این منبع آگاه که از حاضران در نشست برلین بوده گفته که بعد از نشست برلین شکاف‌ها میان آمریکا و کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان، به عنوان طرف‌های اروپایی برجام در واقع به پایان رسیده است.

به گزارش جماران؛ یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا آخرین جزئیات رایزنی‌های انجام‌شده میان نمایندگان سه کشور اروپایی با طرف‌های آمریکایی در خصوص توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را در گفت‌وگو با رسانه‌ها مطرح کرده است. 

وبگاه «آکسیوس» به نقل از این دیپلمات اروپایی که اشاره‌ای به نامش نکرده نوشته دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی در جریان آخرین دیدارشان در شهر «برلین» آلمان در خصوص رسیدن به توافقی که از لغو توافق هسته‌ای برجام یا بازمذاکره بر سر آن جلوگیری کند، به گفت‌وگو پرداختند.

این منبع آگاه که از حاضران در نشست برلین بوده گفته که بعد از نشست برلین شکاف‌ها میان آمریکا و کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان، به عنوان طرف‌های اروپایی برجام در واقع به پایان رسیده است.  

اما به گفته این دیپلمات‌، مقام‌های تروئیکای اروپایی اکنون بر این باورند که شانس یافتن فرمولی که بتواند ترامپ را به ماندن در برجام مجاب کند در واقع بسیار اندک است. این ارزیابی همان چیزی است که قبلاً بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا هم قبلاً آن را مطرح کرده‌اند.

علی‌رغم این، طرف‌های اروپایی در آستانه توافق بر سر اعمال تحریم‌ علیه ایران به بهانه برنامه موشک‌های بالستیک این کشور هستند. آنها بر سر این توافق دارند که بایستی موشک‌های دوربرد ایران با بُرد بیش از 1200 مایل را هدف تحریم قرار دهند.

از اختلافات میان دو طرف برای تحریم ایران به بهانه فعالیت‌های ادعایی این کشور در سوریه، عراق، لبنان و یمن هم کاسته شده است. همچنین، دو طرف پیشرفت‌های قابل توجهی برای رسیدن به توافقاتی جهت تقویت نظام بازرسی‌های سازمان ملل از اماکن هسته‌ای ایران داشته‌اند. 

حوزه‌ای که میان دو طرف اختلافات بسیار زیادی وجود دارد، مطالبات طرف آمریکایی برای طولانی کردن مفاد موسوم به «بندهای زوال‌پذیر» یا بندهای «غروب آفتاب» در برجام است که با گذشت زمان منقضی می‌شوند. قدرت‌های اروپایی می‌گویند «اصلاح» این بخش از توافق هسته‌ای به معنی بازمذاکره برجام است که از نظر آنها غیرقابل قبول است.

از جمله اتفاقات نشست برلین این بوده که در جریان آن نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه از هیئت آمریکایی پرسیده‌اند که آیا آنها، به ویژه بعد از اخراج رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا واقعا از طرف رئیس‌جمهور ترامپ، مجوز رسیدن به توافق بر سر برجام را دارند یا خیر. 

برایان هوک، مدیر بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا که به عنوان سرپرست هیئت آمریکایی در مذاکرات برلین شرکت کرده و نمایندگان کاخ سفید گفته‌اند ترامپ متعهد است با طرف‌های اروپایی در خصوص برجام به توافق برسد و در برجام باقی بماند. هیئت آمریکایی تأکید کرده‌اند قصد دارند با اروپایی‌ها تا زمان ضرب‌الاجل ترامپ برای اصلاح برجام در روز 12 ماه می (22 اردیبهشت‌ماه) با اروپایی‌ها مذاکره کنند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.