به گزارش جماران، یک روز بعد از اجرای سیاست تک‌نرخی شدن ارز با بهای ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار به منظور تثبیت بازار، بررسی‌ها از خلوت شدن بازار و جمع شدن صف‌های طویل در مقابل صرافی‌ها حکایت داشت. روز گذشته، دلار به نرخ ۴۲۲۱ تومان معامله و نحوه تامین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی و قیمت‌های جدید پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی اعلام شد. تصمیم جدید دولت با واکنش‌های زیادی از سوی مسئولان دولتی و کارشناسان نیز همراه بود. سیف از آثار مثبت این تصمیم بر اقتصاد کشور و شریعتمداری از خطر انحصار یک ارز خارجی صحبت کردند. نهاوندیان از تامین تمام مصارف ارزی کشور با دلار ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و مطهری خواستار این شد که دولت پیام مجلس را دریافت کند.

به‌دنبال اجرای سیاست تک‌نرخی شدن ارز با اعلام اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، روز گذشته (چهارشنبه) دلار به نرخ 4221 تومان معامله شد. به گزارش مهر، مبنای قیمت‌گذاری دولت از سوی بانک مرکزی ۴۲۰۰ تومان اعلام شده و البته در جریان اعلام نرخ‌های بانکی از سوی بانک مرکزی، روز گذشته نرخ یورو ۵۱۷۳ تومان اعلام شد. قیمتی که از سوی بانک‌ها برای اعمال نرخ در صرافی‌ها به‌صورت رسمی بیان شده است، دلار ۴۲۲۱تومانی و یورو ۵۱۹۹ تومانی است که در واقع دلار همان نرخ ۴۲۰۰تومانی را دارد که به‌گفته برخی کارشناسان با احتساب کارمزد بانکی که یک روال عادی و طبیعی است و از گذشته نیز اعمال می‌شده است، ۴۲۲۱ تومان اعمال می‌شود. این نرخ در بانک‌های بسیاری اعلام شده است و یک نرخ واحد به شمار می‌رود. البته نرخ شناور مدیریت شده که سیاست ارزی بانک مرکزی در روزهای کنونی است، مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی را برای افزایش نرخ ارز دنبال می‌کند. روز گذشته همچنین بنا به‌گفته فرمانده انتظامی پایتخت، 12نفر از اخلالگران بازار ارز به‌همراه وجوه مکشوفه دستگیر شدند. سردار حسین رحیمی افزود: با رصدهای سایبری یک گروه که به شکل‌های مختلف فضا را ملتهب و با اقدامات غیرقانونی موجب اخلال در بازار کرده بودند، شناسایی شدند و پس از هماهنگی قضایی به پلیس فتا احضار شدند. او اعلام کرد: با هماهنگی بانک مرکزی صرافی‌های فاقد مجوز پلمب می‌شوند که تاکنون در مورد 16 واحد اقدام شده است. در راستای اجرای تصمیم مورخ 20 فروردین 1397 ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز نیز بانک مرکزی سه‌شنبه شب در اطلاعیه‌ای (شماره‌ دو) ، نحوه تامین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی را اعلام کرد.

اعلام قیمت‌های جدید پیش فروش سکه

روز سه‌شنبه سکه نیز به‌دنبال اجرای تغییرات در بازار ارز، با افت 200‌هزار تومانی در بازار معامله شد و هر سکه تمام طرح جدید یک‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان خریداری و یک‌میلیون و ۸۲۰‌هزار تومان فروخته شد. همچنین قیمت خرید و فروش نیم‌سکه به ترتیب ۸۶۰ و ۹۰۰‌هزار تومان بود. ربع سکه نیز ۵۷۰‌هزار تومان به فروش رسید و ۵۵۰‌هزار تومان خریداری شد. همچنین محمد کشتی آرای، عضو اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر از توقف تجارت سکه در روز سه‌شنبه خبر داد. روز گذشته هم خبر رسید که در راستای یکسان سازی نرخ ارز و به منظور همسان سازی بازار سکه به‌عنوان بازار همراستا با بازار ارز، امکان عرضه سکه به متقاضیان در تمام شعب بانک ملی ایران و با سررسیدهای متفاوت فراهم می‌شود. بانک مرکزی نرخ‌های جدید پیش فروش سکه با سررسید یک ماهه، سه ماهه، یکساله و 18‌ماهه را به ترتیب 15900000، 15400000، 13500000و 12450000 ریال اعلام کرد.

سیف:‌ ارز تک‌نرخی آثار مثبت دارد

رئیس بانک مرکزی گفت: تصمیم اخیر دولت در تعیین نرخ ارز آثار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته است. به گزارش ایسنا، ولی‌ا... سیف اظهار کرد: البته هنوز خیلی زود است درباره این طرح نظر قطعی بدهیم و آثار مثبت آن را تحلیل کنیم، اما اطلاعاتی که به ما می‌رسد، نشان‌دهنده این است که این اقدام بر اقتصاد کشور تاثیر مثبتی گذاشته است. او با اشاره به اینکه این تصمیم دارای آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت است که آثار بلندمدت اهمیت خیلی بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: مجهز شدن کشور و حاکمیت بر بازار اقتصاد کشور و جلوگیری از ضربه‌پذیری اقتصاد در برابر توطئه‌های دشمن یکی از آثار مثبت بلندمدت تصمیم اخیر دولت است. سیف با تاکید بر اینکه درآمدهای ارزی کشور به خوبی کفایت نیازهای ما را دارد، اظهار کرد: نوسانات اخیر نرخ ارز دلیل اقتصادی ندارد و بیشتر غیراقتصادی است که با این تصمیم دولت نرخ ارز تحت کنترل قرار گرفته است و عوامل غیراقتصادی دیگر نمی تواند به‌شدت قبل بر اقتصاد کشور تاثیر بگذارد. رئیس بانک مرکزی گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت تصمیم اخیر دولت مساله شفاف‌سازی است. اقتضای امروز بازار مالی، شفافیت است. این تصمیم دولت این امکان را فراهم کرده است که تبادلات مالی در کشور با شفافیت انجام شود. او ادامه داد: ما در رابطه با زمانبندی فروش سکه هم تنوع بیشتری ایجاد کرده‌ایم. معتقدیم در روزهای آینده قیمت سکه از قیمت دلار 4200 تومانی تبعیت می‌کند. او ادامه داد: حباب در سکه وجود داشت که این حباب باید خالی شود. در روزهای آینده قیمت سکه متناسب با قیمت دلار می‌شود.

شریعتمداری: یورو بار تجارت را به دوش می‌کشد

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: به‌طور کلی انحصار یک ارز خارجی یا تمرکز روی یک ارز به‌صلاح کشور نیست. به گزارش ایسنا، محمدرضا شریعتمداری اقدام اخیر دولت در تک‌نرخی شدن نرخ ارز را سیاستی بسیار قاطعانه برای کنترل بازار ارز و بهبود اوضاع اقتصادی و تجاری کشور دانست. او در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر تجارت ایران آمادگی این را دارد که از سمت دلار به یورو تغییر کند؟ گفت: اتکای تجارت ایران به یورو همین امروز هم بیش از سایر ارزهای خارجی است. این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: بخشی از فروش تجاری ایران به نفت مربوط می‌شود که درآمد حاصل از این بخش به‌صورت مشترک با دلار و ارز کشورهایی که به آنها نفت صادر می‌شود، صورت می‌گیرد و بخشی از این درآمد نیز از طریق یورو تامین می‌شود. شریعتمداری ادامه داد: بخش‌های دیگر تجارت خارجی ایران نیز به نسبت قابل ملاحظه‌ای به یورو وابسته است. به‌طور مثال در مورد کالاهای اساسی این اتفاق از قبل رخ داده است. باید تجارت ما به سمت ارزهای مختلف برود. او گفت: با این وجود، سیاست عمومی ما این است که تجارت تا جایی که مقدور است و به‌ویژه در مورد ارزهای قابل مبادله با ارز کشور مقابل صورت گیرد و  به‌ویژه در کشورهایی که حجم مبادلات تجاری بیشتری دارند، تجارت با ارز قابل مبادله یا ارز خود آن کشور ادامه پیدا کند.

نهاوندیان: تمام مصارف ارزی تامین می‌شود

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: مردم به‌ویژه تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان نگران نباشند، زیرا دولت تمامی مصارف ارزی کشور را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین می‌کند. به گزارش آرمان به‌نقل از صداوسیما، محمد نهاوندیان با بیان اینکه تنش‌های چند هفته اخیر در بازار ارز دلیل اقتصادی نداشت، افزود: میزان صادرات کشور بسیار بیشتر از واردات است و مقدار زیادی مازاد ارز در بازار حساب کالا داریم. او گفت: این در حالی است که واردات در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته است، زیرا با سیاست‌های دولت شاهد کاهش قاچاق کالا بودیم. نهاوندیان ادامه داد: با سیاست‌های جدید در بازار ارز در تلاشیم تا ریشه تامین مالی قاچاق را بخشکانیم و همه چیز را در این بازار شفاف کنیم. او تصریح کرد:تک‌نرخی شدن ارز در کشور بر اساس محاسبه تفاضل نرخ تورم داخلی و جهانی صورت گرفت و ۴۲۰۰ تومان تعیین شد.معاون رئیس‌جمهور افزود: تفاضل نرخ تورم داخلی و جهانی در سه سال ۹۳ تا ۹۵ 8/21‌درصد و در چهار سال ۹۲ تا ۹۵ 2/34‌درصد بود. نهاوندیان با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی حفظ آرامش نسبی بازار و سیاست اصلی دولت همچنان کنترل نرخ تورم است، گفت: بر پایه نظام شناور مدیریت شده بازار ارز و بر اساس محاسبات کارشناسی با الهام از این بازار، نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته ایم.

مطهری: دولت پیام مجلس را دریافت کند

نایب‌رئیس مجلس گفت: مباحث پیش آمده در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، اعتراض نمایندگان به مدیریت بانک مرکزی بود و دولت باید این پیام مجلس را دریافت کند. به گزارش ایرنا، علی مطهری در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، ادامه داد: خدا را شکر، مجلس در حال حاضر در آرامش خوبی است و این مساله جبران جلسه روز سه‌شنبه است. او ادامه داد: البته نمی‌گویم اصل کاری که اتفاق افتاد بد است، چراکه اصل آن اعتراض نمایندگان به مدیریت بانک مرکزی بود و همراه با توهین نبود و دولت باید پیام مجلس را دریافت کند.

لیلاز: مشکل ارز اقتصادی نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: مشکلی که در موضوع ارز پدید آمده اصلا بحث اقتصادی نیست؛ اصلا از منظر اقتصادی به این مساله نگریستن یک خطای بزرگ است. تصمیمی هم که در مورد دلار گرفتند یک تصمیم امنیتی است نه اقتصادی. به گزارش ایلنا، سعید لیلاز با بیان اینکه دوستان مدعی لیبرالیسم و طرفداری از بازار آزاد در نشریات خود تحلیل بسیار نادرستی ارائه می‌دهند که این اتفاق در اثر سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت بوده، اظهارکرد: این حرف بیش از اینکه غلط باشد، دروغ است و یک موضع رذیلانه است، زیرا این دوستان می‌دانند که این طور نیست. در طول دوران دولت آقای روحانی، اولا نرخ تورم که اصلی ترین ضرورت تغییر قیمت ارز است به‌شدت کاهش پیدا کرده، ثانیا دولت در طول پنج سال گذشته به تدریج نرخ دلار را اصلاح کرده است. در طول عمر دولت روحانی قیمت دلار سالانه به اندازه نرخ تورم رشد کرد و سرکوب نشد؛ یعنی این تئوری‌هایی که مطرح می‌شود اصلا در این مورد کاربرد ندارد. او افزود: من معتقدم اتفاقی که از اواخر دی1396 به این طرف در بازار ارز افتاده است، ادامه همان توطئه ناآرامی‌های دی 96 است. باید توجه کرد آشفتگی بازار ارز یک موضوع سیاسی داخلی و بین‌المللی است. جنبه بین‌المللی آن این است که دولت دونالد ترامپ دارد حلقه محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی را تنگ تر و تنگ تر می‌کند.

لاهوتی: دولت باید سرکشی دلار را مهار می‌کرد

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: دولت مجبور بود که برای مدیریت شرایط، به بازار ارز ورود کند و عدم دخالت دولت می‌توانست عواقب خطرناکی در بازار ارز داشته باشد. از سوی دیگر اعلام تک‌نرخی شدن ارز با پشتوانه بوده است. به گزارش ایسنا، محمد لاهوتی اظهار کرد: اتفاقاتی که در حوزه ارز طی سه ماه گذشته رخ داد و اینکه بعد از تعطیلات عید بی‌‌‌دلیل نرخ ارز به  ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان رسید، به‌نظر آمد که وقت آن بود دولت ورود کند و با سیاستگذاری دقیق‌تری بتواند سرکشی دلار را مهار کند و شاید هم زودتر از اینها انتظار می‌رفت که این کار صورت گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.