وزیر خارجه انگلیس، ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهوری روسیه را متهم کرد که با مسمومیت سرگئی اسکریپال تلاش کرده تا به مخالفانش این پیام را القاء کند که «اگر از ارزش‌های دیگری پیروی کنند انتظار ترور شدن را داشته باشند».

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه انگلیس طی اظهاراتی در کمیته بانفوذ روابط خارجی مجلس عوام با اشاره به بالاگرفتن تنش‌ها میان لندن و مسکو بر سر مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس در انگلیس تصریح کرد کشورش قصد ورود به جنگ سرد با روسیه ندارد.

بوریس جانسون افزود: جنگ سرد را به‌خوبی به یاد دارم که دوران فلاکت باری بود. من در شرایطی بزرگ شدم که از بخار شدن کشور براثر حمله اتمی در واهمه بودم. من معتقد نیستم که اکنون با چنین تهدیدی مواجه هستیم؛ اما به‌هرحال با تهدید مواجه هستیم و بایستی سخت باشیم.

وزیر خارجه انگلیس، ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهوری روسیه را متهم کرد که با مسمومیت سرگئی اسکریپال تلاش کرده تا به مخالفانش این پیام را القاء کند که «اگر از ارزش‌های دیگری پیروی کنند انتظار ترور شدن را داشته باشند».

وی همچنین از واکنش مسکو مبنی بر بستن شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسل) در این کشور انتقاد و ادعا کرد که انگلیس دست دوستی خود را به‌سوی مردم روس دراز خواهد کرد.

سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد. 

براساس گزارش رسانه‌های انگلیس، حال هر دو وخیم است و مأمور پلیسی که اولین بار آن‌ها را پیدا کرد، در بیمارستان بستری است. 

اسکریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد. 

وی پیش‌تر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد. او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.

مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به‌شدت بیمار شده است.

ترزا می نخست‌ وزیر انگلیس چهارشنبه گذشته پس از پایان مهلتی که خود برای پاسخگویی مسکو درباره چگونگی مسمومیت جاسوس اسبق روس در انگلیس تعیین کرده بود، اقدام به اخراج 23 دیپلمات روس از خاک این کشور کرد و بدین ترتیب روابط دو کشور را به اوج تیرگی کشاند.

او در اظهارات خود دیپلمات‌های اخراجی روسیه را جاسوسان این کشور معرفی و برای آن‌ها ضرب‌الاجلی یک‌هفته‌ای مشخص کرد تا خاک انگلیس را ترک کنند.

مسکو اتهامات لندن را مبنی بر دخالت روسیه در مسمومیت اسکریپال تکذیب کرده و در اقدامی متقابل 23 دیپلمات انگلیسی را از خاک روسیه اخراج کرده است.

سخنگوی کاخ کرملین - مقر ریاست جمهوری روسیه - اخیرا اعلام کرده که اگر انگلیس شواهدی برای اثبات دخالت روسیه در قضیه اسکریپال ارائه نکند، وادار به عذرخواهی خواهد شد.

جانسون نزدیکی این حادثه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روسیه را مورد اشاره قرارداد و اظهار داشت: مقامات مسکو از این حادثه برای تحریک رأی‌دهندگان سوءاستفاده کرده‌اند. 

وی با تکرار ادعای خود درباره نقش رئیس‌جمهوری روسیه در مسمومیت اسکریپال اظهار داشت که هرچند در این مقطع می‌توان گمانه‌زنی کرد اما مدارک زیادی مبنی بر ردپای مسکو در این حادثه وجود دارد. 

جانسون در پاسخ به سؤالی درباره آینده رابطه انگلیس و روسیه اظهار داشت که سیاست لندن تغییری نکرده و با اشاره به سفر آذرماه گذشته‌اش به مسکو افزود: هیچ‌ کس نمی‌تواند ما را متهم کند که برای حفظ این رابطه تلاش نمی‌کنیم. 

در این جلسه جانسون همچنین به سوالات اعضاء این کمیته درباره امنیت اتباع انگلیسی که برای شرکت در مسابقات جام جهانی به روسیه سفر خواهند کرد پاسخ داد. 

وی با بیان اینکه «شمار صدور روادید به اتباع انگلیسی از سوی روسیه به میزان سه‌ چهارم کاهش‌یافته است» افزود: با این ‌حال هنوز دولت انگلیس تمایلی به دلسردکردن مسافران انگلیسی به روسیه در پیش نگرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.