روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه کاهش یافت و به ۷۱.۲۹ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت در روز جاری امیدوار بودن بازار به یافتن جایگزین برای صادرات نفتی ایران پس از اعمال تحریم ها علیه این کشور عنوان شد.

به گزارش جماران؛  به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۳ سنت کاهش یافت (۰.۲ درصد) و بشکه ای ۷۷.۳۴ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷ سنت کاهش بشکه ای ۷۱.۲۹ دلار صورت گرفت. لازم ذکر است که دیروز قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسید.

از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری امید بازار به جایگزین شدن صادرات نفت ایران توسط برخی دیگر از کشورهای عضو اوپک پس از اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران عنوان شده است. در این رابطه بانک ANZ گفته است که عراق و کویت احتمالا بهترین گزینه ها برای جبران کاهش تولید نفت خام توسط ایران هستند.

همچنین، پس از خروج آمریکا از برجام ، وزارت خزانه داری این کشور اعلام کرده است که پس از گذشت بازه های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه مندرج در قوانین آمریکا مجددا تحریم های اقتصادی از جمله علیه صنعت نفت و بانک مرکزی این کشور را اعمال خواهند کرد.

لازم به ذکر است که ایران با تولید روزانه ی ۳.۸ میلیون بشکه نفت سومین تولید کننده ی بزرگ نفت اوپک بوده و دارای ۴ درصد از ذخایر نفت دنیا است. رییس جمهور ایران اعلام کرده که این کشور به طور موقت تا تصمیم گیری های بعدی در برجام خواهد ماند. لازم به ذکر است که تحریم های جدید علیه ایران در شرایطی اعمال شده که بازار نفت در حال کاهش مازاد عرضه بر تقاضا است.

برخی از تحلیلگران بین المللی بر این باورند که قیمت نفت در ماه های آینده به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. در این خصوص بانک سرمایه گذاری جفریس آمریکا پیش بینی کرده است که پیش از بازه ی ۱۸۰ روزه ی تعیین شده توسط دولت آمریکا میزان صادرات نفت ایران کاهش خواهد یافت به طوری که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ تولید نفت این کشور ۵۰۰،۰۰۰ بشکه، و تا سه ماهه ی اول سال ۲۰۱۹ یک میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

افزون بر این، آمارهای رسمی منتشر شده حاکی از آن است که در هفته ی منتهی به ۴ می موجودی نفت خام آمریکا ۲.۲ میلیون بشکه کاهش یافته است. موجودی فعلی نفت خام آمریکا هنوز بیشتر از میانگین ۵ ساله ی ۴۲۰ میلیون بشکه ای این محصول است. همچنین، آمریکا میزان تولید نفت خود را اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون ۲۷ درصد افزایش داده و به مجموع ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز رسانده است. افزایش تولید نفت توسط آمریکا می تواند یکی از عواملی باشد که در ماه های آینده از افزایش افسار گسیخته قیمت نفت جلوگیری کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 916781
  • منبع: تابناک
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.