علی کریمی در پستی از مردم خواسته بود تا به مدت یک ماه اجناسی مانند ماشین یا طلا را که گران شده‌اند، خریداری نکنند تا دست دلال‌ها و دزدها از مملکت قطع شود.

به گزارش جماران؛ علی کریمی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان، روز یکشنبه 27 خرداد ماه در اینستاگرام خود پستی را منتشر کرد که فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داد.
 
او در این پست از مردم خواسته بود تا به مدت یک ماه اجناسی مانند ماشین یا طلا را که گران شده‌اند، خریداری نکنند تا دست دلال‌ها و دزدها از مملکت قطع شود. کریمی خواستار آن شده بود تا همه این درخواست او را در صفحات شخصی خودشان منتشر کنند. پس از آن بود که بسیاری از کاربران فضای مجازی در اینستاگرام و توئیتر و کانال‌های تلگرامی اقدام به انتشار تصویر پست اینستاگرام او کردند.

 

** 100هزار تا 614 هزار بار دیده شدن در تلگرام
مطابق با داده‌کاوی‌های صورت گرفته، 11 هزار و 672 پست تلگرامی به انتشار پست اینستاگرامی علی کریمی پرداختند یا درباره آن مطلبی منتشر کردند؛ از جمله برخی کانالهای بالای 100 هزار عضو مثل گیزمیز، کانال خبر فوری، کانال خبرهای فوری/ مهم، مملکته، آپارات، کاف و ... و حتی صدای مردم. پست علی کریمی در کانال‌های مذکور حداقل 100هزار بار و حداکثر 614 هزار بار در روز گذشته دیده شد. همچینن کانال‌های هواداری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و کانال‌ سایت‌های عصر ایران، خبرآنلاین و انتخاب نیز اقدام به انتشار این خبر نمودند؛ موضوعی که علاوه بر عمق نفوذ علی کریمی در میان رسانه‌های مختلف نشان دهنده جذابیت پست اخیر اوست که طیف وسیعی از رسانه‌ها با گرایش‌های مختلف را در بر گرفته است.

 

**سلبریتی در دفاع از سلبریتی
در اینستاگرام نیز پست علی کریمی در رابطه با تحریم خرید کالاهای گران شده، با استقبال بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی مجازی مواجه شد و کاربران زیادی به انتشار درخواست علی کریمی اقدام کردند. در این میان برخی سلبریتی‌های ورزشی و هنری نیز با درخواست علی کریمی همراهی کردند:
مهدی رحمتی، وریا غفوری، مجتبی عابدینی، میلاد میداوودی، آرش افشین، پیام صادقیان، مجتبی جباری، محمد نوازی، یعقوب کریمی، میلاد زکی پور و ... از ورزشکاران و چهره‌هایی نظیر نوید محمد زاده، مهتاب کرامتی، علی‌رام نورایی، آناهیتا نعمتی، امیر جعفری، احسان خواجه امیری و بهنوش طباطبایی از بین هنرمندان.
 
**... توئیتری‌های منتقد!
اما در توئیتر واکنش به کمپین پیشنهادی علی کریمی متفاوت بود؛ اگرچه دیروز این مساله به یکی از مهمترین موضوعات توئیتر فارسی تبدیل شد و مطابق با داده‌کاوی‌های صورت گرفته، بیش از 8 هزار و 400 پست توئیتری در رابطه با این موضوع منتشر شد.
 
**کریمی یا طارمی؟ مساله اینست!
از جمله مسائلی که در روزهای اخیر در توئیتر محل مناقشه شده و با کمپین علی کریمی هم بی نسبت نیست، ماجرای درخواست یکی از کاربران توئیتر از فیفا برای اخراج مهدی طارمی از توئیتر به علت مواضع ضد صهیونیستی این بازیکن ملی پوش فوتبال است. درخواست علی کریمی که خود از ملی پوشان سابق فوتبال کشورمان است، برای تحریم خرید محصولات گران شده، با این مساله پیوند خورد و همین موضوع باعث شد تا کمپین علی کریمی که با عنوان #گران_نمیخریم در توئیتر مورد استقبال واقع شده بود با هشتگ‌هایی نظیر #BanTaremi و #TaremiNotAlone در دو طیف مقابل مقایسه شود

n82946023-72393660

** از مدافعان دوآتشه تا منتقدان علی کریمی
در دسته بندی گفتگوهای صورت گرفته در رابطه با کمپین علی کریمی، مسائل مختلفی در نقد یا دفاع از این طرح مطرح شده است. بر اساس داده‌کاوی صورت گرفته، نسبت آن‌ها در میان توئیت‌های مرتبط که حداقل 100 لایک دریافت کرده بودند به این صورت است:
 
نمودار فوق نشان می‌دهد که اکثر مطالب منتشر شده در توئیتر در رابطه با این کمپین که به حدود 40 درصد بالغ می شود، در حمایت از این حرکت و دعوت به همراهی با آن بوده است. 3.6 درصد حامیان سفت و سخت‌تری بوده اند که به منتقدان کریمی نیز تاخته اند و در عین حال 14.5 درصد ضمن همدلی با این پیشنهاد، این روشها را بی فایده تلقی کرده اند. جالب آن که حدود 13 درصد هم این موضوع را دستاویز طنز و ساخت جوک و لطیفه قرار دادند.

 

اما این کمپین انتقادات زیادی را هم به همراه داشته است. 13 درصد تویت ها این روشها را غیرعلمی می دانند، مشابه توئیت زیر که پرلایک‌ترین توئیت انتقادی نیز بود:
 
حیف که چهره‌هایی با ظرفیت اجتماعی بالا مثل علی کریمی اعتقادی به داشتن مشاوران متخصص ندارند و توان بسیج مردمی‌شان به هدر می‌رود و حتی بازده منفی دارد. فراخوان علی کریمی بی‌سروته است، تمرکز و استراتژی و نقشه‌راه و زمان‌بندی و هدف‌گذاری مشخص ندارد و پیشاپیش شکست‌خورده است. حیف.

 

همچنین 14.5 درصد توئیت‌ها این کمپین را بی‌فایده می‌دانست و دارای چنین مضمونی بودند:
آقای علی کریمی با پست اینستاگرامیش مردم و دعوت کرده به نخریدن لوازمی که گرون شده تو فضای مجازی خیلی هم ازش استقبال شده اما تو واقعی چقدر از مردم بهش عمل میکنن؟ من میگم متاسفانه هیچ‌کس

 

جالب آن که حدود 15.7 درصد موارد، معتقدند اصلا مردم توان خرید ندارند که بخواهند انتخابی داشته باشند. در همین راستا یکی از توئیت‌هایی که به خوبی به مشکلات اقتصادی مردم و ناتوانی آن‌ها در خرید کالاهای مطرح شده در کمپین علی کریمی اشاره می‌کند این توئیت است:
هر کجا رو وا میکنم استوری علی کریمی رو زدن.
والا من تو این مملکت نه تنها نمیتونم چیزی بخرم حتی امروز موتورم رو هم فروختم تا خرج بدبختیام کنم.

 

توئیت‌هایی که در حمایت از کمپین #گران_نمیخریم منتشر شد، نوعا دارای مضمونی مشابه این بود:
درخواست اینستاگرامی و حمایت #علی_کریمی از مردم برای #تحریم اجناس و اقلامی که این مدت اخیر به شکل وحشتناکی گرون شدن. هنرمند، فوتبالیست یا شخص مشهور اینجور وقت‌ها باید از تریبونی که در اختیار داره، صدای مردم بشه و جادوگر‌ثابت کرد که صدای جامعه است.

 

اما برخی منتقدان نیز با انتشار رشته توئیت‌هایی به نقد کمپین پیشنهادی علی کریمی پرداختند. آن‌ها معتقد بودند علت اصلی گرانی قیمت‌ها را نه در کف بازار، که در سیاست‌های بانک مرکزی و بی‌اعتمادی مردم به دولت باید جست و دلالی و دزدی را در ماهیت گرانی‌های اخیر دخیل نمی‌دانستند.
 
در مقابل برخی دیگر، از بین رفتن حباب‌ قیمت‌ها در بازارهای انحصاری نظیر خودرو و افزایش ثبات در بازارهای بی‌ثباتی نظیر سکه را از مزایای اجرای این کمپین عنوان می‌کردند. 

 

البته این که چنین کمپینی در نهایت می‌تواند در صورت استقبال مفید باشد یا نه، موضوعی است که اقتصاددانان باید به آن پاسخ دهند. ادعای علی کریمی این است که در زمان گرانی این اتفاق در سایر کشورها نیز افتاده و باعث کاهش قیمت‌ها شده است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.