فرمانده آمریکایی نیروهای خارجی مستقر در افغانستان فاش کرده که گفت و گو با شماری از رهبران میانی و ارشد طالبان از مجاری مختلف جریان دارد و راه های متعددی برای گفت و گو در ابعاد مختلف در روند صلح باز شده است.

به گزارش جماران؛ فرمانده آمریکایی نیروهای خارجی مستقر در افغانستان گفت که برخی نمایندگان افغانستان، بعضی از دیپلمات های خارجی و همچنین دیپلمات های آمریکایی تماس ها و گفت وگوهای مخفیانه با شماری از رهبران ارشد طالبان درباره مذاکرات صلح دارند.

در بخش هایی که از مصاحبه «جان نیکلسون» از طریق ویدیو کنفرانس از کابل با خبرنگاران حاضر در وزارت دفاع آمریکا آمده است که گفت و گوها با طالبان بوطر مخفی و پنهانی پیش برده می‌شود.

وی گفته است که علاوه بر گفت و گوهای نمایندگان افغانستان با گروه هایی از طالبان، مذاکرات برخی دیپلمات‌های خارجی نیز با شماری از رهبران ارشد طالبان برای کمک به روند مذاکرات صلح جریان دارد.

نیکلسون افزوده است که گفت و گو با شماری از رهبران میانی و ارشد طالبان از مجاری مختلف جریان دارد و راه های متعددی برای گفت و گو در ابعاد مختلف در روند صلح باز شده است.

فرمانده آمریکایی نیروهای بین المللی در افغانستان تاکید کرده است که به دلیل اهمیت این گفت وگوها ، او نمی‌تواند به افرادی که به روند صلح علاقه نشان داده اند، به طور مشخص اشاره کند.

نیکلسون با اشاره به این که در این گفت و گوهای پنهانی برخی سازمان‌های بین‌المللی ، کشورهای خارجی و گروه‌های علاقه مند فعال هستند افزوده که برخی دیپلمات های آمریکایی نیز در روند این گفت و گوهای مخفیانه فعال هستند. وی جزییات بیشتری را در این ارتباط بیان نکرد.

طالبان هنوز در مورد این اظهارات نیکلسون موضعی نگرفته است.

دولت وحدت ملی افغانستان در دومین نشست بین المللی با عنوان «پروسه کابل» که 9 اسفند ماه سال 1396 در کابل برگزار شد، پیشنهادهای همه جانبه ای را برای ترغیب طالبان به منظور پیوستن به روند مذاکرات صلح ارایه کرد که نه تنها تاکنون پاسخی از طالبان در این مورد شنیده نشده بلکه در اردیبهشت ماه امسال شروع عملیات های بهاری و سراسری خود را با عنوان خندق اعلام کرد.

گروههای طالبان پیش از نیز اعلام کرده بودند، دولت افغانستان را حاکمیتی دست نشانده آمریکا می دانند و ترجیح می دهند به جای مذاکره با این دولت ؛ مستقیم با آمریکا وارد گفت گو برای صلح شوند که این پیشنهاده تاکنون حداقل در ظاهر از سوی آمریکا رد شده است.

نیکلسون در جلسه پرسش و پاسخ کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا که در اواخر بهمن ماه 1395 به ریاست جان مک کین برای بررسی وضعیت نظامی آمریکا در افغانستان برگزار شد در پاسخ به این سوال کین که پرسید : در بررسی کلی، به نظر شما، آیا در حال بردن هستیم یا باخت؟ گفت: ما در بن بست قرار داریم.

به نظر می رسد هنوز با وجود ارایه راهبرد جدید نظامی دونالد ترامپ برای جنوب آسیا و افغانستان که در مرداد ماه سال قبل رونمایی شد و در آن بر افزایش نیرو و تداوم جنگ تاکید شده ، آمریکا هنوز در آن کوچه مانده است.

ماه قبل شنیده شد که «اسکات میلر» فرمانده نیروهای دلتای آمریکا قرار است جایگزین نیکلسون در افغانستان شود ، جابجایی که تاکنون قطعی نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.