وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه (امروز) با انتشار بیانیه‌ای به ادعاهای دوشنبه شب بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران همچنان برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد و آن را مخفی می‌کند، واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه فرانسه در پی ادعاهای جدید نتانیاهو درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، بیانیه‌ای منتشر کرد و در اظهاراتی زیاده‌خواهانه خواستار ادامه بازرسی‌های مستقل برای تضمین اجرای کامل توافق هسته‌ای از سوی ایران شد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری شینهوا، وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه (امروز) با انتشار بیانیه‌ای به ادعاهای دوشنبه شب بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران همچنان برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد و آن را مخفی می‌کند، واکنش نشان داد.

وون ده مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار این بیانیه تاکید کرد که پاریس اطلاعات منتشر شده از سوی اسرائیل را مورد توجه قرار می‌دهد و این اطلاعات باید به طور جزئی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد.

وی بدون توجه به این که ادعاهای نتانیاهو راستی‌آزمایی نشده است در اظهاراتی غیرکارشناسانه این اطلاعات را نشان دهنده ماهیت غیرصلح‌آمیز بودن برنامه‌ای خواند که قدرت‌های اروپایی در سال ۲۰۰۲ فاش کردند و افزود: لازم است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای این کشور را راستی آزمایی کند.

به گزارش جماران، این در حالی است که در پی ادعاهای نتانیاهو، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: در راستای روش‌های استاندارد، آژانس تمامی اطلاعات مرتبط با پادمان‌ها که در دسترس داشت را ارزیابی کرد هر چند این روش آژانس نیست که به طور علنی درباره چنین اطلاعاتی صحبت کند.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این ادعای بی‌اساس و واهی نتانیاهو مبنی بر برنامه مخفی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، آن را برنامه‌ای از پیش تعیین شده و برای تاثیر بر ادامه حیات برجام دانست.

ظریف با انتشار پیامی در توییتر خود نوشت: ترامپ برای فسخ برجام متوسل به اتهامات کهنه‌ای شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر به آنها رسیدگی کرده است.

وی افزود: چوپان دروغگو زمان این افشاگری ادعایی را برای چند روز قبل از ۱۲ می هماهنگ کرده بود.

این ادعا در حالی همزمان با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده از سوی رئیس جمهور آمریکا برای تغییر در برجام مطرح شده است که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به نمایش تبلیغاتی نتانیاهو گفت: اطلاعاتی را که نتانیاهو منتشر کرده است، نمی‌توان به معنای نقض برجام از سوی ایران دانست.

موگرینی در سخنانی در قاهره تصریح کرد: برجام بر اساس فرضیات یا اعتماد  استوار نیست، بلکه بر تعهدات مشخص، راستی‌آزمایی و نظارت دقیق توسط آژانس انرژی اتمی استوار شده است.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید ابتدا اطلاعات منتشر شده از سوی نتانیاهو را بررسی کند؛ چرا که آژانس تنها سازمان مسئول نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: این اظهارات به هیچ وجه ثابت نمی‌کنند که ایران توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ را اجرا نمی‌کند. نتانیاهو اطلاعاتی که نشان دهد ایران برجام را نقض کرده، ارائه نداده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.