رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این موضوع که توانیابان نه فقط در کشور ما بلکه در همه کشورهای دنیا با محدودیت هایی روبرو هستند گفت: توانیابان برای فعالیت در سطح شهر درخواست های ویژه ای دارند، که در اکثر کشورهای دنیا به این درخواست ها پاسخ مثبت داده شده است. اما در کشور ما توجه چندانی با این نیازها نشده است.

به گزارش جماران؛ رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در تهران تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد قانون توانیابان اجرایی شده است گفت: اگر ۵۰ تا ۷۰ درصد قانون مربوط به توانیابان اجرا می شد، در کشور با وضعیت مطلوبی برای این قشر روبرو بودیم.

محسن هاشمی به تشریح وضعیت  معلولین و توانیابان در شهر و محدودیت‌هایی که در حوزه امکانات مدیریت شهری برای ارائه خدمات به این شهروندان وجود دارد، پرداخت.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این موضوع که توانیابان نه فقط در کشور ما بلکه در همه کشورهای دنیا با محدودیت هایی روبرو هستند گفت: توانیابان برای فعالیت در سطح شهر درخواست های ویژه ای دارند، که در اکثر کشورهای دنیا به این درخواست ها پاسخ مثبت داده شده است. اما در کشور ما توجه چندانی با این نیازها نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در  کشور ما قانون مربوط به معلولان جسمی حرکتی‌ در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسیده است گفت: اگر ۵۰ تا ۷۰ درصد قانون مربوط به توانیابان اجرا می شد، امروز با وضعیت مطلوبی برای این قشر روبرو بودیم.

هاشمی در ادامه افزود: در شورای شهر هم برای بهسازی وضعیت توانیابان طرحی در سال ۱۳۸۴ مصوب شده  که بر اساس آن تا کنون در تهران  تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد این قانون برای توانیابان اجرایی شده است.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مسائل مروبط به حوزه توانیابان به سازمان بهزیستی مرتبط است تاکید کرد: بنابراین این سازمان برای اجرای هرچه بیشتر و بهتر امور مربوط به این قشر باید پیگیری هایی باید انجام دهد. مدیریت شهری هم آنچه قانون در ین حوزه تعیین کرده انجام خواهد داد.

وی در ادامه سخانش یادآور شد: بر اساس مصوبات شورای شهر تهران  در سال های قبل  شهرداری مکلف به مناسب سازی فضای شهری برای معلولین شده است. که هم اکنون زمان ارزیابی نحوه اجرای این مصوبه فرا رسیده است و بر این اساس مناسب سازی فضای شهری در همه اماکن شهری در مناطق مختلف باید انجام بپذیرد.

رییس شورای شهر تهران همچنین افزود: در پارک ها، پیاده روها، مترو و  در همه طرح ها و نقشه ها باید به مسائل معلولین توجه ویژه صورت گیرد. خوشبختانه در مترو به این موضوع توجه شده و در اکثر ایستگاه های مترو امکاناتی برای توانیابان دیده شده است اما قبول داریم که کافی نیست.

به اعتقاد  هاشمی یکی از نکاتی که می‌توان در این زمینه ورود پیدا کرد لحاظ نمودن نکات مربوط به اجرای طرحهای ویژه برای توانیابان در طرحهای شهری و ساخت و سازهای جدید به ویژه در بلند مرتبه سازی ها و مراکز تجاری و عمومی است.

وی در این خصوص گفت: متاسفانه در برخی ساختمان ها پس از دریافت پایان کار که در آن اجرای قوانین مربوط به توانیابان ضروری است، این امکانات به دلائل مختلف برداشته می‌شود. ضرورت دارد مدیریت شهری در این زمینه سخت گیرانه تر عمل کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخان خود در برنامه تلویزیونی "بدون محدودیت"  با اشاره به اینکه توانیابان به چند دسته معلولان حسمی حرکتی، آسیب های حسی و... تقسیم می‌شوند گفت: در افکار عمومی، توانیاب یا معلول فقط به معلولان جسمی و حرکتی گفته می‌شود؛ در حالی که دیگر آسیب دیدگان هم در حوزه احتیاج به خدمات ویژه دارند و  اگر اقدامی می‌خواهد صورت گیرد باید تمام آنها در نظر گرفته شوند.

وی افزود: درباره معلولان حسی، این خطر وجود دارد که اتفاقات ناگوار برای آن ها رخ دهد؛ متاسفانه چند سال پیش هم اتفاق تلخی برای یکی از مسافران نابینای مترو رخ داد که پس از آن مسئولان وکارکنان مترو ملزم هستند تا پس از مشاهده یکی از نابینایان تا خروج از مترو آن ها را همراهی کنند.

هاشمی با یادآوری این موضوع که در همه کارهای خدا یک رحمت وجود دارد گفت: بنابراین اگر فردی با چنین مشکلاتی روبرو است، بداند رحمت خداوند بوده است. البته این موضوع را هم نباید نادیده گرفت که به دلیل پیشرفت علوم مختلف به خصوص پزشکی درجهان، از برخی بیماری های جسمی حرکتی می‌توان جلوگیری کرد.

بنا براعلام روابط عمومی شورای شهر تهران، وی در پایان افزود: قول می‌دهم‌در کنار این برنامه و توانیابان باشم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.