کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: تاکنون روسیه به دنبال برنامه‌های خودش بوده است. هر زمان که ایران به روسیه اعتماد کرده، ضربه خورده و پشیمان شده است. چینی‌‌ها هم فعلاً به فکر منافع خودشان هستند.

به گزارش جماران؛ خیلی‌ها معتقدند که خروج آمریکا از برجام موجب نزدیک شدن ایران به روسیه و چین می‌شود؛ اما سؤال اینجاست که این دو کشور تا کجا حاضر به حمایت از ایران هستند؟ آیا این دو کشور تنها به فکر منافع خودشان هستند؟

علی خرم، کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با این موضوع گفت: «تاکنون روسیه به دنبال برنامه‌های خودش بوده است. هر زمان که ایران به روسیه اعتماد کرده، ضربه خورده و پشیمان شده است. چینی‌‌ها هم فعلاً به فکر منافع خودشان هستند. در سال 1389 چینی‌ها با ایران همکاری کردند تا با وجود تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل، راهی برای ایران باز بماند. این موضوع قابل تقدیر است؛ اما درنهایت بیشتر برای منافع خودشان بود. شاید هم نمی‌توان انتظار دیگری از چین داشت. نکته این است که تکیه یک‌طرفه ما به روسیه و چین، حتماً باعث پشیمانی خواهد شد. ما باید با همه کشورها، از جمله اروپا، روسیه و چین در هماهنگی باشیم.»

اخیراً برخی از چهره‌ها و جریان‌های سیاسی مواضع تندی علیه دولت گرفته و معتقدند گروه دیپلماسی نباید به آمریکا اعتماد می‌کرد. آنها معتقدند دولت حالا هم که به اروپا اعتماد کرده اشتباه می‌کند.

خرم درباره تأثیر این موضع‌گیری‌ها بر روند مذاکرات اظهار داشت: «تیم دیپلماسی از افرادی مانند آقای ولایتی انتظار ندارد که نسبت به آن‌ها موضع بگیرد، بلکه برعکس، انتظار دارند که او در مسیر حمایت از تیم مذاکره‌کننده گام بردارد. اگر نکاتی هم وجود دارد که باید رعایت شود، تیم مذاکره‌کننده آماده شنیدن آن‌هاست. اگر ایران نمی‌خواهد از راه دیپلماسی به نتیجه برسد و تنها به فکر غنی‌سازی یا کارهای دیگر است، نباید به تحقیر دیگران بپردازد، ولی اگر قرار است دیپلماسی کار کند، دیگر روسیه، چین و اروپا فرقی ندارند. ما باید از تیم دیپلماسی حمایت کنیم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 932937
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.