فشارها بر شهردار بعدی و شورای شهر ادامه خواهد داشت. متاسفانه دوستان ما فکر می‌کنند که باید در یک جنگ سیاسی به سر ببریم در حالی که منافع مملکت ایجاب می‌کند همه دست به دست هم داده و مسائل را در کنار هم حل کنیم. باید دوستانه و برادرانه برای مملکت کار کنیم. مردم از درگیری خسته شده‌اند.

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد نوشت: اعضای شورای شهر تهران فردا در مورد ماندن یا رفتن محمد علی نجفی تصمیم می‌گیرند. این طور که الیاس حضرتی، مسوول شورای اجرایی حزب اعتماد ملی می‌گوید شورایی‌ها استعفای شهردار را نخواهند پذیرفت. حضرتی در عین حال پیش بینی می‌کند با اصرار نجفی نهایتا نمایندگان اصلاح‌طلب شورا از موضع خود کوتاه آمده و به فکر پیداکردن جایگزین مناسب برای او بیفتند.

اعضای شورای شهر تهران باید در جلسه فردا (یکشنبه) در مورد پذیرش استعفای شهردار تصمیم‌گیری‌کنند. به نظر شما این استعفا و تغییر در شهرداری چه تاثیری در فضای سیاسی کشور دارد؟

اولا اینکه شهرداری تهران جای خیلی مهمی است و حداقل با 10 وزارتخانه مهم یا شاید با دو سوم کل دولت برابری می‌کند. این نهاد تاثیرگذاری بالا، امکانات و اختیارات زیادی دارد و فوق‌العاده حساس است. تمام گروه‌های سیاسی و احزاب نیز به اهمیت آن واقف هستند. از دید من شهرداری تهران یک مکعب چندضلعی است و باید به گونه‌ای مدیریت شود که تمام اضلاع آن در مدیریت لحاظ شده و مد نظر قرار بگیرند. قطعا اگر به بخش‌هایی بی‌توجهی شود این مدیریت نارس و بی‌نتیجه خواهد بود.

دوم اینکه از روز اول یعنی قبل از انتخابات شورا تلاش‌هایی شد تا در این انتخابات نیز مانند انتخابات مجلس بخش زیادی از نیروهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت شوند و ما مجبور باشیم با ذره‌بین دنبال گزینه‌های مناسب بگردیم. با ابتکاری که فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی به خرج داد این مرحله از کار به نتیجه نرسید و چهره‌های خوب و با سابقه تایید صلاحیت شده و اصلاح‌طلبان قدرت مانور بالایی داشتند. البته سیاست اصلاح‌طلبان در مجموع بر این بود که چهره‌های جوان و جدید را به میدان بفرستند. در مجلس نیز تعدادی از اعضای فراکسیون امید از جوانان هستند و برای اولین‌بار نمایندگی را تجربه می‌کنند. در شورای شهر تهران نیز هفتاد، هشتاد درصد جوان هستند. فلذا انتظارات از شورای شهر تهران به تبع آن شهرداری تهران بالا بود و همه منتظر بودند که ببینند شورای شهر با این ترکیب اصلاح‌طلبانه خود چه کار می‌کند. کاندیداهای مختلفی که همگی قدر و باتجربه بودند نیز برای شهرداری تهران حضور داشتند، در نهایت شورا به این جمع‌بندی رسید که چون در دولت زمینه استفاده از آقای نجفی در سازمان برنامه و بودجه که تخصص اصلی ایشان است، فراهم نیست؛ از او به عنوان شهردار تهران استفاده کنند. در آن زمان بین گروه‌های سیاسی، احزاب و اعضای شورا این تفاهم ایجاد شد که نجفی کاندیدای اول شود و همه نیز به صورت یکدست به او رای دادند. از همان فردا فشارها و جنگ روانی علیه شورای شهر و شهرداری شروع شد.

فشارهایی که اکنون منجر به استعفای شهردار شده است؟

نجفی به کار خود ادامه داد و گفته می‌شود که تا الان هفت گزارش از تخلف‌ها در دوران مدیریت گذشته را بدون جنجال به مقامات قضایی ارایه کرده است اما بر اساس اخباری که داریم تاکنون به این گزارش‌ها خیلی توجه نشده است. آقای نجفی در همین مدت فشارهای زیادی را تحمل کرد. متاسفانه این فشارها با یک بیماری ایشان همزمان شد. در کنار این مسائل ماجرای برج میلاد نیز پیش آمد و به خاطر اینکه چند کودک رقصیده بودند، شهردار را ساعت دوازده و نیم شب به دادسرا احضار کردند، گفته می‌شود فردای آن روز نیز با آقای نجفی برخورد خوبی نکردند. ایشان نیز دید که از یک سو بار سنگینی بر دوش دارد و از سوی دیگر فشارهای سنگینی بر او وارد می‌شود. کسالت و بیماری نیز مضاف بر علت شد و مجموعه این دلایل او را به این نتیجه رساند که استعفا دهد.

فکر می‌کنید شورای شهر تهران در این باره چه تصمیمی می‌گیرد؟

تاجایی که من خبر دارم شورای شهر مصمم است که استعفا را نپذیرد. اعضای شورا تصمیم دارند که تسلیم فشارها نشوند.

یعنی نجفی شهردار می‌ماند؟

هیچ کدام از اعضای شورا مایل به‌پذیرش استعفای نجفی نیستند اما از سوی دیگر خبر دارم که آقای نجفی مصر به استعفا است، باید منتظر ماند و دید که این کش و قوس به کجا می‌رسد و اعضای محترم شورا در روزهای آینده چه تصمیمی می‌گیرند. من مطمئن هستم که در جلسه اول به اتفاق، استعفای او را رد می‌کنند.

در این صورت چه راهکاری برای کاهش فشارها یا مساله مداوای نجفی خواهند داشت؟

احتمالا به او توصیه می‌کنند که با قوت به مسوولیت خود ادامه دهد و اگر کسالتی هم دارد معاون خود را گذاشته و در پی معالجه برود و اوضاع را از دور کنترل کند. پیش‌بینی من این است که شورا این راهکار را ارایه کند و فکر می‌کنم که آقای نجفی نیز نمی‌پذیرد و بر استعفا پافشاری می‌کند.

اما گفته می‌شود کارگزارانی‌ها موافق رفتن نجفی و اتحادی‌ها مخالف هستند.

اصلا اختلاف نظری در شورا وجود ندارد. پیش‌بینی من این است که در نهایت نجفی نماند اما این به معنی اختلاف نظر در شورا نیست و در مرحله اول استعفا را نمی‌پذیرند.

حزب اعتماد ملی در شورای شهر سه نماینده دارد؛ مشخصا نظر این حزب در مورد استعفای نجفی چیست؟

تا جایی که من می‌دانم اعتماد ملی هم همین نظر را دارد.

آقای کروبی نیز موافق ادامه کار نجفی هستند؟

آقای کروبی که قطعا امکان اعلام نظر ندارند.

با توجه به اینکه روی کار آمدن یک شورای شهر اصلاح‌طلب و انتصاب یک شهردار اصلاح‌طلب امیدها و انتظاراتی ایجاد کرده بود؛ استعفای نجفی و رفتن او از شهرداری چه تاثیری در نگاه افکار عمومی به اصلاح‌طلبان خواهد داشت؟

ما همچنان در یک جریان کارشکنی از سوی یک مجموعه خارج از اصلاحات قرار داریم. مصمم هستند که نگذارند اصلاح‌طلبان در جاهای خاص و کلیدی مدیریت کنند و می‌دانند که اگر کار به صورت کامل دست مدیران اصلاح‌طلب افتد می‌توانند برای مملکت کارهای اساسی انجام دهند؛ همان طور که در هشت سال مدیریت آقای خاتمی این کار را کردند. همان دورانی که صنعتگران، کشاورزان، روستاییان، روشنفکران و همه اقشار مختلف جامعه هنوز در حسرت تکرارش هستند. توسعه سیاسی و رشد اقتصادی، ارتباطات و اعتبار بین‌المللی در اوج بود و قبل و بعد از آقای خاتمی آن وضعیت تکرار نشد. می‌دانند که اگر اجازه دهند اصلاح‌طلبان و مدیران آنها با آرامش برای مردم خدمت کنند آن وقت صحنه‌های زیبایی ایجاد می‌کنند و شاید مدیریت غوغاسالارانه و بعضا امنیتی برخی دوستان اصولگرا خاتمه یابد و حنای‌شان دیگر رنگی نداشته باشد.

پس تغییر نجفی پایان فشارها بر شورا و شهرداری تهران نیست؟

فشارها بر شهردار بعدی و شورای شهر ادامه خواهد داشت. متاسفانه دوستان ما فکر می‌کنند که باید در یک جنگ سیاسی به سر ببریم در حالی که منافع مملکت ایجاب می‌کند همه دست به دست هم داده و مسائل را در کنار هم حل کنیم. باید دوستانه و برادرانه برای مملکت کار کنیم. مردم از درگیری خسته شده‌اند؛ لذا در نامه به رییس‌جمهور نیز اشاره کردم که وضعیت مملکت، فشارهای بین‌المللی و شرایط اجتماعی ایجاب می‌کند با آزاد شدن محصورین یک قدم به سوی نزدیکی قلوب جناح‌های سیاسی با حاکمیت‌برداریم. اصلاح‌طلبان بارها حسن نیت خود را نشان داده و ثابت کرده‌اند که خواستار تعمیق شکاف ایجاد شده با حاکمیت نیستند و برای پر کردن آن تلاش می‌کنند. با پر شدن این شکاف‌ها، یکدل شدن تمام افراد و نیروهای موثر در حاکمیت و جلب اعتماد مردم می‌توان کشور را از این وضعیت خارج کرد.

برای جمع‌بندی بحث به موضوع شهرداری تهران بازگردیم. پیش‌بینی شما این بود که آقای نجفی نهایتا رفتنی می‌شود. در مورد شهردار بعدی نیز پیش‌بینی خاصی دارید؟

بهتر است در مورد شهردار جایگزین از حالا صحبت نکرده و اول ببینیم که اعضای شورای شهر چه تدبیری برای برخورد با استعفای آقای نجفی اتخاذ می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.