این دومین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام است.

به گزارش جماران؛ منابع خبری گزارش دادند که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه در بروکسل، سیاست این نهاد را درباره ایران و برجام بررسی خواهند کرد.

این دومین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام است و نشست پیشین در صوفیه بلغارستان و بعد از ملاقات سه وزیر اروپایی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بروکسل برگزار شد. 

این نشست بعد از اولین جلسه کمیسیون مشترک برجام برگزار می‌شود که در آن سه عضو اروپایی توافق و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، حضور داشتند و از ادامه تلاش بر حفظ برجام خبر دادند. 

نشست روز دوشنبه 28 می، در ادامه نشست 16 می ‌است که در صوفیه بلغارستان و با حضور سران اتحادبه اروپا برگزار شد. وزارت امور خارجه فرانسه نیز در همین جهت تاکید کرده که اتحادیه اروپا بر حفظ منافع شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که تحت‌تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت، مصمم است. 

بر اساس این گزارش ، دیپلمات های ایرانی روز جمعه در نشست وین با سایر کشورهای امضا کننده توافق هسته ای شامل چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان با تعیین ضرب الاجلی برای اروپایی ها، از آنان خواستند روشن کنند که چگونه می خواهند برجام را نجات دهد. تهران به ویژه می خواهد کاهش صادرات نفت ایران تحت تاثیر مجازات های آمریکا را جبران کنند و همچنین دسترسی ایران را به سوئیفت، نظام تبادلات بین بانکی اروپا حفظ کنند.

نکته دارای اهمیت نشست روز جمعه این بود که از سال 2015 تاکنون، این نخستین نشستی بود که درباره توافق هسته ای با ایران برگزار شد، اما آمریکا در آن حضور نداشت. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز هشتم مه (18 اردیبهشت ماه) به طور یکجانبه و بر خلاف نظر سایر امضا کنندگان توافقنامه هسته ای با ایران، از آن خارج شد.

دولت های اروپایی و اتحادیه اروپا بعد از خروج دولت آمریکا از توافق هسته ای 1+5 با ایران، اعلام کردند که به این توافق پایبند می مانند. وزیران اقتصاد و دارایی کشورهای اروپایی نیز طی روزهای گذشته با انتقاد از آمریکا گفته اند که واشنگتن ژاندارم اقتصاد جهان نیست. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.