آنتونی بلینکن، قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا، گفت: پولی که ایران از بابت اجرای توافق هسته ای دریافت کرد، در واقع اینها پول های خود ایران بود که از بابت فروش نفت در حساب های بانکی در سراسر جهان به دلیل تحریم ها مسدود شده بودند.

به گزارش جماران؛ 'آنتونی بلینکن' (Antony Blinken) قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ایران پول های آزاد شده ناشی از برجام را وارد اقتصاد کرده است،به شبکه تلویزیونی فرانس24 گفت: رئیس جمهوری ترامپ ایران را تنها به خاطر کاری که انجام نداد و آن پی گیری نکردن تسلیحات هسته ای بود، تحریم کرد.

شبکه تلویزیونی فرانس24 در مصاحبه ای اختصاصی با قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما درباره خروج یک طرفه و غیر قانونی آمریکا از توافق هسته ای از وی پرسید؛ دولت ترامپ گفته است پولی که از بابت توافق هسته ای بلوک شده بود و بعد از آن به ایران داده شد، مبلغ بسیار زیادی بوده و برای گسترش نفوذ در منطقه استفاده شد، درباره این ادعا چه می گویید؟

بلینکن در پاسخ گفت: ایران، قبل از توافق، حین مذاکرات و پس از توافق درگیر چنین فعالیت هایی در منطقه بود؛ پولی که ایران از بابت اجرای توافق هسته ای دریافت کرد، در واقع اینها پول های خود ایران بود که از بابت فروش نفت در حساب های بانکی در سراسر جهان به دلیل تحریم ها مسدود شده بودند، پول هایی که از این طریق به ایران بازگردانده شد کم تر از آن چیزی است که ترامپ ادعا می کند و بنابر برآوردهای کارشناسی انجام گرفته نشان می دهد که این پول ها به اقتصاد ایران وارد شده و به مسائل نظامی وارد نشده است. 

وی افزود:فعالیت های منطقه ای ایران که قبل، درجریان وبعد ازتوافق هسته ای انجام شده، در توافق هسته ای نبود تا برای ممانعت از این فعالیت ها ایران را تحریم کرد. 

'بلینکن ' گفت: رئیس جمهوری ترامپ ایران را تنها به خاطر یک کاری که انجام نداد و آن پی گیری نکردن تسلیحات هسته ای بود، تحریم کرد. 

'شما شخصا در جریان مذاکرات هسته ای ایران قرار داشتید، ما اکنون با خروج آمریکا از توافق هسته ای توسط دونالد ترامپ شاهد افزایش تنش ها درمنطقه و به گفته اسرائیل (رژیم صهیونیستی) پرتاب راکت از سوریه به بلندی های جولان هستیم که با پاسخ روبرو شد، این کار ما را به کجا می برد؟'

بلینکن در پاسخ به این پرسش گفت: ما واقعا از تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای ایران بسیار متاسف هستیم، این قضیه ما را در روند تقابل با ایران و حتی نزدیکترین شرکای خود در اروپا قرار می دهد. 

بلینکن در ادامه گفت: اگر اروپا و ایران تصمیم بگیرند به توافق پایبند باشند و به تعامل اقتصادی با ایران ادامه دهند، آنگاه اروپا را در مسیر تقابل قرار می دهد، دونالد ترامپ کاملا واضح گفته است که آنگاه تحریم های اقتصادی بر شرکت های اروپایی که با ایران تلاش دارند تجارت داشته باشند، وضع خواهد شد. 

وی ادامه داد: در هرصورت تصمیم ترامپ بسیار بسیار مایه تاسف است، چراکه وضعیت منطقه هرچه بیشتر پیچیده تر خواهد کرد، منطقه هرچه کم تر نه، بلکه بیشتر خطرناک تر خواهد شد. 

بلینکن ادامه داد: اما در زمان حاضر ترامپ ایران را تنها به خاطر یک چیزی تحریم می کند که آنرا انجام نمی دهد، و آن دنبال کردن سلاح هسته ای است. 

فرانس 24 از وی پرسید: شما خود درگیر مذاکرات هسته ایران بودید و جواد ظریف اقدام به یک سفر دوره ای کرده است که از چین و روسیه شروع شد، آیا هیچ شانسی وجود دارد که با وجود خروج آمریکا، این توافق پا برجا بماند؟ 

قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت: بسیار دشوار است، چراکه اگر ترامپ بخواهد بر سرحرفش بماند یعنی اگر شرکت های اروپایی و یا دیگر شرکت های جهانی تلاش به ادامه تعامل تجاری با ایران کنند، آنگاه آمریکا اقدام به تحریم آنها خواهد کرد و آن شرکت ها ناگزیر به انتخاب بین تجارت در آمریکا و یا تجارت در داخل ایران باشند، این موضوع برای اروپا، انتخاب ایران یا آمریکا ، انتخاب بسیار دشواری است . 

فرانس 24 دربخش دیگری از این مصاحبه از وی پرسید: آیا فکر می کنید طرح جایگزین (Plan B) وجود دارد . 

بلینکن تصریح کرد امیدوارم چنین طرحی وجود داشته باشد اما بسیار بدبینم؛ فکر می کنم طرح جایگزین ترامپ تلاشی برای مذاکره ای دوباره برای یک توافقی گسترده تر باشد که شامل فعالیت های ایران در منطقه و برنامه موشکی باشد، اما چرا باید ایران به آن بپردازد که چیزهای زیادی بدهد و در قبال چیز اندکی دریافت کند، تصور آن بسیار سخت است. 

وی افزود: بنابراین بدبختانه طرح B ، درحقیقت ما را باز می گرداند به نقطه قبل از توافق هسته ای ، ایران به سرعت به سمت توانایی و قدرت تسلیحات هسته روی می آورد و ما را با یک انتخاب دوگانه بین پذیرش آن (داشتن سلاح اتمی) و یا اقدام نظامی که کاری دراین باره باید کرد، مواجه می سازد. 

فرانس 24 در ادامه از وی پرسید:آیا وضعیت در منطقه پیچیده تر خواهد شد و باعث ایجاد جبهه جدیدی در سوریه می شود که ایران و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در جنگ نیابتی در سوریه بپردازند؟ 

قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت: هم اکنون شاهد آن بوده ایم، تقابل های مختلفی را بین اسرائیل و ایران در سوریه دیده ایم، اسرائیل روشن ساخته که اگر ایران حزب الله را در سوریه مورد حمایت وتامین موشکی کند دست به اقدام خواهد زد، اسرائیل مخالف آن است که ایران جای پایی در سوریه داشته باشد، اینها چشم انداز تقابل را دارد. 

بلینکن افزود: شما نیروهای آمریکایی را درعراق و سوریه و در مجاورت با شبه نظامیانی که از سوی ایران حمایت می شوند و حتی خود نیروهای ایرانی دارید، رخ دادن یک درک اشتباه آنگاه درگیری را به دنبال خواهد داشت. 

وی ادامه داد: همچنین یمن را دارید که شرایط خاص و هولناکی دارد، بنابراین شما با جبهه های متعددی و جدیدی که هرزمان (وخامت) آن ها عمیق و عمیق تر می شوند، مواجه هستید. 

'آنتونی جان بلینکن'در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، معاون مشاور امنیت ملی بین سال های 2013 تا 2015 و همچنین قائم مقام وزارت خارجه آمریکا بین سال های 2015 تا 2017 میلادی بود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.