را به نوعی در اصل 142 قانون اساسی داشته ایم اما متاسفانه این قانون اجرا نشده و ما بر اساس آن طرحی را در سال 86 نوشته ایم و این طرح در سال 94 در مجمع تشخیص مصلت نظام به تصویب رسید و متاسفانه آن هم اجرا نشد.

به گزارش جماران؛ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان بناست تا برای رسیدگی از ثروت های بیشتر شروع کنند و اولویت شان بالاتر از ۱۰ میلیارد باشد ولی اگر زیر ۱۰ میلیارد اموال و دارایی نامشروع داشته باشد حتما باید بازگردانده شود.

برنامه «رویداد» رادیو گفت و گو با موضوع موافقت قوه قضائیه با طرح مجلس در اعاده اموال نامشروع مسئولان و با حضور محمد دهقانی نقندر عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

محمد دهقانی به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای اصل 42 قانون اساسی چندین ماه است که در مجلس کار کارشناسی شده و 184 نفر از نمایندگان این طرح را امضا کرده اند. چون طرح دو فوریتی بود رئیس مجلس، به بنده گفتند «اگر این طرح رای بیاورد حتما نیاز است که در شورای نگهبان هم تائید شود، یک رایزنی با شورای نگهبان و قوه قضائیه که قرار است بعد از تصویب، قانون را اجرایی کند، صورت بگیرد».

وی افزود: از این پیشنهاد استقبال کردیم و جلساتی را هم در قوه قضائیه با حضور رئیس و معاونین ایشان و هم در شورای نگهبان برگزار شد. ضمن اینکه با اصل این طرح موافق بودند اما در خصوص نقش قضائی طرح ایراداتی را مطرح کردند و چون نگاه رئیس قوه قضائیه به گونه ای است که اگر با طرح موافقت کنند، ما در شورای نگهبان هم با سهولت بیشتری مواجه خواهیم بود، لذا از اینکه برخی از اشکالاتی که به نظرشان می رسد به لحاظ قانون اساسی برطرف شود، استقبال کردیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اعلام اینکه 80 درصد از طرح با نوشته ای که معاونین قوه قضائیه در جلسه کارشناسی داشته اند، منطبق است و تنها 20 درصد اختلاف داریم، خاطر نشان شد: قرار است بعد از هفته قوه قضائیه برای انطباق نظر و هماهنگی و تشریک مساعی، جلسات مشترکی با رئیس و معاونین قوه قضائیه بگذاریم.

وی به اهداف این طرح اشاره و عنوان کرد: طرح توسط نمایندگان با هماهنگی مرکز پژوهش های مجلس ارائه شده و هدف این است تا کسانی که در 40 سال گذشته، ثروت های قارونی جمع کرده اند و بجای اینکه کسوت خدمتگزاری را داشته باشند، به سمت ثروت اندوزی آمده اند شناسایی و اموال را برگردانیم.

دهقانی به تبیین اموال نامشروع یا قانونی پرداخت و گفت: فرض کنید وزیری ماهیانه 20 میلیون تومان حقوق داشته باشد و حتی اگر 40 سال خدمت کرده باشد و در این مدت پولی را خرج نکرده باشد و همه را پس انداز کرده باشد کمتر از 10 میلیارد تومان باید دارایی داشته باشد. ولی وقتی خبر می رسد که فردی 500 میلیارد تومان یا هزار میلیارد تومان و حتی بیشتر از این ارقام دارایی جمع کرده است، ظن قوی به وجود می آید که این اموال، اموال بدست آمده از راه صحیح نیست.

وی با بیان اینکه در این طرح ابتدا افرادی که ثروت های بیشتری دارند، مورد تحقیق و بررسی قرار خواهند گرفت، گفت: معیار 10 میلیارد تومان نیست ولی در این طرح بناست تا برای رسیدگی از ثروت های بیشتر شروع کنند و اولویت شان بالاتر از 10 میلیارد باشد ولی اگر زیر 10 میلیارد اموال و دارایی نامشروع داشته باشد حتما باید بازگردانده شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اجرای قاطعانه قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان پس از تصویب را نیازمند حضور رسانه ها دانست و در عین حال یادآور شد: از اول انقلاب، قانون از کجا آورده ای؟ را به نوعی در اصل 142 قانون اساسی داشته ایم اما متاسفانه این قانون اجرا نشده و ما بر اساس آن طرحی را در سال 86 نوشته ایم و این طرح در سال 94 در مجمع تشخیص مصلت نظام به تصویب رسید و متاسفانه آن هم اجرا نشد.

وی خاطر نشان شد: در قانون جدید، به دنبال رفع تمام نواقص هستیم تا بهانه ای برای عدم اجرای آن نباشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 945915
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.