تنش های ژئوپلیتیکی در آستانه نشست اوپک به نقطه جوش رسیده است.

به گزارش جماران؛  پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا اعلام کرد، نشست آینده اوپک که قرار است 22 ژوئن (اول تیر) در وین برگزار شود، در حال تبدیل شدن به یک جدال است.

درخواست دولت آمریکا از عربستان برای افزایش تولید نفت پیش از خروج واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به منظور جلوگیری از افزایش شدید قیمت نفت در بازارها ممکن است اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را برنجاند.

در اوایل هفته گذشته دولت آمریکا از عربستان خواست به منظور جلوگیری از افزایش قیمت ها تولید نفت را افزایش دهد.

به دنبال این خبر، رویترز هفتم ژوئن (پنجشنبه گذشته) خبری در این زمینه منتشر کرد که در آن اعلام شد یک مقام عالی رتبه دولت ترامپ یک روز قبل از اینکه ترامپ خروج از برجام را اعلام کند از عربستان خواست به منظور جلوگیری از اختلال بازار به دلیل کاهش صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم ها، تولید نفت را افزایش دهد.

آخرین باری که دولت آمریکا اوپک را برای افزایش عرضه تحت فشار قرارداده بود نیز هدف، ضربه زدن به ایران بود. 

دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز به دنبال ائتلاف جهانی برای تحریم ایران در سال 2012 از اوپک خواسته بود که با افزایش تولید، مانع ایجاد اختلال در عرضه نفت در نتیجه کاهش صادرات ایران به دلیل تحریم ها شود. در نتیجه این تحریم ها یک میلیون بشکه در روز از صادرات نفت ایران کم شد. 

اویل پرایس نوشت، این درخواست به ایران که صدمه بسیاری از آمریکا دیده است، باز هم آسیب می زند و تمایل عربستان به تبعیت از خواست آمریکا، خشم شدید برخی اعضای اوپک را برانگیخته است.

«حسین کاظم پور» نماینده ایران در هیات عامل اوپک در این مورد به رویترز گفت: مسخره و حیرت انگیز است که ببینیم تشکیلاتی از واشنگتن می آیند به عربستان تا (از این کشور بخواهند) افت صادرات نفت ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم های غیرقانونی این کشور را جایگزین کند.

وی افزود: اوپک به آسانی تسلیم خواست واشنگتن نمی شود. هیچیک از اعضای اوپک علیه دو عضو موسس این سازمان اقدام نمی کنند.

کاظم پور ادامه داد: آمریکا این سیاست را دفعه پیش علیه ایران استفاده کرد، اما قیمت های نفت به 140 دلار در هر بشکه رسید.

نماینده ایران در اوپک تاکید کرد: اوپک چنین حقارتی را نمی پذیرد. چقدر کسی باید متکبر و نادان باشد که نتواند تاریخ 60 سال گذشته همکاری میان اعضای اوپک را بفهمد.

ایران و ونزوئلا بتازگی به اوپک نامه نوشته و از این سازمان خواسته اند تحریم های آمریکا را محکوم کند.

وزیر نفت ونزوئلا در نامه خود نوشته است، من صمیمانه از همکاران خود در اوپک درخواست همبستگی و حمایت می کنم.

«مانوئل کوئودو» همچنین افزود: اوپک باید تاثیر فشار تحریم های یک جانبه آمریکا که نشان دهنده یک تجاوز بزرگ مالی و اقتصادی به صنعت نفت و ثبات بازار ماست را بررسی کند. 

اویل پرایس تصریح کرد، اظهار نظرها حاکی است که بخش در خور توجهی از اعضای اوپک با هر اقدامی برای افزایش تولید نفت مخالفند و این اقدام می تواند نشست آینده اوپک را توفانی کند. 

«یوجین وینبرگ» از کامرزبانک آلمان به سی ان بی سی گفت: ممکن است نشست بعدی اوپک یکی از بدترین نشست های این سازمان از سال 2011 باشد.

14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.