یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ظریف؛ سردار پیروز

به گزارش جماران، احمد میراحسان در روزنامه شرق نوشت: دلم می‌خواهد با منطق کشمکش‌های یک اثر دراماتیک، همان سناریوهایی که آمریکا دوست دارد برای بازی‌های سیاسی‌اش دنبال کند، به برجام و نتیجه کنونی‌اش بنگرم و آن را بازخوانی کنم. البته سر آن ندارم که به هزار برهان، مبرهن سازم مذاکرات ایران با 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای، مشهور به مذاکرات برجام یکی از درخشان‌ترین و بی‌مانند‌ترین موفقیت‌های دیپلماسی ایران در طول تاریخ بوده است. این کاری است که یک کتاب مستدل و مستند باید انجام دهد. باید بگویم پیکره اصلی این پیروزی ما بر دو قدرت اجتماعی و فردی متشکل، استوار است. از نظر من صحنه نمایش جهانی کشمکش خیر و شر در قالب  «فیلم برجام» گویای حقانیت ایران در مقام نیروی خیر و شرارت آمریکاست. اراده ملی در دفاع از استقلال ایران و ارزش‌های بنیادین جمهوری اسلامی به‌صورت نماد حقانیت ظاهر شده که هم مبتنی است بر حق پیشرفت علمی/ تکنولوژیک مردم ایران، رها از سیطره قدرت‌های سیطره‌جو برحسب منافع ملی و هم متکی است بر صلح‌جویی نظامی که ضمن حق دفاع از خود از هر نظر، دینی، سیاسی و اخلاقی با سلاح‌های کشتار جمعی مخالف است، در‌حالی‌که دولت آمریکا براساس سیاست خاورمیانه‌ای خود و فروش هرچه‌بیشتر سلاح به پیروان عرب خود، تلاش فراوان 20ساله‌ای را پیگیرانه دنبال کرده تا وانمود کند ایران درصدد تولید بمب‌های اتمی است و در این راه از هیچ دروغی ابا نداشته و همدست شرارت صهیونیست‌ها، وهابی‌ها، داعشی‌ها و منافقین بوده و در انتها هم علیه پیمان آشتی و صلح‌طلبی، به پاخاسته و بر آن آب‌دهان انداخته! این است موفقیت ظریف که وانموده آمریکا را بر باد داده است.
پیرنگ جست‌وجوی حقیقت وارونه و پرسش نخستین حالا پاسخ برده سوم را یافته است! وانموده‌ای که یک بار در جنگ خلیج فارس توانست فضای ذهنی متکی بر دروغی بزرگ را سازمان دهد و در بازی پیچیده‌ای جهان را در اشغال عراق و افغانستان و حمله به رژیم صدام پس از استفاده فراوان از آن، به همدلی وادار کند. فیلم‌نامه برجام، در این مسیر کاملا به سود ایران پیش رفته است، حتی حالا که آدمی مثل ترامپ آن را پاره می‌کند و چهره عریان دروغ علیه ایران و واقعیت متجاوز خود را برابر جهان به تماشا نهاده است. این یک پیروزی بزرگ برای ایران و آقای ظریف به شمار می‌آید. به یاد داریم اشتباهات متعدد یک گرایش افراطی و عدم فهم تکالیف درست و کاربرد خرد در اقناع افکار عمومی، کار را به آنجا کشاند که در دوران آقای احمدی‌نژاد آمریکا، مدل دلخواه کابینه‌ای را در ایران، در اختیار خود دید که عملا به اهدافش خدمت می‌کند و به جای شجاعت قدرت اقناع مردم جهان و عقلانیت و آمادگی در دفاع از منافع ملی، حاضر است، نمایش‌های ماجراجویانه‌ای با بازی‌های هیجانی به اجرا درآورد که سرمایه سلطه جهانی به آن نیازمند است و برای نفوذ نظامی هرچه بیشتر و منافع  میلیتاریستی‌اش مانند سیبی افتاده در دامانش از آن استفاده می‌کند. خطای عمل تا آنجا هویدا شد که دیدیم سهل‌انگاری‌های خام‌سرانه، راه قطع‌نامه‌های باورنکردنی علیه ایران را هموار کرد. درست دیپلماسی ظریف در مذاکرات برجام مسیری معکوس پیمود. هرقدر که پیش از این کنش‌های متکی بر فقدان مهارت‌های دیپلماتیک در مذاکرات، ضعف در گفت‌وگوی حرفه‌ای و حقوقی در جزئیات و آشنانبودن با تکنیک‌های مذاکره برای خدمت به استراتژی ایران در سیاست‌مداران وزارت خارجه مشهود بود، ظریف دارای این توانایی به انضمام احاطه فردی و جذابیت و قدرت ظهور صداقت ایران در انظار جهانی براساس روحیه و شخصیت و فیزیک و چهره خود و زبان موجودیت و زبان چهره و بدن خویش شمرده شد و در عمل نشان داد مذاکره‌کننده‌ای قابل، عاقل، تیزهوش، ساعی و ماهر و مطلع و مسلط است.
چرا در این مذاکرات، تا همین آخرین تیری که از ترکش آمریکا رها شد، باید ایران پیروزمند و ظریف سرداری فاتح به حساب آید؟
زیرا این مذاکرات به همه جهان نشان داد، ایران در پی تولید بمب اتم نیست و این به‌وسیله نهادهای بین‌المللی تحت سلطه غرب بارها تأیید شد.
از آنجا که همه ماشین تبلیغی و رسانه‌ای آمریکا درصدد اقناع افکار عمومی جهان، اروپایی‌ها و به‌ویژه آمریکایی‌ها بوده که به سبب این پروژه اتمی، حق حمله، نابودی و تخاصم آشتی‌ناپذیر با ایران به‌وسیله غربی‌ها و همه کشورهای دیگر امری مشروع است، پیروزی ظریف و هدایت برجام به سمت دروغین‌بودن خطر ایران که مورد تأکید آمریکا و صهیونیست‌ها و عربستان، سه ضلع بس ارتجاعی سیاست تجاوز کشتار بوده است، قطعا پیروزی اصلی و بزرگی به‌شمار می‌آید. بارها و بارها، امام (ره) مشی اصلی انقلاب اسلامی را گوشزد کرد؛ انقلابی که قرار نیست برای کسب امتیازات اقتصادی، عدالت و حقیقت را زیر پا نهد و چهره جمهوری اسلامی خشن، زورگو و متجاوز  را معرفی کند. از این منظر، دیپلماسی مذاکرات برجام به جهان اثبات کرد که این آمریکاست که بدعهد، بهانه‌جو، متجاوز و غیرقابل‌اعتماد است و دوران زندگی بس ارتجاعی، توطئه‌آمیز، سرشار از دروغ و خشونت را از سر می‌گذارند. این پیروزی بزرگ ظریف کاملا متکی بر حقیقت آرمان امام (ره) و اسلام در مقابله با طاغوت سلطه‌جوی عصر و فرعون زمانه است.مطمئنا موفقیت بی‌مانند ظریف متکی بر سیاست درست رهبری‌کننده جمهوری اسلامی است؛ سیاستی مدافع عدالت، استقلال، حق زندگی آزاد و پیشرفت همه کسانی که در دفاع از حقیقت در برابر ستم وحشیانه آدمکشی آمریکا و هم‌دستانش کوشیدند سیمایی مدافع عدالت، مظلومیت و حقیقت برای ایران در اذهان جهانیان فراهم آورند و زمینه‌ساز پیروزی دکتر ظریف بوده‌اند.
پیروزی ایران و دیپلماسی ظریف که متکی بر حقانیت و مظلومیت ایران است، کاملا آشکار است. سه نظام درنده و منفور با چهره عریان تجاوز، خریدار انزجار میلیاردها انسان شده است و در عوض تمام جهان حتی متحدان آمریکا، یعنی اروپا در انظار جهانیان، مظلومیت، حقانیت و درستی جمهوری اسلامی و اعتمادپذیری آن را گواهی می‌دهند.
اینکه آمریکا همه تلاشش را برای نابودی برجام به کار بست و دست آخر بر آن  آب‌دهان انداخت و آن را پاره کرد، از سوی هر کشور و هر فرد و همه تاریخ و حافظه بشری، کنشی شرورانه در ستم‌پیشگی و زورگویی است و این هم پیروزی دیگری برای ایران شمرده می‌شود.
در ایران، جریانی که نگرشی افراطی دارد این روزها راه خواهند افتاد و در بوق و کرنا خواهند دمید که د‌یدید ما گفتیم مذاکرات برجام به ضرر ماست.
اینها هیچ حق ندارند از دستامد عقلانی و الهی برجام در ارائه چهره‌ای خردمند و عدالت‌دوست و خواهان آزادی و پیشرفت همه مردم که مذاکرات به مدیریت ظریف برای ایران فراهم آورده، بهره ببرند.
زیرا در حقیقت عمل آمریکا مبین حقانیت نادرستی مذاکرات نیست بلکه اتفاقا درستی و پیروزی ایران در مذاکرات و افشای دشمن است.
آیـا وقتـی معـاویـه فریبـکاری می‌کنـد و یزید عهدنـامه امیرالمـؤمنین ابوالحسن(ع) و جانشین او امام حسن علیه‌السلام را پاره می‌کند، این رخداد گویای شرارت بنی‌امیه نبود اگر راه آن افراطی‌ها طی می‌شد، امروز همه جهان اقناع شده بود که ایران کشوری ماجراجو است و باید آن را نابود کرد. همیشه، همه چیز با این درک کودکانه ‌توجیه‌پذیر نیست که ما مظلومانه می‌میریم؛ خیلی از اوقات شجاعت در مردن نیست، مرگ یک خودکشی جبونانه است یا رفتاری افراطی و انتحاری از زمره رفتار خوارجی، داعشی و منافقان محسوب می‌شود. کسانی گاه با توان و با اوج شجاعت و صداقت در شهادت در راه خدا، می‌دانند که تکلیفشان شهادت نیست بلکه ماندن و پیروزی است. نظیر فتح مکه یا حتی زمانی که وقت قیام نرسیده بود و معصوم‌(ع) با حیات طیبه خود، راه معرفت‌بخشی انسان‌ها را می‌پیمود. با این صحنه‌هاست که می‌گویم کشمکش برجامی ایران و آمریکا به سود ایران بوده است. در نتیجه سیاست درست سرداری چون ظریف، همه جهان علیه سیاست ارتجاعی سرمایه جهانی، خشونت، بدعهدی، زورگیری و دروغ‌گویی عریانش، در کنار ایران و جبهه حق و خیر قرار گرفت و راه سرفرازی جمهوری اسلامی هموار شد. مهم نیست که ما می‌مانیم یا نمی‌مانیم؛ اگر خود فسادکار و اهل تبعیض، استبداد، دروغ، خیانت و سوء‌استفاده از قدرت نباشیم، تردیدی نیست که خواهیم دانست روش ظریف تا چه حد به سود اسلام، جمهوری اسلامی، مردم جهان و افشای شرارت آمریکا بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.