معاون اول رییس جمهور توسعه علم و فناوری و توسعه نیروی انسانی را از مهمترین پیش نیاز‌های توسعه کشوری برشمرد و گفت: برای دستیابی به توسعه در آینده باید به سمت توانمندی‌های انسانی، شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

به گزارش جماران؛ دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در بیست و ششمین جشنواره دانشجوی نمونه اظهار داشت: نمونه بودن و نخبه بودن این دانشجویان نتیجه زحمات خودشان، اساتید دانشگاه ها و خانواده های آنها است. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران کشوری در حال توسعه است و نیاز امروز و فردای ایران حرکت به سمت توسعه است، خاطر نشان کرد: هیچکس نیست که علاقمند به ایران باشد و به دنبال ایران توسعه یافته نباشد.
وی با یادآوری اینکه اتکا ما در توسعه به منابع طبیعی است، تصریح کرد: منابع طبیعی دیر یا زود تمام می شود و اگر در استفاده از منابع طبیعی آینده نگری نشود روزی به مشکل می خوریم. 
دکتر جهانگیری افزود: در مقطعی بدون حساب و کتاب منابع آب در کشور مصرف شد و چاه های متعدد حفر شد بدون اینکه توجه کنیم که چقدر اجازه برداشت داریم و این موضوع باعث شده که امروز مردم برخی مناطق کشور با مشکل آب مواجه هستند و مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی را به همراه داشته است. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه وقتی مشکلی مطرح می شود عده ای فوراً می گویند که مدیران آن مقطع چه کسانی بوده اند،اظهار داشت: ما باید در هر مقطعی آسیب شناسی کنیم تا تصمیمات غلط گذشته دوباره تکرار نشود. 
وی یکی از موضوعات که نیازمند آینده نگری است را جمعیت دانست و گفت: البته رشد بالای جمعیت لزوماً موضوع بدی نیست اما آینده نگری درباره جمعیت یعنی از روز تولد برای آینده جمعیت فکر کنیم نه اینکه به مقطعی برسیم که جمعیت به سن مدرسه برسد و مدرسه نداشته باشیم، جمعیت به سن دانشگاه برسد و با کنکورهای آنچنانی و اعصاب خورد کن برای خانواده ها روبرو شویم. 
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه متولدین دهه شصت جزو مظلوم ترین و عزیزترین جوانان کشور هستند، افزود: این عزیزان در هر مقطعی بیشترین فشار را تحمل کردند تا بتوانند دوره های سخت را پشت سر بگذارند و به همین دلیل به سرمایه های بزرگی برای کشور تبدیل شده اند. 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بار توسعه علمی کشور بر دوش دانشگاه ها است، خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم توسعه علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در کشور اتفاق بیفتد دانشگاه ها باید میدان دار اصلی باشند. 
وی افزود: سال گذشته در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم که تا سال 1400، 5 دانشگاه کشور باید جزو 200 دانشگاه برتر دنیا باشند.
دکتر جهانگیری با ابراز تاسف نسبت به اینکه در دوره ای که منابع مالی خوبی در کشور وجود داشت دوره فقر دانشگاه ها بود، گفت: مشخص نیست که این پولها کجا و چگونه خرج شد. هیچکس حساب کشی نکرد و کسانی که به کشور بدهکار هستند ادعای طلبکاری می کنند. 
معاون اول رییس جمهور افزود: باید توضیح دهند که این پولها کجا خرج شد که دانشگاه ها آزمایشگاه ندارند و حتی مجلات دانشگاه ها حذف شد. 
وی با تاکید بر اینکه باید دانشگاه ها از امکانات و تجهیزات مناسب برخوردار باشند تصریح کرد: دانشگاه ها باید مستقل و امن باشد و دانشجو بتواند آزادانه انتقاد کند. 
دکتر جهانگیری گفت: باید به توسعه منابع انسانی توجه کنیم چرا که هر چقدر منابع طبیعی وجود داشته باشد سرانجام تمام می شود و منابع انسانی است که می تواند جایگزین منابع طبیعی گردد. 
معاون اول رییس جمهور از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست این فرهنگ را در کشور نهادینه کنند که کشور فقط منابع طبیعی و نفت ندارد بلکه جوانانی با دانش دارد که همه ساله شناسایی و بعنوان نخبه معرفی می شوند و می توانند کارهای بزرگی در کشور انجام دهند.
وی با بیان اینکه نمونه شدن و نخبه شدن مهمترین پیامش این است که این افراد به سرمایه های کشور تبدیل می شوند، افزود: نخبه شدن از اراده انسان خارج نیست و هیچکس نخبه متولد نمی شود بلکه این خود جوانان هستند که با تلاش و زحمت به این جایگاه می رسند.
دکتر جهانگیری با اشاره به روند رو به رشد شرکت های دانش بنیان گفت: خوشبختانه کارهای بزرگی در کنار دانشگاه ها انجام می شود و مراکز رشد در کنار دانشگاه ها شکل گرفته و در این مراکز ره صد ساله یک شب طی می شود. 
معاون اول رییس جمهور لازمه موفقیت و کارآفرینی را ریسک پذیری دانست و با تاکید بر اینکه نخبگان و دانشجو های نمونه باید کارآفرین باشند گفت: این افراد باید ریسک پذیر باشند و از ورود به کارهای بزرگ هراس نداشته باشند. 
وی افزود: البته دولت منابع مالی خوبی در نظر گرفته و قدر نخبگان را می داند و تلاش خواهیم کرد که نخبگان کشور برای شکوفا شدن فرصت پیدا کنند. 
در این مراسم وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هر کدام در سخنانی به تشریح دیدگاه های خود درخصوص دانشجویان نمونه پرداختند و تعدادی از دانشجویان نمونه نیز دغدغه های خود را مطرح کردند. 
در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از دانشجویان نمونه قدردانی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.