خروج امریکا از برجام درست زمانی اتفاق افتاد که ایران در اوج صادرات نفت خام خود و امضای قراردادهای جدید جذب سرمایه خارجی در این صنعت است.

به گزارش جماران؛ روزنامه ایران نوشت: خروج امریکا از برجام درست زمانی اتفاق افتاد که ایران در اوج صادرات نفت خام خود و امضای قراردادهای جدید جذب سرمایه خارجی در این صنعت است. صادرات نفت خام ایران در مرز 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز قرار دارد و تاکنون ایران برای 3 طرح توسعه خود با شرکت‌های خارجی قرارداد امضا کرده. یکی برای توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی با شرکت توتال فرانسه و دیگری برای میادین آبان و پایدار غرب با زاروبژنفت روسیه. اما سرنوشت قراردادهای امضا شده و مذاکراتی که برخی به‌تفاهم نیز رسیده، چه خواهد شد؟ برای پیش‌بینی آینده قراردادهای نفتی ایران سراغ شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت ایران، رفتیم. فرصت خوبی بود که از نزدیک با نمایندگان شرکت‌های آسیایی و اروپایی حاضر در نمایشگاه صحبت کنیم و نظرشان را جویا شویم. اگر می‌خواهید بدانید که نتیجه گفت‌و‌گو‌های انجام شده با نمایندگان شرکت‌های خارجی چه بود، باید بگویم که اغلب شرکت‌های سرمایه‌گذار اروپایی کاملاً محتاطانه برخورد می‌کردند و حتی حاضر به مصاحبه نبودند.

 

نماینده شرکت توتال فرانسه به «ایران» گفت: فعلاً نمی‌توانیم هیچ اظهار نظری در مورد قراردادمان با ایران بکنیم. چراکه منتظر اجازه اتحادیه اروپا هستیم. فکر نمی‌کردیم که با وجود رایزنی دیپلمات‌های اروپایی با دونالد ترامپ، بازهم این کشور از برجام خارج شود. اما امیدواریم که خروج امریکا از برجام تأثیری بر روند اجرای طرح توسعه فاز 11 و قراردادمان با ایران نگذارد. اما کار را ادامه می‌دهیم و به محض آنکه تصمیم اروپا به ما ابلاغ شود، نتیجه نهایی اتخاذ شده را اعلام خواهیم کرد.

نماینده شرکت او‌ام وی اتریش و شرکت تات نفت روسیه و چند شرکت اروپایی دیگر هم همین نظر را داشتند. اما شرایط توتال با بقیه فرق می‌کند. چراکه این شرکت فرانسوی یک قرارداد امضا شده با ایران دارد. در رابطه با قرارداد توتال روز گذشته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، میزان سرمایه‌گذاری توتال در بخش‌های طراحی و برگزاری مناقصات را ۹۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پس از خروج امریکا از برجام گزارشی از شرکت توتال مبنی برای همکاری نکردن در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی دریافت نکردیم. محمد مشکین فام می‌گوید: روابط‌مان با شرکت توتال بر مبنای قرارداد و احترام متقابل است و فکر نمی‌کنم از این بابت مشکلی ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به دیدار با مدیران حاضر توتال در نمایشگاه نفت تهران اشاره کرد و افزود: در این دیدار جزئیات بیشتر توسعه فاز ۱۱ بررسی شد. اگر قرار بود توتال همکاری خود را با ایران قطع کند هرگز درباره جزئیات وارد بحث و تبادل نظر نمی‌شد و این امر حاکی از جدی بودن توتال در انجام کارهایش است. اما به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تمهیدات لازم برای توسعه فاز ۱۱ اندیشیده شده. چراکه توسعه این فاز برای ما از اولویت برخوردار است و قطعاً فاز ۱۱ را توسعه می‌دهیم، اگر توتال باشد با آنها ادامه می‌دهیم و اگر توتال نباشد گزینه‎های A و B را برای این ادامه فعالیت در این فاز در نظر گرفته‌ایم. گزینه اول ادامه همکاری با شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی‌آی شریک دیگر کنسرسیوم توسعه‌دهنده است و چنانچه شرکت چینی هم نیاید با توجه به اینکه شرکت پتروپارس فازهای ۱۲ و ۱۹ را توسعه داده و همچنین تجربه حضور در پارس جنوبی را دارد، کار را ادامه می‌دهد.

تحریم‌های امریکا اهمیتی ندارد

سوکار آذربایجان یکی از غرفه داران بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی بود. امین علی اکبر، مدیر ارشد سوکار درپاسخ به این سؤال خبرنگار «ایران» که تحریم‌های امریکا آیا همکاری و تفاهمنامه‌های امضا شده آذربایجان با ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد یا خیر، گفت: به هیچ وجه. از نظر ما تحریم‌های امریکا کاملاً در روابط ایران و آذربایجان بی‌تأثیر است. ما اینجا هستیم و با عمل به اینکه امریکا در برجام نمی‌ماند به ایران آمده‌ایم. مذاکرات و تفاهمنامه‌های امضا شده را ادامه خواهیم داد.

روسیه خواهان افزایش سرمایه‌گذاری در ایران

هدف تحریم‌های امریکا و خروجش از برجام، تضعیف صنعت نفت ایران و ممانعت از نقل و انتقالات بانکی است اما روس‌ها می‌گویند که حاضرند در ایران سرمایه‌گذاری و جای خالی هر شرکت دیگری را پر کنند. حتی می‌خواهند که تکنولوژی‌های خود را به ایران انتقال دهند و می‌گویند که امریکا هیچ تأثیری بر روابطشان با ایران نمی‌گذارد. ماریا کوگلیکوا نماینده روسیه در ایران از حضور ده‌ها شرکت روس و کمپانی‌های معتبر روسیه در نمایشگاه امسال خبر داد و به «ایران» گفت: زود است که در مورد اثر تحریم‌های امریکا بر صنعت نفت ایران و به طور کلی اقتصاد آن صحبت کنیم اما روس‌ها ایران را تنها نخواهند گذاشت.

محمدرضا کریم‌پور مدیر کمپانی «اچ‌ام‌اس» روسیه در ایران نیز با بیان اینکه این کمپانی مالک 18 کارخانه در دنیاست، به خبرنگار ما گفت: هدف این کمپانی در ایران انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری تا سقف 5 میلیارد یورو و ساخت مشترک تجهیزات با شرکت‌های ایرانی و تأمین تجهیزات است. به خاطر شرایط بازار انرژی ایران و پتانسیل‌های رو به رشدی که دارد، کمپانی «اچ‌ام اس» می‌خواهد که به همکاری با ایران شدت ببخشد و در این راه تحریم‌های امریکا هیچ اثری ندارد. چراکه ما حتی برای فاینانس پروژه‌های نفتی ایران از طریق بانک‌های معتبر آماده‌ایم و هراسی نداریم. کریم‌پور ادامه داد: ما در روسیه، اوکراین، آلمان و بلاروس کارخانه داریم و تجربه خوبی از همکاری با شرکت‌هایی نظیر توتال، گازپروم، شل، بی‌پی داریم که می‌توانیم به ایران منقل کنیم.

قرارداد ایران و اتریش برای انتقال تکنولوژی ساخت کمپرسورهای گاز

در طول نمایشگاه امسال قرارداد‌ها و تفاهمنامه‌هایی نیز به امضا رسید. از جمله نخستین قرارداد انتقال تکنولوژی ساخت کمپرسورهای گاز بین ایران و شرکت اتریشی LMF که روز گذشته امضا شد. در مراسم امضای قرارداد، HANS STIBI نماینده شرکت LMF در ایران گفت: طی ۱۰ سالی که با شرکت تاپکو همکاری کرده‌ایم، شرایط بالا و پایین زیادی داشت. ما اوج تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم و برای دریافت پول مشکلات زیادی داشتیم. حتی پول خود را یک سال و نیم بعد اخذ کردیم اما باز هم ادامه دادیم و ما قصد ترک کردن بازار ایران را در هیچ شرایطی نداریم.

تأثیر تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران

علاوه بر دلواپسی مسئولان کشور برای جذب میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران، صادرات نفت خام کشور نیز به‌عنوان یکی از منابع تأمین مالی کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم مربوط به معامله با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت‌کش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و از جمله خریداری نفت، محصولات نفتی یا محصولات پتروشیمی از ایران را اعلام کرده اما علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: فکر نمی‌کنم با اعمال دوباره تحریم‌ها مشکلی در صادرات نفت ایجاد شود مخصوصاً ایران در حوزه‌هایی که نفت سنتی صادر می‌شود، مشکلی نخواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.