کلانتری گفت: بر اساس دستور رییس جمهوری، مساله پسماندها، مقابله با ریزگردهایی که منشا داخلی دارند، احیای تالاب ها که با توجه به کمبود بارش ها کار سختی است و بهبود هوای کلان شهرها، چهار اولویت اساسی کاری سازمان حفاظت محیط زیست است.

به گزارش جماران؛ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی به منظور احیای دریاچه ارومیه امسال 18 هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

عیسی کلانتری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از پارک پسماند گرگان  با بیان این که دریاچه ارومیه نیز تالابی است که در حال خشک شدن است، افزود: سال آینده با اتمام پروژه تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، کار احیای آن آغاز می شود.

وی اظهار کرد: بر اساس دستور رییس جمهوری، مساله پسماندها، مقابله با ریزگردهایی که منشا داخلی دارند، احیای تالاب ها که با توجه به کمبود بارش ها کار سختی است و بهبود هوای کلان شهرها، چهار اولویت اساسی کاری سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی ادامه داد: در کنار این چهار اولویت، ماموریت های ما برای حفاظت از حیات وحش، زیستگاه ها و پارک های ملی نیز انجام می شود.

کلانتری یادآور شد: دستور رییس جمهوری این است که کل پسماندهای کشور با اولویت پسماندهای شمال ایران، تعیین تکلیف شود که استان گلستان در شهرستان گرگان، اقدام به این کار اساسی و تبدیل محل تخلیه پسماندها به پارک و تفرجگاه عمومی کرده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: سال گذشته مجلس 1.2 میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه برای این مساله را تصویب نکرد، اما امسال نمایندگان مردم در مجلس، مبلغ 10 هزار میلیارد ریال را مصوب کرده اند.

وی تصریح کرد: اولویت سازمان با توجه به وضعیت جغرافیای شمالی کشور، تعیین تکلیف پسماندهای استان های شمالی است، اما برای کل کشور با بودجه امسال نمی توان کار را به سرانجام رساند.

وی با اشاره به این که برای شروع کار، بودجه مصوب امسال مناسب است، عنوان کرد: برای سر و سامان دادن به وضعیت پسماند کل کشور به 2 میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز همه شهرهای شمال کشور، وضعیت چند ماه قبل گرگان را دارند که برای حل این معضل نیازمند همت و همدلی بین دولت و مجلس هستیم.

کلانتری در خصوص آخرین وضعیت پروژه گردشگری جزیره آشوراده گفت: این جزیره در واقع یک پارک ملی است که شورای عالی محیط زیست با اجرای طرح گردشگری با اولویت رعایت مسایل زیست محیطی، به میزان 30 هکتار برای بازدید عموم موافقت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، ضمن تبدیل این مکان به تفرجگاه مردمی، رونق اقتصادی منطقه و حفظ حیات وحش و آزاد زندگی کردن انواع گونه های این منطقه را شاهد خواهیم بود.

وی در خصوص پارک ملی گلستان گفت: بر اساس آخرین تصمیم بنا شد تا مدیریت یکپارچه این پارک به صورت هیات امنایی به ریاست استاندار گلستان متشکل از جوامع محلی، کارشناسان و تشکل های زیست محیطی انجام شود.

کلانتری بیان کرد که پارک ملی گلستان نخستین پارک کشور است که به صورت هیات امنایی اداره می شود و بنا داریم تا سایر پارک های کشور را به صورت هیات امنایی مدیریت کنیم.

عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر یک روزه خود به استان گلستان، صبح امروز در فرودگاه بین المللی گرگان، مورد استقبال استاندار و مقامات ارشد استانی و شهرستانی قرار گرفت و سپس با حضور در مزار شهدای گرگان، ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا مزار شهدای محیط زیست این استان مستقر در گرگان را غبارروبی و عطرافشانی نمود.

کلانتری سپس از مراحل احداث پارک پسماند گرگان دیدن و در نشست شورای اداری استان شرکت کرد.

وی قرار است پس از جلسه شورای اداری با سفر به شرق استان از پارک ملی گلستان نیز بازدید داشته باشد.

استاندار گلستان نیز گفت: ایجاد طرح گردشگری آشوراده، معضل زباله ها و نخاله ها و پسماندها در گرگان و مدیریت پارک ملی گلستان، سه دغدغه مهم و اساسی مردم استان و گرگان بود که با مدیریت سازمان محیط زیست کشور، معضلات مربوط به این بخش ها در حال برطرف شدن است.

سیدمناف هاشمی افزود: مسائل زیست محیطی اولویت نخست ما در امور مرتبط است تا مردم بتوانند از تفرجگاه سالم و مطمئن استفاده و بهره لازم را ببرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.