هنوز تحقیقی که نشان دهد جزایر کشور ما چقدر از این تغییر در اقیانوس‌ها آسیب می‌بیند انجام نشده است.

به گزارش جماران؛ پروین فرشچی معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط‌زیست برخلاف مسئولان دیگر کشورهای خاورمیانه معتقد است که آینده خطرناکی در انتظار خلیج‌فارس نیست.

«افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به افزایش دمای زمین شده، افزایش دما، یخ‌های قطبی را آب می‌کند، در نتیجه سطح آب اقیانوس‌ها سال به سال بالاتر می‌رود و در آخر جان میلیون‌ها نفر ساکن جزایر و شهرهای ساحلی به خطر می‌افتد.»

این یک گزاره علمی است، که در چند دهه گذشته بارها در تحقیقات مختلف توسط دانشمندان اثبات شده است. آن‌ها در تحقیقات خود نشان داده‌اند که از زمان انقلاب صنعتی، سطح آب اقیانوس‌ها افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی کرده‌اند که طبق سناریوهای مختلف اقلیمی هم این روند ادامه پیدا می‌کند.

در واقع مشاهدات ماهواره‌ای و زمینی نشان می‌دهد که از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ با شیب ۲ میلیمتر در سال، حدود ۲۰ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده، این روند در طی ۲۰ سال گذشته سریع‌تر هم شده پ پیشبینی می‌شود طبق بدترین سناریو تغییراقلیم این میزان تا پایان قرن به ۱ متر برسد، اتفاقی که پیامدهای مرگباری هم به همراه دارد.

البته در برخی مناطق هم به علت سرعت بیشتر افزایش ارتفاع سطح دریا‌ها این پیامدهای مرگبار دیده‌ شده‌اند و تاکنون ۸ جزیره به شکل کامل زیر آب رفته‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهند؛‌ تغییرات در اقیانوس هند ۳برابر حالت عادی

اما این خطر فقط مخصوص به مناطق دیگر نیست، خلیج‌فارس و دریای عمان  هم که به اقیانوس‌ هند متصل هستند هم تحت تاثیر آب اقیانوسی قرار می‌گیرند؛ هرگونه تغییری روی ارتفاع سطح آب اقیانوس‌ هند وضعیت شهرهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و جزایر مسکونی مثل کیش، قشم، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، خارک، هرمز، مینو، هنگام، هندرابی، فارسی، لاوان و ... و همچنین انبوهی از جزایر فعلا غیر مسکونی را در خلیج‌فارس و دریای عمان تغییر می‌دهد.

بر اساس تحقیقی ویکینگ هان که در سال ۲۰۱۰ در مجله نیچر منتشر شد، تغییر الگوهای دریای هند به علت تغییراقلیم به شکلی خواهد بود که ارتفاع همه قسمت‌های آن به جز بخش جنوبی آن افزایش پیدا می‌کند. از سویی تحقیق دیگری که توسط دانشگاه هاوایی در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته سطح اقیانوس هند ۳ برابر میانگین جهانی افزایش پیدا کرده.

با این وجود هنوز تحقیقی که نشان دهد جزایر کشور ما چقدر از این تغییر در اقیانوس‌ها آسیب می‌بیند انجام نشده.

18-4-30-152251

معاون محیط‌‌زیست دریایی: با ادامه تغییراقلیم با افت سطح آب دریاها روبرو می‌شویم

اما این موضوع مخالفانی هم دارد، پروین فرشچی معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط‌زیست یکی از این افراد است. او در این رابطه گفت: در منطقه جغرافیایی کشور ما، خلیج‌فارس که از یک طرف بسته است و با آب‌های آزاد ارتباطی ندارد و فقط دریای عمان به اقیانوس هند مرتبط است. به همین دلیل با در نظر گرفتن اینکه اقیانوس هند چقدر از آب شدن یخ‌های قطب تاثیر می‌بیند، بعید می‌دانم شرایط دریای عمان تغییر کند. برعکس فکر می‌کنم به علت گرمتر شدن و تبخیر سطح آب دریاهایمان پایین‌تر می‌رود و اتفاقا سطح آب در دریای عمان و خلیج‌فارس کاهش پیدا کند.

او در واکنش به هشدار برخی از کارشناسان و دانشمندان نسبت به این موضوع گفت: شما به عنوان خبرنگار با نظرات مختلفی روبرو می‌شوید برخی موافق هستند، برخی مخالف. این حرف‌ها باید حتما پشتوانه علمی داشته باشند تا به اثبات برسند. من فکر می‌کنم با افزایش دما، تبخیر بیشتر می‌شود و با توجه به رودهایی که به خلیج‌فارس و دریای عمان می‌ریزند ما به جای افزایش با افت سطح آب دریاها روبرو می‌‎شویم.

ابوظبی و پیشگیری از یک فاجعه احتمالی

اما این نظر همه مسئولین کشورهای اطراف خلیج‌فارس و اقیانوس هند نیست، پاییز سال گذشته در اجلاس «آینده شهرهای عرب» در دبی، مسئولان امارات هشدار دادند که شهرهای اطراف خلیج‌فارس که ارتفاع بسیار کمی دارند تحت خطر هستند. در این اجلاس محیط‌زیست این کشور سناریوهای مختلف را برای افزایش ارتفاع آب‌ها در خلیج‌فارس را ارائه کرد که بر اساس بدبینانه‌ترین سناریو و عدم جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای امکان افزایش ۹ متری سطح آب در سواحل ابوظبی وجود دارد.

18-4-30-15235abu dhabi climate change

کریم برگویی دانشمند مدل‌سازی اقلیمی و آب در امارات در این رابطه گفت: «اینکه ببینیم  با افزایش سطح دریاها چقدر به زیرآب می‌رود نگران کننده است، اما هنوز این فرصت برای انسان‌ها باقی مانده که چنین سناریویی در طول زندگیشان اتفاق نیافتد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 912997
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.