بولتون در چند روز منتهی به حمله هوایی به سوریه، با «مئیر بن شابات» مشاور امنیت ملی اسرائیل در تماس بوده و جزئیات حمله را با وی هماهنگ کرده بود.

منابع رسانه ای صهیونیستی اعلام کردند: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا حمله بامداد شنبه به سوریه را با اسرائیل هماهنگ کرده بود.

به گزارش جماران، به نقل از تارنمای روزنامه صهیونیستی هاآرتص، بولتون در چند روز منتهی به حمله هوایی به سوریه، با «مئیر بن شابات» مشاور امنیت ملی اسرائیل در تماس بوده و جزئیات حمله را با وی هماهنگ کرده بود.

شبکه 10 اسرائیل هم گزارش داد: آمریکا و اسرائیل چندین بار در این زمینه گفت و کردند. بن شابات همچنین با مقام های انگلیسی و فرانسوی صحبت کرده بود. دیپلمات های غربی گفتند که بن شابات با همتای انگلیس اش و یک مشاور ارشد ریاست جمهوری فرانسه گفت وگو کرده بود. 

شبکه 10 رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد: آمریکا و اسرائیل پیش از حمله به سوریه اطلاعات جاسوسی مبادله کرده بودند.

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، گفت: این حمله به آمریکا این امکان را می دهد که بگویند، کاری که کردند ضروری بود و از سوریه خارج می شوند.

وی افزود که در چنین سناریویی «اسرائیل تنها می ماند و با تهدید تحکیم موقعیت ایران در مرزهای شمالی مواجه می شود».

تلویزیون صهیونیستی «هاداشوت» هم شنبه شب گزارش داد: اسرائیل نگران است که این حمله دلیلی شود که «روسیه خواسته های اسرائیل را نادیده گرفته و به تحویل سامانه های دفاع هوایی پیشرفته به سوریه سرعت ببخشد که این امر برتری هوایی اسرائیل را تضعیف می کند».

آمریکا، انگلیس و فرانسه بامداد شنبه (25 فروردین) به سه هدف در سوریه حمله کردند که به ادعای آنها اماکن تولید و نگهداری سلاح های شیمیایی بوده است.

طرح تجاوز به سوریه هنگامی کلید خورد که تروریست های سوری مدعی شدند که شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (18 فروردین) هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و ‌در جریان آن 75 سوری کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند‎. بهانه حمله به سوریه ادعای استفاده دمشق از سلاح شیمیایی در حمله به دوما بود؛ ادعایی که هیچ ناظر بین المللی آن را تایید نکرده است.

دولت سوریه، داشتن هرگونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرده و سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد هم ‌استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانسته است‎.‎‌

بدنبال این حمله ادعایی شیمیایی، وزارت خارجه سوریه دعوت ‌نامه‌ای رسمی برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی فرستاده و از این سازمان درخواست کرده بود که تیم تحقیقاتی خود را به دوما بفرستد تا در آنجا درباره استفاده از سلاح شیمیایی تحقیق کنند.

دمشق در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود و تاکنون هیچ مدرکی دال بر نقض تعهدات دمشق ارائه نشده است.

آمریکا پس از یک هفته هیاهو درباره ادعای حمله شیمیایی به شهر دوما و خط و نشان های توییتری ترامپ برای اقدام نظامی علیه سوریه، بامداد شنبه 105 فروند موشک با همکاری انگلیس و فرانسه به خاک سوریه شلیک کرد که 71 فروند آن را سامانه دفاع هوایی دمشق بلافاصله رهگیری و منهدم کرد.

این درحالی است که «پایگاه های هدف قرار گرفته از سوی غربی ها اساسا خراب بودند» و نیازی به تخریب دوباره آن نبود. 

ژنرال 'سرگئی رودسکوی' رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه تایید کرد که «پایگاه های مورد حمله اساسا تخریب شده بودند». 

وی افزود که روسیه احتمالا سامانه اس300 به سوریه خواهد داد.

ازسوی دیگر، رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه گذشته حمله ای هوایی به پایگاه تیفور سوریه در حومه حمص انجام داد. سامانه های دفاعی سوریه برخی از این موشک ها را سرنگون کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.