دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به بیانات رهبری معظم انقلاب درباره کرسی‌های آزاد اندیشی و مناظره، گفت: صحبت‌های ایشان باید مبنای این حرکت باشد و در مناظرات باید اخلاق رعایت شود. چون در جامعه ما اخلاق به عنوان عامل گمشده مطرح است و برای بازیابی آن روحیه حق طلبی را تقویت کنیم.

به گزارش جماران؛ دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: مسابقه مناظره میان دانشجویان برگرفته از فکری است که خواهان تداوم کرسی‌های آزاد اندیشی مد نظر مقام معظم رهبری است.

شهیندخت مولاوردی در آیین اختتامیه ششمین دوره مسابقات دانشجویان کشور که به همت سازمان دانشجویان برگزار شد، گفت: مسابقه مناظره میان دانشجویان برگرفته از فکری است که خواهان تداوم کرسی‌های آزاد اندیشی مد نظر مقام معظم رهبری است. 

وی ادامه داد: ما در جهانی داریم زندگی می کنیم که در حال تغییر است و چاره‌ای نداریم که راهکارهای لازم مطابق با نیازهای جامعه را ارایه دهیم. این مناظرات فرصتی برای یادگیری ویژه در حوزه تحمل نظرهای مخالف، مدارا و تقویت عقلانیت اجتماعی است.

مولاوردی افزود: اگر این یادگیری در این حوزه‌ها در جامعه ترویج شود ما با یک جامعه توسعه یافته روبرو خواهیم شد. در جامعه توسعه یافته فعالیت زنان، تفویت ثمن‌ها و مشارکت سیاسی را داریم.

وی با اشاره به بیانات رهبری معظم انقلاب درباره کرسی‌های آزاد اندیشی و مناظره، گفت: صحبت‌های ایشان باید مبنای این حرکت باشد و در مناظرات باید اخلاق رعایت شود. چون در جامعه ما اخلاق به عنوان عامل گمشده مطرح است و برای بازیابی آن روحیه حق طلبی را تقویت کنیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی بر ضرورت شکل‌گیری جامعه نقاد تاکید کرد و ادامه داد: باید برای توسعه جامعه فضای نقادی را بهبود ببخشیم البته در آموزش و پرورش کارهایی صورت گرفته تا فضای مونولوگ جای خود را به گفت‌وگو دهد.

وی تقویت توسعه پرسش‌گری را دیگر عامل توسعه جامعه دانست و گفت: تقویت روحیه پرسشگری در منشور حقوق شهروندی آورده شده و به آن پرداخته‌ایم و در این زمینه نیاز است که شهروندان به گونه ای  آموزش ببینند که حکومت را پاسخگوی خود سازند.

مولاوردی در ادامه خطاب به مناظره کنندگان گفت: تمام کسانی‌که در این مناظره شرکت کرده‌اند برنده هستند چون این یک بازی برد - برد است. هم چنین الگوی ما در مناظره باید ائمه اطهار و فرهنگ رضوی باشد چون در زمان حیات امام رضا (ع) فرق مختلفی وجود داشتند و می‌خواستند که عقاید اسلامی را به چالش بکشند، ایشان برای بقای اسلام روش مناظره را انتخاب کردند و باید اضافه کنم که مناظره به عنوان ابزاری برای ارتقای امید اجتماعی هم کاربرد دارد.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ضمن تاکید بر مقابله با فساد، افزود: مهم‌ترین ابزار برای پیشگیری از فساد، شفافیت است و مردم حق دارند که بدانند، کدام نهاد چه حوزه‌ای را اداره می‌کند و اقدامات آن‌ها چه خروجی دارد. و لذا اطلاعات باید به صورت شفاف به مردم برسد که رسانه‌ها نقش کلیدی دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای مردم را صالح نمی‌دانند که تمامی تصمیمات را به اطلاع مردم برسانند و به همین دلیل به دستور رییس‌جمهور لایحه‌ای را در معاونت حقوقی ریاست جمهوری تدوین کردیم که در چارچوب حقوق شهروندی است و همچنین ربیس جمهور تمامی دستگاه‌های اقتصادی را ملزم کرده‌اند تا شفاف سازی کنند.

مولاوردی در پایان افزود: هم چنین علاوه بر قانون مبارزه با فساد، دکتر روحانی دستور داده‌اند قبل از تصویب لوایح آن‌ها در سامانه ای به ثبت برسند تا مردم مطلع شوند. اما متذکر می‌شوم که مردم مهم‌ترین منبع کشف فساد هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.