پس از تغییراتی که طی 10 روز اخیر - با اخراج وزیر خارجه و استعفای مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا - در تیم سیاست خارجی ایالات متحده رخ داد، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال خروج این کشور از برجام و فروپاشی این توافق افزایش یافت.

به گزارش جماران؛ در شرایطی که تغییر در تیم سیاست خارجی دولت ترامپ باعث نگرانی برخی طرف‌ها درباره آینده برجام شده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دفاع از مزیت‌های برجام اینفوگرافی ویژه‌ای را منتشر کرد.

پس از تغییراتی که طی 10 روز اخیر - با اخراج وزیر خارجه و استعفای مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا - در تیم سیاست خارجی ایالات متحده رخ داد، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال خروج این کشور از برجام و فروپاشی این توافق افزایش یافت. در این وضعیت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حمایت از توافق برجام، در حساب توئیتری خود یک اینفوگرافی درباره مزایای این توافق در زمینه دسترسی و بازرسی از سایت‌های مختلف هسته‌ای ایران منتشر کرد.

2

آژانس در این اینفوگرافی آورده است:

در چارچوب برجام و با اجرای «پروتکل الحاقی»، بازرسان آژانس می‌توانند دسترسی‌های تکمیلی به هر نقطه‌ای از ایران داشته باشند. بر اساس پروتکل و پادمان، تمامی فعالیت‌های تحقیق و توسعه بدون مواد هسته‌ای، تولید اقلام و کالاهای مرتبط به هسته‌ای، معدن‌کاوی اورانیوم، آسیاب کردن [مواد استخراجی از معدن اورانیوم]، تبدیل، غنی‌سازی، تولید مجتمع سوخت، رآکتور، بازفرآوری و فعالیت‌های تحقیق و توسعه همراه با مواد هسته‌ای تحت شمول بازرسی‌های بازرسان آژانس قرار دارند.

از دیگر نکات مطرح در این اینفوگرافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش 89 درصدی دوربین‌های نظارتی نصب شده در تأسیسات ایرانی از سال 2013 تا 2017

افزایش پلمپ‌های الصاق شده به مواد و تجهیزات هسته‌ای ایران از 1846 فقره در سال 2013 به 2626 فقره در سال 2017

افزایش 152 درصد فعالیت‌های مرتبط با راستی‌آزمایی از سال 2013 تا 2017

افزایش حضور نمایندگان و بازرسان آژانس در ایران از 1500 نفر/روز در سال 2013 به 3000 نفر/روز در سال 2017

جمع‌آوری مجموع 1.2 میلیون سند/ماه منبع‌باز با استفاده از فناوری‌های پیشرفته نوین در سال 2017

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.