گفته می شود در جریان نشست اروپایی ها با ایران برخی طرف ها موضوعات غیربرجامی را مطرح کرده اند که با واکنش صریح و محکم محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران مواجه شده و به این ترتیب غربی ها موضوعات غیرهسته ای را کنار گذاشته اند.

به گزارش جماران؛ روزنامه همشهری نوشت: وزیر امور خارجه روز یکشنبه سفر دوره ای به چین، روسیه و بلژیک را آغاز کرد تا درباره تحولات برجام و خروج آمریکا از آن با مقامات گروه 1+4 رایزنی کند. ظریف در بروکسل در نشست مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان شرکت کرد.

این سفر حاشیه هایی داشت که در ادامه می خوانید:

* بیش از 200 خبرنگار و تصویربردار از رسانه های معتبر جهان برای پوشش نشست ایران و تروئیکای اروپایی خود را به مقر اتحادیه اروپا رسانده بودند.

* حدود 10 نفر از عناصر وابسته به گروهک تروریستی منافقین هنگام برگزاری جلسه ایران و کشورهای اروپایی مقابل مقر اتحادیه اروپا تجمع کرده و که خواسته اصلی آنان تشدید تحریم ها علیه ایران بود؛ جالب اینکه برخی از آنان خارجی و آفریقایی تبار بودند!

* نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+4 برای بررسی شکایت ایران از اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم ها قرار است هفته آینده در وین برگزار شود. احتمالا دو هفته بعد نیز نشست وزیران خارجه برگزار خواهد شد.

* شنیده شده دور بعدی نشست وزیران خارجه ایران، آلمان، روسیه، فرانسه و انگلیس با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به میزبانی تهران برگزار می شود.

* فدریکا موگرینی در پایان نشست تروئیکای اروپا با ایران بیانیه ای قرائت کرد که برای نخستین بار موضوعات اقتصادی از جمله بانکی، نفتی، بیمه، پتروشیمی و حمل و نقل به عنوان تعهد اروپایی ها در آن مورد تاکید قرار گرفته است.

* گفته می شود در جریان نشست اروپایی ها با ایران برخی طرف ها موضوعات غیربرجامی را مطرح کرده اند که با واکنش صریح و محکم محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران مواجه شده و به این ترتیب غربی ها موضوعات غیرهسته ای را کنار گذاشته اند.

* در جریان نشست ایران و 1+4 وزیران خارجه فرانسه و آلمان صریح تر از انگلیس بر لزوم بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام تاکید کرده اند.

* موضوع همکاری های نفتی توتال و شل با ایران و قرارداد فروش ایرباس از جمله محورهای رایزنی با طرف های انگلیسی و فرانسوی بوده است.

* در جریان سفر وزیر خارجه نمایندگانی از بانک مرکزی، سازمان توسعه سرمایه گذاری، وزارت نفت و وزارت راه حضور داشتند.

* ظریف در جریان سفر به پکن، مسکو و بروکسل که یکشنبه آغاز شد و صبح چهارشنبه پایان یافت در مجموع بیش از 27 ساعت در هواپیما بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.