در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیض بسیاری در خصوص زمان فیلتر تلگرام به گوش می‌رسد که این اخبار شاید تأثیر مطلوبی بر فضای روانی جامعه نداشته باشد. در این میان مسئله مهم این است که همین چند ماه قبل در جریان ناآرامی‌های سراسری دی‌‎ماه تلگرام فیلتر شد و بر اساس آمار رسمی وزارت ارتباطات 30 میلیون کاربر ایرانی تلگرام از فیلترشکن استفاده کردند و نکته مهم این است که کمتر کسی سراغ پیام رسان‌‎های داخلی رفت.

به گزارش جماران؛ انحصار در بازار مقوله‌ای است که به لحاظ علمی همواره طرد و نهی شده؛ ضمن اینکه تجربه در ایران نشان داده است نتیجه انحصار در بازار که نوعی رفتار کمونیستی به شمار می‌آید نتیجه‌ای جز دور زدن انحصار، کاهش کیفیت محصول ارائه شده و افزایش واردات قاچاق آن محصول نخواهد داشت.

برای بشر امروز که دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از تمایلات اوست و همواره برای آن هزینه داده، راه سوق دادن مردم به استفاده از محصول مطلوب تشویق است و تشویق؛ بالتبع اگر می‌خواهیم مردم از فضای مجازی در بستر داخلی یا از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند باید در بستری اعتمادساز مشوق‌هایی ایجاد کرد تا کاربر به استفاده از آن ترغیب شود.

در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیض بسیاری در خصوص زمان فیلتر تلگرام به گوش می‌رسد که این اخبار شاید تأثیر مطلوبی بر فضای روانی جامعه نداشته باشد. در این میان مسئله مهم این است که همین چند ماه قبل در جریان ناآرامی‌های سراسری دی‌‎ماه تلگرام فیلتر شد و بر اساس آمار رسمی وزارت ارتباطات 30 میلیون کاربر ایرانی تلگرام از فیلترشکن استفاده کردند و نکته مهم این است که کمتر کسی سراغ پیام رسان‌‎های داخلی رفت.

اگر معتقدیم پیام‌رسان‌های مورد استفاده مردم باید بومی باشد، اگر معتقدیم توسعه پیام‌رسان‌های بومی اشتغال‌آفرین است، اگر معتقدیم امنیت این پیام‌رسان‌ها بیشتر از مدل مشابه خارجی است، باید اعتمادسازی صورت گیرد و می‌بایست کیفیت در پیام‌رسان‌های داخلی ارتقا پیدا کند؛ در غیر این صورت و شاید روش‌‎های سلبی نتیجه‎‌اش حتی عکس باشد.

پژمان‌فر: مردم آنقدر غیرت دارند که برای اشتغال جوانان از پیام‌رسان داخلی استفاده کنند

در همین راستا نصرالله پژمان‌فر عضو فراکسیون ولایی مجلس تأکید می‌کند: اگر برای مردم روشن شود که توسعه پیام‌رسان‌های داخلی چه میزان می‌تواند برای جوانان کشور کار آفرین باشد قطعا مردم ما این همت و غیرت را از خود نشان خواهند داد و در یک بازه زمانی مشخص از از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت خواهند کرد تا با این حمایت‌ها کیفیت و نحوه ارائه خدمات در این پیام رسان‌ها نیز ارتقا پیدا کنند.

پژمان‌فر با طرح این سئوال که آیا خدماتی که امروز تلگرام ارائه می‌دهد از روز اول بالا آمدن این نرم افزار در بازار وجود داشت، توضیح داد: تلگرام توانست ابتدا در کشور سازنده‌اش از جایگاه مناسبی برخوردار شود و پس از آن با شناسایی نیاز مردم خدمات، کیفیت و امنیتش را ارتقا داد و امروز مورد اقبال بسیاری قرار گرفته است هرچند که در کمتر کشوری پیام‌رسان نخست است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: امروز جوانان ما در حوزه برنامه‌نویسی وIT  توانسته‌اند خود را اثبات کنند و فقط کافی است اعتماد به نفس در این جوانان تقویت و حمایت شوند تا معجزاتی بزرگ در این عرصه را رقم بزنند.

نقوی حسینی: هیچ وجدان بیداری موافق گسترش پیام‌رسان‌های خارجی نیست

"هیچ وجدان بیداری موافق گسترش پیام‌رسان‌های خارجی که رها و بدون نظارت با اقدامات خود در فضای مجازی فرهنگ، باور، اقتصاد و مسائل اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند، نیست"؛ این جمله از سخنگوی کمیسیون امنیت ملی است که او نیز موافق استفاده از پیام‌رسان‌‎های داخلی است و در عین حال تأکید دارد که کسی نیز خواستار محروم شدن مردم از فضای مجازی نیست بلکه باید با ایجاد زیرساخت‌های داخلی امکان بهره‌گیری موثر از این فضا را برای تمام مردم فراهم کرد.

علیخانی: پیام رسان سروش ظرف مدتی کوتاه 4 میلیون کاربر جذب کرده است

محسن علیجانی یکی از اعضای فراکسیون امید معتقد به ساماندهی فضای مجازی و نه فیلترینگ آن است و عقیده دارد چنانچه آگاهی لازم به مردم در زمینه نحوه استفاده از فضای مجازی داده شود و فرهنگسازی در این زمینه صورت گیرد مردم خود بهترین گزینه را برمی‌‎گزینند. در حال حاضر پیام‌رسان سروش در مدت کوتاهی که فعالتی داشته با تمام نقایصش 4 میلیون کاربر داشته است و قطعا با جلب اعتماد مردم و ارتقای کیفیت از مخاطب بیشتری بهره خواهد برد.

وی فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام خواندن تعرض به حریم شخصی مردم در فضای مجازی را یکی از مصادیق مهم در جهت اعتمادسازی مردم برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی خواند و گفت: با توجه به اینکه پیام رسان‌های خارجی در آینده نقش مهمی در زندگی افراد ایفا خواهند کرد قطعا وجود یک پیام رسان بومی به لحاظ تأمین امنیت کشور و تقویت اقتصاد ملی ضرورت به شمار می‌آید.

صادقی: 30 میلیون کاربر ایرانی در دی‌ماه از فیلتر شکن استفاده کردند

محمود صادقی دیگر نماینده عضو فراکسیون امید مجلس نیز راه سوق دادن مردم برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را ایجابی و نه سلبی می‌داند و معتقد است که سیاست‌های دستوری و تحکم آمیز آن هم در فضای مجازی به هیچ وجه قابل مدیریت نیست و با استفاده از جذابیت‌های موجود در فضای مجازی مردم باید تشویق به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی شوند.

وی که مخالف فیلتر تلگرام است، تأکید کرد: سیاست فیلتر یکبار در دی‌ماه شکست خورد و مردم این بار باید با ایجاد فضایی باز، حق انتخاب داشته باشند. شخصا به عنوان نماینده مردم از اینکه پیام‌رسان‌های داخلی معرفی شوند، استقبال می‌کنم.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به تجربه شکست خورده انحصاری کردن بازار خودرو در کشور اشاره و عنوان کرد: شاهد بودیم که با افزایش نامتعارف تعرفه واردات کیفیت خودروهای داخلی تا چه میزان افت داشت و ضرر و زیان آن را مصرف کننده پرداخت می‌کند.

سبحانی فر: مردم در صورت رفع نقایص از پیام‌رسان‌های داخلی استقبال می‌کنند

از سوی دیگر رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شرط اول روی آوردن مردم به پیام رسان‌های داخلی را بالابردن ظرفیت آن دانست و گفت: ایجاد امنیت، رفع ایرادات و باگ‌های پیام‌رسان‌های داخلی شرط دوم استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و اعتمادسازی شرط ثالث برای ترغیب مردم است.

وی تنوع خدمات در پیام رسان‌های داخلی را نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای ترغیب مردم در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی خواند و افزود: تنوع خدمات در پیام‌رسان‌های داخلی نباید کمتر از پیام‌رسان‌های خارجی باشد. همچنین می‌توانیم با ارائه بسته‌های اینترنتی ارزان‌تر در پیام‌رسان‌های داخلی اقدامات انگیزشی در جهت بالابردن ظرفیت کاربران پیام‌رسان‌های داخلی صورت گیرد.

احمدی لاشکی: شورایعالی فضای مجازی تصمیمی همه جانبه اتخاذ خواهد کرد

اما شورایعالی فضای مجازی این روزها به شدت در حال صلاح و مشورت با دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی است و آنطور که قاسم احمدی لاشکی عضو فراکسیون مستقلین مجلس می‌گوید: آن‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهند تصمیمی عجولانه و بی‌منطق اتخاذ کنند و تمام جوانب ماجرا را در نظر خواهند داشت.

احمدی لاشکی ادامه داد: هر اقدامی در کشور ما بدون فرهنگ‌سازی نتیجه نخواهد داد و با توجه به شعار سال در خصوص ضرورت استفاده از کالای ایرانی باید با فرهنگ‌سازی به ویژه در آموزش و پرورش استفاده از کالا و پیام رسان داخلی را نهادینه کنیم.

وی با اشاره به آیه‌ای از کلام الله مجید، تصریح کرد: قرآن نیز به این مسئله اشاره دارد که باید حرف‎ها و نقل قول‌های مختلف را شنید و قطعا همه کسانی که دلشان برای کشور می‌سوزد در جهت منافع کشور تصمیم‌گیری خواهند کرد.

در هر صورت امید می‌رود آنچه رخ می‌دهد به نفع مردم باشد و رضایت عمومی را به دنبال داشته باشد و مردم با رغبت در هر مسیری که علاقه مند هستند، گام بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 899426
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.