عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درخصوص پرداخت وام‌ها مردمی که درگیر زلزله بودند و ضامن آنها به بانک ها احظار شدند و حسابشان مسدود شد؛ درصورتی که دولت این مشکل را هر چه سریعتر حل نکند ما شاهد نارضایتی‌های خطرناک اجتماعی در منطقه خواهیم بود.

به گزارش جماران؛ نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی از ادامه مشکلات مردم زلزله‌زده از جمله عدم امهال وام‌ها، تاخیر در اسکان دائمی، عدم پرداخت تسهیلات بانکی و... خبر داد.

حشمت فلاحت‌پیشه با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده، گفت: امروز میهمان مردم زلزله زده در مناطق مرزی بودم و از نزدیک از وضعیت این مناطق بازدید کردم؛ اگرچه بخشی از نیازهای مردم این مناطق با تلاش مسئولان و به ویژه کمک‌های مردمی تامین شده است اما برخی از وعده‌ها هنوز عملی نشده و نارضایتی های بسیاری را برای مردم به بار آورده است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای رئیس‌جمهور در آخرین روز سال گذشته در سفر به مناطق زلزله‌زده اعلام کردند که این وعده‌ها را مجددا در هیات دولت نهایی و اجرایی می‌کنند اما هنوز خبری در این خصوص نرسیده و مردم نگران هستند.

امهال وام‌ها از جمله دغدغه مردم زلزله‌زده است

فلاحت پیشه بیان کرد: یکی از مهم ترین مسائل اساسی در این منطقه امهال وام‌ها است که در گذشته مصوب شده بود وام‌های زیر 50 میلیون تومان در خط زلزله تا 2 سال امهال شود که در واقع اجرای قانونی است که مجلس آن را تصویب کرده بود؛ در صورتی که بانک‌ها با کارشکنی در این زمینه شب عید مردم زلزله زده را از بین بردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درخصوص پرداخت وام‌ها مردمی که درگیر زلزله بودند و ضامن آنها به بانک ها احظار شدند و حسابشان مسدود شد؛ درصورتی که دولت این مشکل را هر چه سریعتر حل نکند ما شاهد نارضایتی‌های خطرناک اجتماعی در منطقه خواهیم بود.

پرداخت وام ساخت مسکن در مناطق زلزله زده با کارشکنی روبه ور است

وی در ادامه تاکید کرد: براساس مصوبات باید تسهیلات و وام های بلاعوض بدون هیچ گونه مانعی به دست مردم برسد تا مردم بتوانند خانه های خود را به راحتی بسازند اما اقدامات انجام شده در این زمینه بسیار کند است؛ باید برای ساخت خانه‌های روستایی 30 میلیون تومان و خانه های شهری 40 میلیون تومان تسهیلات اختصاص یابد که با کارشکنی های صورت گرفته هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر مشکلات مناطق زلزله زده، خاطرنشان کرد: برخی از دستگاه‌ها مانند اوقاف در این مسیر مانع تراشی می کنند؛ در برخی موارد نیز بانک ها با سختگیری‌های بی‌مورد خود از پرداخت وام ها جلوگیری می کنند.

فلاحت پیشه گفت: پرداخت وام‌های  بلاعوض 5 میلیون تومانی تحت عنوان اسکان موقت و 2 میلیونی برای تهیه اثاث منزل به مردم الزامی بود؛ علاوه بر این دو مورد باید 10 میلیون تومان وام برای مسائل معیشتی به مردم پرداخت می شد که تا به امروز اقدامی در این زمینه انجام نشده است؛ بانک‌ها اعلام می کنند بودجه کافی برای پرداخت این وام ها وجود ندارد درحالیکه رئیس جمهور خلاف این ادعا را مطرح می کند  و بیان می‌کند بودجه لازم برای پرداخت این وام ها در حساب بانک ها است.

سودجویان مصالح ساختمانی را در مناطق زلزله زده گران کرده‌اند

وی با اشاره به گران شدن مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده، گفت: دلالان و برخی مصالح فروشان از مصیبت مردم سوء استفاده می کنند و با گران کردن مصالح سعی در کسب سود دارند؛ این افراد قیمت مصالح ساختمانی را تا 30 درصد افزایش دادند در حالی که دستگاه های مسئول هیچ گونه نظارتی بر عملکرد آنها ندارند این دستگاه‌ها باید با دقت لازم قیمت‌ها را به زمان پیش از زلزله بازگردانند؛ این مسئله به هر خانواده زلزله زده 10 میلیون آسیب می‌زند.

این نماینده مجلس با انتقاد از اداراتی که به وظیفه نظارتی خود عمل نمی کنند، افزود: برخی از ادارات با بی توجهی به افراد سودجو فرصت افزایش قیمت ها را داده‌اند دولت در این زمینه غفلت کرده است و مردم تاوان این غفلت را می دهند.

حیوانات خطرناک مانند مار جان مردم را تهدید می کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با آغاز فصل گرما مشکلات جدی تری در انتظار مردم در مناطق زلزله زده است، تصریح کرد: حیوانات خطرناک مانند مار، عقرب و.. جان مردم را تهدید می کنند؛ گرما در این مناطق در فصل تابستان بیداد می کند.

احتمال شیوع بیماری های واگیردار در مناطق زلزله زده زیاد است

وی در ادامه اضافه کرد: کمبود سرویس بهداشتی، وجود نخاله های ساختمانی و احتمال شیوع بیماری های واگیردار با توجه به نزدیکی به فصل گرما و ... از جمله مشکلاتی است که در آینده ممکن است به تهدیدی تبدیل شود و در صورتی که به این موضوعات رسیدگی نشود فاجعه ای بدتر از زلزله اتفاق می افتد.

کندی کار بانک‌ها مانعی در اسکان دائم مردم زلزله زده است

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: اسکان دائمی مردم در مناطق زلزله زده به دلیل کندی کار بانک‌ها و مسئولان اداری با تاخیر همراه بوده است؛ از زمانی که فضای خبری از مناطق زلزله برداشته شده برخی مسئولان از انجام وظیفه خود شانه خالی کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 889657
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.