بهای نفت سبک ایران به بشکه ای 74 دلار نزدیک شد.

به گزارش جماران؛ میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به 11 ماه مه (21 اردیبهشت‌ماه) با سه دلار و 2 سنت افزایش به 73 دلار و 79 سنت برای هر بشکه رسید.

تنش های بین المللی و تهدیدات آمریکا مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران، روند صعودی قیمت نفت در هفته های اخیر را به همراه داشت که به ثبت رکوردهای جدید نیز منجر شده است.

دونالد ترامپ 18 اردیبهشت ماه با تکرار اتهام هایی علیه ایران، آمریکا را از برجام خارج و اعلام کرد که تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند.

اگرچه این تصمیم با مخالفت بسیاری از کشورها از جمله طرف های برجام مواجه شده است و بخصوص اروپایی ها تلاش تازه ای را برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی آغاز کرده اند، اما بازار نفت، به سرعت تحت تاثیر این تصمیم ترامپ قرار گرفت.

بر اساس اعلام وزارت نفت، میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به 11 ماه مه (21 اردیبهشت‌ماه) با سه دلار و 2 سنت افزایش به 73 دلار و 79 سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت سبک ایران از ابتدای امسال تاکنون 66 دلار و 38 سنت برای هر بشکه بوده است.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران نیز در دوره مورد بررسی سه دلار و 2 سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به 71 دلار و 55 سنت برای هر بشکه رسید.

میانگین قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته منتهی به 11مه، به 73 دلار و 48 سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، 2 دلار و 74 سنت برای هر بشکه افزایش یافته است.

میانگین قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی‌آی نیز در این بازه زمانی، 2 دلار و 22 سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به 70 دلار و 60 سنت رسید. در هفته مورد بررسی، قیمت نفت خام شاخص برنت با یک دلار و 98 سنت افزایش، 76 دلار و 21 سنت برای هر بشکه معامله شد.

میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز در دوره مورد بررسی به ترتیب سه دلار و 14 سنت و سه دلار و 20 سنت افزایش یافت و هر بشکه 73 دلار و 58 سنت و 73 دلار و 69 سنت برای هر بشکه معامله شد.

میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران به روزانه حدود 2.6 میلیون بشکه رسیده که 60 درصد آن به آسیا و 40 درصد به اروپا صادر می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.