نوسان و رشد شدید قیمت دلار و ارزهای دیگر در روزهای اخیر باعث ایجاد صف های طولانی در مقابل صرافی ها شد. تصمیم دولت در اعلام ارز تک نرخی هم بر اساس مشاهدات میدانی باعث این نشد که مردم برای خرید ارز مقابل صرافی ها به صف نشوند. اما دلیل هجوم مردم مقابل صرافی ها چیست؟

اینکه در شرایط بحرانی مردم نباید ارز بخرند و به نوعی به دولت و کشور کمک کنند، یک وظیفه ملی است اما این وظیفه و توصیه های مکرر مسئولین چرا بعضا با استقبال عمومی مردم مواجه نمی شود؟ اگر در شرایط فعلی وضعیت مردم را بخواهیم درست بسنجیم به این واقعیت می رسیم که پس اندازهای مردم نه تنها دیگر سود ندارد بلکه به صورت روزانه در شرایطی که ارز به صورت جهشی حتی تا قیمت ۶ هزار تومان رفت، ارزش ریالی آن کاسته شده است.

هر فردی در جامعه جوابگوی هزینه های خود و خانواده اش است. در شرایطی که دولت هیچ راهکاری برای این پس اندازهای خرد ندارد و نمی تواند آنها را به سود منطقی برساند و بازارهای مالی از جمله بورس و غیره توانایی جذب این سرمایه ها را ندارند، مردم با جهش های قیمتی ارز خود به خود نگران می شوند. چرا که اگر تا قبل از این جهش سریع ارزش پولی آنها نسبت به دلار رقمی مشخص را داشت، هم اکنون این ارزش پول نسبت به دلار با افت شدیدی همراه بوده است.

شاید هم اکنون خرید ارز از نظر ما کار درستی نباشد و حتی به ضرر اقتصاد کشور تمام شود. اما مردم در شرایطی که دولت در سامان دهی بازار ارز و کنترل قیمت ها سیاستی ناکارآمد را ( بر اساس آن چیزی که رخ داده است) در کارنامه دارد، مردم نگران آینده خود می شوند.

در واقع تا زمانی که دولت نتواند نرخ ارز را به ثبات برساند و این نگرانی مردم را رفع کند، مردم از صف های طولانی دست نخواهند کشید. در شرایطی که مردم می بینند نرخ بعضی از کالاها مانند خودرو و اقلامی دیگر دست خوش نوسانات ارزی روندی صعودی دارند، چگونه در منطق خود این مسئله را قبول کنند که ارز نباید بخرند؟

از نظر مردم احتمالا خرید ارز منطقی ترین راهی است که می توانند از سقوط ازاد پس اندازهای خود جلوگیری کنند. هرچند امکان دارد دولت از طریق قهریه نرخ دلار را برای مدتی ثابت نگه دارد اما با توجه به مسائل داخلی اقتصاد و حتی خارجی مردم نسبت به آینده و حتی درآمد خود نگران هستند.مردم می بینند که نه تنها در چند روز اخیر بلکه در چند ماه اخیر اقتصاد کشور و طبع آن بازار ارز بسیار متزلزل است و بنابراین توصیه های مسئولین در چنین شرایطی، تنها توصیه هایی ظاهری است چرا که در اصل اتفاق خاصی که باعث رفع نگرانی مردم شود رخ نداده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.