می‌توان گفت که سال 96 خیلی سال پرتحرک و فعالی بود. در دهه نود به‌مراتب از دهه‌های گذشته وضع بهتری را شاهد هستیم.

به گزارش جماران؛ سیدمحمد غرضی فعال سیاسی در ارزیابی خود از مسائل سیاسی در سال 96، اظهار کرد: در سالی که گذشت تحرک اجتماعی در حد اعلای خودش بود. از طرف دیگر پاسخگوها هم بسیار فعال شدند. جدای از این، گرفتاری‌ها تا عمق وجود خود را هم به جامعه و هم به قدرت سیاسی از جمله احزاب و گروه‌ها نشان داد.

غرضی ادامه داد: در حوادث سیاسی سالی که گذشت، عوامل سیاسی اعتبار خودشان را اندازه‌گیری کردند. به‌خصوص در قضایای اغتشاشات، احزاب و گروه‌ها هیچ پاسخی برای مردم نداشتند. این در حالی بود که مبارزان هم احساس کردند مخاطبشان مردم نیستند بلکه احزاب و گروه‌ها هستند که از آن‌ها هم پاسخی نگرفتند. در پاسخ به این نارضایتی‌ها کم‌کم دولت، قوه قضاییه و مجلس نیز زیر سؤال رفتند، ولی معترضین به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند عمق جامعه را با خودشان همراه کنند. آنها فقط توانستند با نیروی انتظامی درگیر شوند. بعد از آـن بود که جامعه عکس‌العمل خودش را نسبت به خشونت نشان داد و گفت ما با خشونت موافق نیستیم.

او افزود: در این درگیری‌ها از طرفی نیروی انتظامی وزن اجتماعی خودش را به دست آورد و از آن‌طرف معلوم شد که با خشونت چیزی حاصل نمی‌شود.

این فعال سیاسی تأکید کرد: در کل می‌توان گفت که سال 96 خیلی سال پرتحرک و فعالی بود. در دهه نود به‌مراتب از دهه‌های گذشته وضع بهتری را شاهد هستیم. امیدواریم که سال جدید گرفتاری‌ها و خشونت‌ها کمتر شود و قدرت سیاسی توان آن را پیدا کند که قبل از وقایع، پیش‌بینی لازم را داشته باشد و به گرفتاری‌های اجتماعی توجه کند.

غرضی تصریح کرد: به نظر من از بین چهار دهه گذشته دهه 60 پرخشونت بود ولی در دهه‌های هفتاد و هشتاد این خشونت به‌مراتب کمتر شد. در دهه نود نیز این خشونت باز کمتر از دهه‌های قبل شد.

او گفت: جریان اجتماعی کم‌کم توانسته قدرت سیاسی را با خودش همراه کند. از طرف دیگر قدرت سیاسی نیز این نکته را درک می‌کند که باید با قدرت اجتماعی تعامل داشته باشد و از حالت دستور کوتاه بیاید و وارد تعامل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 891409
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.