مودی به دعوت ولادیمیر پوتین به روسیه سفر می کند. این دومین سفر غیر رسمی وی در چند ماه گذشته است.

به گزارش جماران؛ نارندرا مودی نخست وزیر هند روز دوشنبه در سفری 'غیر رسمی' به روسیه رفت تا با همفکری ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور راه حلی برای احیای پروژه های مسدود شده نظامی به دلیل تحریم های آمریکا علیه روسیه پیدا کنند و همچنین به موضعی مشترک در مقابل چین دست یابند.

مودی قبل از سفر به مقصد سوچی در روسیه در حساب توییتری خود نوشت: اطمینان دارم دیدار با پوتین روابط راهبردی و خاص هند و روسیه را به پیش خواهد راند. 

مودی به دعوت ولادیمیر پوتین به روسیه سفر می کند. این دومین سفر غیر رسمی وی در چند ماه گذشته است.

او در ماه آوریل نیز در یک دیدار غیر رسمی در شهر ووهوان چین با شی جین پینگ برگزار کرد. 

وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای این دیدار را بسیار مهم توصیف کرد و پانکاج سران سفیر هند در روسیه نیز گفت این سفر مودی ، یک دیدار بسیار متفاوت است.

وی افزود: این دیدار یک روزه به رهبران دو کشور اجازه می دهد تا روابط شخصی خود را گسترش دهند و در مورد مسائلی که برای کشور های آنها مهم است گفت وگو کنند. 

***قرارداد های نظامی و همکاری دفاعی در راس گفت و گوها

مساله ای که برای هر دو کشور اهمیت دارد قرارداد های نظامی متعدد به ارزش 12 میلیارد دلار است که بین دو کشور امضا شده است. از زمانی که هند اعلام استقلال کرده است، روسیه بیش از هر کشور دیگری در جهان به دهلی نو سلاح فروخته است. 

اما تصمیم سال گذشته کنگره آمریکا برای تصویب لایحه ضد روسیه، ایران و کره شمالی مشکلات زیادی را بر سر راه تجارت نظامی هند و روسیه ایجاد کرد. این لایحه نه تنها شرکت های روسی را تحریم می کند بلکه کشور های سوم نیز که با روسیه تجارت دارند را در خطر تحریم قرار می دهند. 

روسو برون اکسپورت یک شرکت رسمی صادرات تجهیزات نظامی روسیه است که از سوی آمریکا تحریم شده است. 

تینا کیدانوو معاون زیر امور خارجه امریکا در امور سیاسی و نظامی که در هفته جاری قرار است به هند سفر کند خطاب به دهلی نو اخطار داده است که هند باید هرگونه خرید بزرگ دفاعی از روسیه را به دقت بررسی کند. وی گفت این روابط نباید به 'رفتار خراب کارانه' روسیه کمک کنند. 

تاکنون هند تسلیم این فشار های آمریکا نشده است. مسکو این اقدامات آمریکا را تلاش آشکار برای ورود انحصاری به یکی از بزرگ ترین بازار های دفاعی در جهان می داند. 

اما مقامات ارشد دفاعی در دولت دهلی نو می گویند اجازه نخواهند داد کشوری نیازهای دفاعی هند را دیکته کند. آنها می گویند این پیام را به آمریکا منتقل کرده اند چون روسیه همیشه یک همکار قابل اعتماد برای هند بوده است. 

اما اقدامات آمریکا تنها دلیل کاهش روابط نظامی هند و روسیه نیست. بر اساس گزارش برخی اندیشکده ها، سهم واردات سلاح هند از روسیه بین سال های 2008 تا 2012 به مقدار 79 درصد بوده است که این مقدار در سال های 2013-2017 به 62 درصد کاهش یافته است.

حتی پیش از آغاز به کار نارندرا مودی به عنوان نخست وزیر هند در سال 2014، این کشور کشش سیاسی بیشتری به سوی آمریکا پیدا کرد و صنعت نظامی هند نیز سعی کرده است وابستگی خود به تجهیزات روسی را کاهش دهد. کارشناسان هندی بر این عقیده هستند که روسیه در زمان تعیین شده قرارداد های خود را به اتمام نمی رساند و در تامین تجهیزات و قطعات یدکی ضعیف عمل می کند. 

بسیاری از کشور ها همچنان خواهان خرید سامانه موشکی پیشرفته روسیه به نام اس 400 هستند. هند نیز قرار است 5 سامانه موشکی اس 400 را به قیمت 6 میلیارد دلار از روسیه خریداری کند. اما این پروژه مانند سایر پروژه های نظامی هند و روسیه دچار مشکل شده است. 

ماه گذشته هند تصمیم گرفت از پروژه ساخت جنگنده نسل پنجم با همکاری دو شرکت هال هند و سوخوی خارج شود. هند از چارچوب زمانی و همچنین شرایط این پروژه ناراضی است. 

انتظار می رود که مودی و پوتین در دیدار خود که احتمالا بین 4 تا 6 ساعت طول بکشد در خصوص این موضوع گفت و گو کنند. 

گوپال سوامی پارتاسراتی یک دیپلمات ارشد و کارشناس هندی گفت: همیشه تصمیم گیری در خصوص جنگنده های پیشرفته و نظامی زمان زیادی می برد اما من اطمینان دارم که می توانیم هرگونه ابهام مشترک در خصوص تولید جنگنده های نسل پنجم را برطرف کنیم چون مساله قطعات یدکی و انتقال تکنولوژی همچنان برای هند مهم است. 

***همکاری هسته ای، دغدغه طولانی مدت دو کشور

در زمینه هسته ای، روابط هند و روسیه همچنان به گسترش خود ادامه داده است. مقامات هندی اعلام کرده اند که رهبران دو کشور در دیدار خود در مورد مساله هسته ای مذاکرات بیشتری خواهند کرد. 

هند و روسیه در ماه ژوئن سال گذشته در طول دیدار نارندا مودی نخست وزیر هند با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست سالانه دو کشور در 'سنت پترزبورگ' توافق نامه چارچوب کلی و پروتکل های اعتباری واحد های 5 و 6 نیروگاه هسته ای کودانکولام را امضا کردند. 

نیروگاه برق هسته ای 'کودانکولام' در منطقه 'تریونولی' با ظرفیت کل تولید شش هزار مگاوات برق با سرمایه گذاری روسیه درحال ساخت است. 

همچنین در سال جاری هند، روسیه و بنگلادش برای ساخت مشترک نیروگاه هسته ای 'روپور' در بنگلادش به ارزش 13 میلیارد دلار یاداشت تفاهم امضا کردند. 

شرکت 'روس اتم' روسیه در بیانیه ای گفت: شرکت های هندی می توانند در ساخت و ساز و نصب و راه اندازی و تامین مواد و تجهیزات بخش غیر حساس این پروژه شرکت کنند. 

***چاره اندیشی در مقابل رقیب مشترک، مولفه دیگر گفت و گوهای سران

سفر غیر رسمی مودی به روسیه که اخیرا به دیپلماسی مورد علاقه او تبدیل شده است، تنها در مورد پروژه های ساخت و ساز مربوط نمی شود بلکه به موقعیت هند در جهان و اهمیت آن برای هویت این کشور نیز ارتباط دارد.

در این راستا چین یک کشور تعیین کننده است. 

الکسی کوپیرانوو یک محقق ارشد در موسسه روابط بین المللی و جهان اقتصاد گفت: هند چین را به عنوان یک رقیب برای رهبری منطقه ای خود در نظر می گیرد. 

در میان هند و چین هم اکنون تنش های مختلف غیر مستقیم وجود دارد. طرح یک جاده یک کمربند چین نه تنها یک اقدام غیر مستقیم برای بدست آوردن برتری در آسیا از سوی پکن است بلکه این طرح از منطقه کشمیر که میان هند و پاکستان مورد اختلاف است عبور می کند. در مقایسه با پاکستان که از این طرح حمایت کرده است، هند با آن مخالف است و اعلام کرده چین با این طرح خود به اشغال خاک هند مشروعیت بخشیده و حاکمیت ارضی این کشور را نقض کرده است. 

همچنین چین سال گذشته در اقدامی تصمیم گرفت در یک منطقه به نام 'دوکلم' که توسط بوتان،کشور حامی هند، کنترل می شود نفوذ کند. 

تنش مرزی سال گذشته بین چین ،هند و بوتان که حدود سه ماه به طول انجامید و پس از عقب نشینی نیروهای دو کشور از دوکلم پایان یافت. 

چین سال گذشته در اقدامی تصمیم گرفت در یک منطقه به نام 'دوکلم' که توسط بوتان،کشور حامی هند، کنترل می شود نفوذ کند. 

تنش مرزی سال گذشته بین چین ،هند و بوتان که حدود سه ماه به طول انجامید و پس از عقب نشینی نیروهای دو کشور از دوکلم پایان یافت. 

دو کشور تاکنون در خصوص اختلافات مرزی خود به توافق نرسیده اند. هند و چین دارای 4 هزار کیلومتر مرز مشترک هستند. 

هند همچنین نگران نزدیک شدن روسیه به چین است. هر دو کشور چین و روسیه دارای مشترکات سیاسی و جغرافیایی زیادی هستند و اتحاد با یکدیگر را یک نیروی تعیین کننده در مقابل آمریکا می دانند. 

به طور خلاصه ، می توان گفت وظیفه مودی در این سفر آن است که به پوتین اطمینان دهد که هند به ابزاری در دست غرب برای ایجاد یک ائتلاف جدید در منطقه تبدیل نخواهد شد. وی همچنین می خواهد به پوتین ثابت کند که فرصت های اقتصادی هند به همان اندازه چین می تواند برای روسیه جذاب باشد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.