مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی باید خود را از این قیدوبندها آزاد کند و روش اداره بناهای تاریخی را تغییر داده به صورت شرکت‌های گردشگری در آورد تا این آثار که خودشان توانایی خلق درآمد دارند، نگهداری و ماندگار شوند.

به گزارش جماران؛ مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری با بیان این‌که «بروکراسی‌های میراث فرهنگی خفه‌کننده است»، گفت: روش‌های کار در سازمان میراث فرهنگی کشور بسیار قدیمی است و روش اداره بناهای تاریخی باید تغییر کند.

«اکبر ترکان» در حاشیه بازدید از پروژه‌های نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی و در جمع خبرنگاران، با اشاره به سرنوشت بافت‌های تاریخی اطراف حرم امام رضا(ع)، اظهار کرد: 39 اثر مهم معماری در اطراف حرم وجود دارد که ثبت میراث فرهنگی شده است و بازسازی و نگهداری خواهند شد. بازسازی این بناها هزینه‌های زیادی دارد، اما به دلیل اینکه ارزش‌های معماری و تاریخی دارند و به نوعی هویت ما هستند، باید حفظ شوند.

وی ادامه داد: برخی از این بناها نیز فاقد ارزش تاریخی و میراثی هستند که در طرح بازرگانی از میان رفته‌اند، اما بناهایی که در بافت تاریخی بوده و ارزش میراثی دارند حفظ شده‌اند.

ترکان با بیان اینکه «برخی از این بناهای تاریخی بازسازی شده‌اند، اما بعضی از آن‌ها در آستانه تخریب هستند»، تصریح کرد: دلیل این اتفاق این است که اکثر این خانه‌ها ملک شخصی افراد بوده که سازمان میراث فرهنگی آن‌ها را تاریخی شناسایی و ثبت کرده است و مالک این بناها نمی‌تواند ملک خود را بفروشد. این مالک نه پول دارد، نه بنیه مالی دارد و نه می‌تواند خانه خود را بفروشد، لذا این بنا به حال خود رها می‌ماند و روزی می‌بینیم که تخریب شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس ما باید کمک کرده و هنگامی که بر یک بنا نام تاریخی و میراثی گذاشتیم با توجه به این‌که با این کار بر مالک آن ضرر مالی وارد می‌شود، او را یاری کنیم تا بنا را نگه‌داشته و از آن خلق درآمد کند. 

مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری با تاکید بر این‌که «بروکراسی‌های میراث فرهنگی خفه‌کننده است»، خاطرنشان کرد: روش‌های کار در سازمان میراث فرهنگی کشور بسیار قدیمی است و دست‌وپای آنان را بسته است. سازمان میراث فرهنگی باید خود را از این قیدوبندها آزاد کند و روش اداره بناهای تاریخی را تغییر داده به صورت شرکت‌های گردشگری در آورد تا این آثار که خودشان توانایی خلق درآمد دارند، نگهداری و ماندگار شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی، عنوان کرد: حاشیه‌نشینی شهرها محوری‌ترین بخش موضوع بافت‌های فرسوده است و در آن مناطق در شرایط زیستی مردم ناهنجاری داریم، اما علاوه بر آن در بافت‌های فرسوده، بافت‌های تاریخی نیز وجود دارد که پیرامون حرم حضرت امام رضا(ع) و بسیاری از بخش‌های دیگر بافت‌های تاریخی وجود دارد.

ترکان افزود: کاری که در منطقه اطراف حرم و حرم حضرت امام رضا(ع) انجام شده یکی از فاخرترین‌ کارهای معماری پس از انقلاب اسلامی است. نمی‌خواهم بگویم کار بی‌نقصی است، اما کار بی‌نظیری است.

وی با بیان این‌که «آنچه انجام شده با توجه به این رقبت بسیار گسترده‌ای است که مردم به حضور در مشهد و زیارت حرم امام رضا(ع) دارند»، تصریح کرد: بر اساس آمارها در سال گذشته حدود 31 میلیون زائر به مشهد سفر کردند این موضوع به معنی این است که سرعت اقبال مردم به گونه‌ای است که نباید از آن جا بمانیم. 

مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری با اشاره به اینکه «امیدوارم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با کمک همه دستگاه‌ها بخش زیادی از پروژه به‌سازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی انجام شود»، خاطرنشان کرد: برای تکمیل این پروژه بیش از 3000 میلیارد تومان دیگر نیاز است که حدود 1500 میلیارد تومان آن از درون بافت تأمین می‌شود، اما باید یاری صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم در صورت امکان از نظر تسهیلات به آن‌ها کمک کنیم، چراکه از نظر بودجه عمومی کاری نمی‌توان کرد.

ترکان با بیان اینکه «بودجه امسال در نظر گرفته شده برای به‌سازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی 30 میلیارد تومان است»، عنوان کرد: 30 میلیارد تومان با مقیاس کارهایی که در این پروژه انجام می‌شود، عددی نیست و برای این پروژه باید بیش از 1000 میلیارد تومان پول فراهم شود و این از طریق تسهیلات ممکن است.

  همچنین سیدمصطفی نعمتی، شهردار منطقه ثامن شهرداری مشهد در این بازدید، با اشاره به رایزنی‌های انجام شده برای تأمین بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه به‌سازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی، گفت: در این خصوص جلسه کارگروه کمیسیون عمران مجلس را داشتیم که خواهش کردیم مجلس هم به تامین مالی پروژه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) کمک کند و امیدواریم در این راه از حمایت‌های دولت، تسهیلات با نرخ‌های مناسب و امکان استفاده از شیوه‌های نوین تامین مالی مانند اوراق صکوک و اوراق وقف هم بهره‌مند شویم که هماهنگی‌های آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ما باید بیش‌تر تسهیل‌گری کرده و افراد درون بافت را به مشارکت فراخوانیم و سعی کنیم از ظرفیت‌های درون بافت و بخش خصوص استفاده کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.