سیدعباس صالحی وزیر ارشاد به منظور دیدار با مقامات و فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری به عراق سفر کرد.

به گزارش جماران؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این سفر دیدارها و ملاقات های مختلفی با مقامات سیاسی، فرهنگی، هنری و علمای دینی این کشور خواهد داشت.

 بنابراین گزارش دیدار با با فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری عراق و زیارت حرمین امامین جوادین (ع) از جمله برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عراق در اولین روز از سفرش به این کشور است.

بازدید از موزه هنرهای معاصر وزارت فرهنگ عراق، دیدار با وزیر فرهنگ و گردشگری عراق، حضور در نشست خبری، دیدار با معاون اول رییس جمهور عراق، دیدار با رییس شبکه العراقیه و ... از دیگر برنامه های صالحی در دومین روز از سفر او به عراق خواهد بود.

صالحی : به دنبال زمینه های جدید همکاری فرهنگی با عراق هستیم
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به دنبال ایجاد زمینه های جدید همکاری فرهنگی میان ایران و عراق هستیم.
صالحی روز دوشنبه در بدو ورود به بغداد گفت: در این سفر با بررسی توافق ها و همکاری های موجود، دنبال تقویت آن و نیز بررسی زمینه های جدید  همکاریخواهیم بود. 
وی از ملت عراق به عنوان ملت غیور و مقاوم یاد کرد و پیروزی بر تروریسم و داعش را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت. 
صالحی گفت: روابط فرهنگی ایران و عراق بسیار کهن و عمیق و به دیرینگی تاریخ دو کشور است و پس از سقوط رژیم بعثی در عراق در مسیر رشد و تقویت قرار گرفت. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تفاهنامه هایی که تاکنون میان دو دولت امضا شده اشاره کرد و گفت: این توافق ها پایه های خوبی برای ارتباطات فرهنگی پدید آورده است و ما در صدد تقویت آن هستیم.
وی گفت: در این سفر تلاش می شود تفاهمنامه های موجود ارزیابی شود و بسیاری از کارهای انجام شده تقویت و در برخی حوزه ها نیز گفت و گوهای جدید انجام و زمینه های همکاری جدید شکل بگیرد. 
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران با تعدادی از معاونان خود عصر امروز دوشنبه به منظور دیدار با فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری عراق و زیارت وارد بغداد پایتخت عراق شد.
جابر جابری قائم مقام وزیر فرهنگ عراق در فرودگاه بغداد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال کرد.
صالحی بر اهمیت معرفی کالاهای فرهنگی ایران در بازار عراق تاکید کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر خود به عراق بر اهمیت معرفی و عرضه کالاهای فرهنگی و هنری ایران در بازارهای فرهنگی عراق تاکید کرد.
سیدعباس صالحی در نشستی که عصر دوشنبه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد، با تاکید بر این مطلب گفت: اشتراکات عمیق و گسترده فرهنگی و تاریخی میان دو ملت ایران و عراق ما را ملزم به شکل گیری و برنامه ریزی و تقویت روابط همه جانبه فرهنگی می کند.
صالحی گفت: انتخاب عراق برای نخستین سفر خارجی وی در سمت مسوولیت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، نشانگر اهمیتی است که برای روابط فرهنگی میان دو کشور قائل است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد از فرصت این سفر چند روزه برای ایجاد زمینه همکاری های جدید در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری به شکلی پایدار استفاده شود.
وی گفت: باید این سفر را به یک برنامه فرهنگی در زمینه های مختلف سینمایی کتاب ، نشر و برگزاری نمایشگاه های مختلف هنری تبدیل کنیم و در این مسیر ایجاد فرصت برای معرفی و عرضه کالاهای فرهنگی ایران در بازار عراق بسیار مهم است. 
ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در این نشست با تشریح فعالیت های فرهنگی برای تقویت مناسبات با عراق، آمادگی نمایندگی های جمهوری اسلامی در همکاری نزدیک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش زمینه های همکاری با طرف عراق اعلام کرد. 
در این نشست معاونان و کارشناسان وزارت فرهنگ  وارشاد اسلامی، مسوولان و کارشناسان فرهنگی رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی آخرین وضعیت همکاری ها میان ایران و عراق را بررسی کردند. 
پیشنهادهای نخبگان عراق مورد استقبال صالحی قرار گرفت
619162_orig
پیشنهادهای نخبگان عراق مورد استقبال صالحی قرار گرفت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی صمیمانه با نخبگان و متفکران کشور عراق از پیشنهادها ی آن ها برای تقویت روابط فرهنگی میان دو کشور استقبال کرد.
سید عباس صالحی دوشنبه شب در این نشست  که با حضور ایرج مسجدی  سفیر جمهوری اسلامی ایران و حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در بغداد و جمعی از نخبگان عراقی برگزار شد، گفت: ما در ایران به عراق به عنوان کشوری با تاریخ عمیق می نگریم.
وی با اشاره به این که روابط فرهنگی بین دو کشور درحال حاضر گسترده و عمیق و همچنین رو به گسترش است تاکید کرد این روابط هم در سطح دولت ها مهم تلقی می شود و هم در سطح تشکل ها و نهادهای مدنی، و هم در سطح نخبگان فرهنگی و دینی به این موضوع توجه وجود دارد.
صالحی گفت: گام های مهمی در این سه سطح در میان دو کشور در دو دهه گذشته برداشته شده است اما باید توسعه بیابد.
وی ابراز امیدواری کرد دهه آینده دهه ایجاد فرصت های بیشتر برای گسترش روابط میان دو کشور در هر سه سطح مذکور باشد .
در ادامه این نشست تعدادی از نخبگان عراقی نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را درباره علاقه مندی دو ملت و ضرورت توسعه همکاری ها درزمینه های مختلف فرهنگی از جمله در عرصه های سینما، رسانه، هنرهای تجسمی، کتاب، گردشگری مذهبی و سیاحتی، کارهای ترویجی و تبلیغی برای مقابله با تبلیغات منفی استکبار جهانی، همکاری ها و تبادلات فرهنگی درعرصه های مختلف مطرح کردند.
در ادامه این جلسه 'فریاد راوندوزی' وزیر فرهنگ،گردشگری و آثار تاریخی عراق نیز در سخنانی کوتاه ضمن ابراز خرسندی از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به عراق، بر توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد.
وی گفت: روابط فرهنگی دو کشور در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته و باید آن را توسعه دهیم.
با حضور صالحی و همتای عراقی او؛ جزییات همکاری های گسترده فرهنگی میان ایران و عراق بررسی شد
1
با حضور صالحی و همتای عراقی او؛  جزییات همکاری های گسترده فرهنگی میان ایران و عراق بررسی شد
هیات ایرانی و عراقی با سرپرستی وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق جزییات همکاری های گسترده فرهنگی را بررسی کردند.
سید عباس صالحی و فریاد راوندوزی پس از این مذاکرات که با حضور هیات های دو کشور برگزار شد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک محورهای مذاکرات و توافقات انجام شده را تشریح کردند. 
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنفرانس خبری پیروزی های اخیر دولت و ملت عراق در غلبه بر فتنه داعش و تکفیری ها که به مدد همت دولت، فداکاری ملت و فتوا و حمایت مرجعیت عالی عراق به دست آمد را تبریک گفت. 
وی همچنین با تقدیر از تجربه مردمسالاری در عراق در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور (٢٢ اردیبهشت) گفت بدون شک این تجربه ارزشمند می تواند برای ملت های منطقه تجربه ای آموزنده و قابل توجه باشد. 
صالحی ابراز امیدواری کرد دیدارها و مذاکرات جاری میان دو طرف در حوزه فرهنگ، نقطه عطفی در همکاری های دو جانبه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری باشد. 
وزیر فرهنگ عراق نیز روابط دو کشور را علاوه بر بعد سیاسی در بعد فرهنگی  راهبردی خواند و گفت به دلیل اشتراکات عمیق تاریخی و فرهنگی میان دو کشور روابط فی ما بین حتی در بخش گردشگری نیز راهبردی شده است و نمونه آن زیارت عظیم اربعین است. 
وی با اشاره به مذاکرات دو طرف گفت: در بسیاری از زمینه ها برای تقویت همکاری های فرهنگی به نقطه نظرات مشترک رسیدیم و برای برنامه ریزی عملی در این زمینه یک کمیته مشترک تشکیل شد. 
رواندوزی ادامه داد در حوزه های سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و نشر، شبکه های اجتماعی و ایجاد یک اتاق فکر مشترک برای طراحی راهبردی زمینه های همکاری، تفاهم کردیم. 
به گفته وی، همکاری در زمینه تبادل تجربیات در بخش آثار تاریخی و گردشگری و حمایت از ثبت بین المللی آثار کشورهای یکدیگر از دیگر محورهای توافقات نشست امروز هیات های دو کشور بود. 
بنابراین گزارش، توافق بر سر بازنگری تفاهمنامه امضا شده میان دو کشور در زمینه گردشگری با توجه به تغییر شرایط در طول ده سال گذشته با هدف رفع اشکالات موجود و تسهیل امور زائران و مسافران دو کشور یکی از مهمترین محورهای مذاکرات هیات های دو کشور بود. 
همکاری در بخش نشر و بازار کتاب  و نیز فرایندهای تولیدات فرهنگی و مشارکت فعال تر در نمایشگاه های کتاب و رویدادهای هنری دیگر، ترمیم آثار تاریخی بویژه آثار آسیب دیده عراق در دوران اشغال آمریکا و هجوم تروریست های تکفیری، مقابله با قاچاق عتیقه ، برگزاری نمایشگاه های مشترک، کمک ایران به برپایی کارگاه های آموزشی در حوزه های مختلف هنری از دیگر محورهای مورد توافق طرفین است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از مذاکرات امروز با همتای عراقی خود از نمایشگاه دایمی هنرهای تجمسی در محل وزارت فرهنگ عراق بازدید و با آثار قدیم و جدید هنرمندان عراقی از نزدیک آشنا شد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.