دانیلون که از سال 2010 تا 2013 در سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود، نقش مهمی در سیاست «فشار حداکثری علیه ایران» در دوره اوباما داشت. وی خروج از برجام را دارای هزینه بسیار برای آمریکا و متحدان اروپایی اش توصیف کرد.

به گزارش جماران؛ مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت که خروج از برجام بزرگترین اشتباه این کشور پس از جنگ عراق بود.

به نقل از شبکه خبری سی ان ان، «تام دانیلون» (Tom Danilon) مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا یادآورشد: معتقدم خروج از توافق (هسته ای) ایران بزرگترین اشتباهی است که ایالات متحده پس از جنگ عراق در خاورمیانه مرتکب شده است.

دانیلون که از سال 2010 تا 2013 در سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود، نقش مهمی در سیاست «فشار حداکثری علیه ایران» در دوره اوباما داشت. وی خروج از برجام را دارای هزینه بسیار برای آمریکا و متحدان اروپایی اش توصیف کرد.

دانیلون به برجام اشاره کرد و ادامه داد: نکته کلیدی فشار دوجانبه ایالات متحده بر ایران نبود، بلکه توان ما برای سخن گفتن از این ارزش و هدف بود که دیگر 'ایران هسته ای' نداشته باشیم.

وی همچنین افزود که هدف از توافق هسته ای با ایران جذب فشار چندجانبه علیه این کشور و به راه انداختن کارزاری موثر علیه تهران بود.

دانیلون با یادآوری اینکه متحدان اروپایی واشنگتن با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام مخالف بوده و قول حمایت از این توافق را داده اند، تصریح کرد: اکنون دیگر بازسازی (فشار چندجانبه علیه ایران) بسیار سخت است.

مشاور رئیس جمهوری پیشین آمریکا همچنین به خروج ترامپ از پیمان تجاری اقیانوس آرام اشاره کرد و آن را بدترین اقدام این کشور در آسیا پس از جنگ ویتنام دانست.

سه شنبه 18 اردیبهشت و پس از ماه ها تلاش سه قدرت اروپایی برای حفظ آمریکا در برجام، ترامپ با اعلام خروج واشنگتن از توافق هسته ای گفت که تحریم های رفع شده به مدد این توافق دوباره اعمال خواهند شد.

این اقدام با انتقاد گسترده کشورهای مختلف از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سران انگلیس، فرانسه و آلمان روبه رو شد که همگی اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند.

کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که روند تجدید قانون انسداد را آغاز کرده تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.