پارسایی، با تاکید بر اینکه ما نمی‌توان با زور و اجبار موضوعی را به مردم تحمیل کنیم، خاطرنشان کرد: این قبیل موضوعات را نمی‌توان به مردم تحمیل کرد زیرا راه گریز از آن که فیلترشکن است، به راحتی در دسترس مردم است.

 

به گزارش جماران؛ بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت فلیترینگ تلگرام، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، تا قبل از شروع تعطیلات سال نو اطلاعاتی را در خصوص پیام رسان‌های داخلی به ما دادند و به نظرم در تدارک آماده سازی اذهان نمایندگان برای همین اقدامات بود، اما اکثریت نمایندگان از سخنان مسئولان مربوطه در این خصوص قانع نشدند که پیام رسان های داخلی بتوانند در سطح جهانی و در یک فضای رقابتی، خدماتی را به مردم ارائه دهند. 

پارسایی، با بیان اینکه نمی‌دانم چرا مسئولان در خصوص فیلترینگ تلگرام از گذشته عبرت نمی‌گیرند، خاطرنشان کرد: زمانی که ما به مردم اعتماد داشته باشیم و فهم و شعورشان را همانطور که در زمان‌هایی مانند انتخابات می‌ستاییم، باور داشته باشیم و در حد شعار نباشد، می‌توانیم هم پیام رسان داخلی و هم پیام رسان خارجی داشته باشیم و با ایجاد یک فضای رقابتی، حق انتخاب را به مردم بدهیم. اگر پیام رسان‌های داخلی ما واقعا توان رقابت دارند، نباید نگران باشند که بخواهند حتما یک فضای انحصاری برای خود ایجاد کنند. این انحصار را ما در صنعت خودرو نیز شاهد هستیم. ما یک انحصار در صنعت خودرو سازی ایجاد کردیم که هیچ‌گاه نتوانست آن حق و حقوق مصرف کنندگان را تامین کند و فقط در یک فضای انحصاری خودروهایی را به مردم تحمیل کردیم. این نیز جنبه همان موضوع را پیدا می‌کند با این تفاوت که راه رسیدن به پیام رسان‌های خارجی را مردم می‌دانند و در صورت فیلتر کردن تلگرام از فیلتر شکن استفاده خواهند کرد.  

این نماینده مجلس، ادامه داد: مخصوصا زمانی که نوجوانان و جوانان ما مجبور شوند برای دسترسی به پیام رسان خارجی از فیلتر شکن استفاده کنند، ناخواسته به سایت‌های غیراخلاقی که قطعا می‌تواند به قشر جوان ما ضربه بزند، سرک بکشند. 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شاید بی اعتمادی مردم نسبت به پیام رسان های داخلی امری طبیعی باشد، تصریح کرد: ما در قوانین حتی برای شنود هم قانون مدون و مشخصی نداریم و اگر هم داشته باشیم به درستی اجرا نمی‌شود، همین موضوعات باعث شده تا نوعی بی اعتمادی در بین مردم نسبت به پیام رسان‌های داخلی ایجاد شود. زیرا عدم دسترسی به ارتباطات شخصی باید یک ضمانت معتبر داشته باشد. تجربیات فعل و گذشته باعث شده تا این بی اعتمادی در میان مردم به وجود بیاید.  

پارسایی، با تاکید بر اینکه ما نمی‌توان با زور و اجبار موضوعی را به مردم تحمیل کنیم، خاطرنشان کرد: این قبیل موضوعات را نمی‌توان به مردم تحمیل کرد زیرا راه گریز از آن که فیلترشکن است، به راحتی در دسترس مردم است. شاید برخی از مسائل را به صورت سلیقه‌ای به مردم تحمیل کنیم و راه گریزی هم از آن نباشد اما، باید بدانیم که راه گریز از فیلتر تلگرام و پیام رسان داخلی وجود دارد و مردم به آن سمت می‌روند.  

سخنگوی فراکسیون امید، با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد، گفت: اطلاعاتی که پیش از عید رئیس‌شورای عالی فضای مجازی دادند، برای اکثریت نمایندگان قانع کننده نبود که پیام رسان داخلی بتواند آن توانمندی را داشته باشد و یا اینکه اصلا بخواهیم دسترسی مردم به فضای آزاد اطلاعات محدود کنیم. این نقض حقوق شهروندی است و فکر نمی‌کنم که مجلس تمایل چندانی نسبت به این موضوع از خود نشان دهد. 

این نماینده مجلس، با اشاره به اینکه مردم به شعارها و وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی در انتخابات رای دادند، تصریح کرد: یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در زمان انتخابات، موضوع عدم محدودیت در فضای مجازی و عدم ایجاد محدودیت برای دسترسی مردم به اطلاعات بود. به هر حال قانونا ایشان جایگاه اول اجرایی کشور هستند و به صورت صدرصد می‌توانند در خصوص عدم فیلترینگ تلگرام موثر باشند. 

وی افزود: انتظار این است که طبق وعده‌ای که آقای روحانی داده‎اند و طبق همان حقوق شهروندی مردم، اجازه چنین کاری را ندهند. اگر هم دست رئیس‌جمهوری در این خصوص بسته‌است صراحتا اعلام کنند که دست من بسته است. نمی‌شود که وعده داد و به راحتی از کنار وعده‌ها عبور کرد. من امیدوارم فیلترینگ صورت نگیرد اما اگر این اتفاق رخ دهد ما حتما وزیر ارتباطات را چه مسئول باشد چه نباشد به مجلس فرا می‌خوانیم تا توضیحات لازم را ارائه دهد. فیلتر تلگرام فقط و فقط پاک کردن صورت مسئله است و نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه فقط بی اعتمادی مردم را بیشتر می‌کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 894817
  • منبع: رویداد۲۴
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.