پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دفاع تلویحی رییس دانشگاه آزاد از اخراج اساتید و محدودیت پوشش برای دانشجویان

فرهاد رهبر: هر اراجیفی که می خواستند، می گفتند!

رهبر گرفت: هر کسی در این قالب بخواهد خدشه ای به دین، قران و پیغمبر وارد کند لحظه ای آن را تحمل نمی کنیم.

به گزارش جماران، ،  فرهاد رهبر در نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیار خوشحالم که امروز در جمع فرماندهان جبهه فرهنگی حضور دارم و بسیار امیدوارم که این فرماندهان در این کارگاه فرهنگی با برنامه‌ریزی و تدبیر به اهداف عالی مد نظر رهبری و مطالبات ایشان برسند. در این جمع فرهنگی صحبت کردن کار دشواری است.

فرهنگ شکل دهنده رفتار عمومی در دانشگاه است

وی با بیان اینکه اساس و ریشه فرهنگ عبارت است از عقیده، باور، اخلاقیات فردی و جمعی و باور و برداشت هر انسانی از وقایع، اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری فرهنگ هوا است که همه جا را فرا می‌گیرد. فرهنگ همه مسائل آموزشی پژوهشی و... را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. فرهنگ شکل دهنده رفتار عمومی در دانشگاه است و رفتار استاد و دانشجو را شکل می‌دهد. فکر کردن، اندیشیدن، تصمیم‌گیری دانشگاهیان اعم از من و همه مسئولان، اساتید، دانشجویان و کارمندان بر اساس فرهنگی است که در ذهن ما و جامعه ما است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: روابط بین استاد با استاد، استاد با دانشجو، دانشجو با کارمند و همه اینها فرهنگ این محیط دانشگاهی را تعیین می‌کند بنابراین ما نباید به فرهنگ بی‌تفاوت باشیم. امید، خودباوری، استقلال در بین دانشجو، استاد و کارمند حکایت از این دارد که از فرهنگ آن محیط تاثیر می‌پذیریم. به تعبیر مقام معظم رهبری فرهنگ یک تور نامرئی است که همه محیط را فرامی‌گیرد و جامعه دانشگاهی را به سمتی هدایت می‌کند که می‌خواهد.

دانشگاه آزاد اسلامی اصلاح نمی‌شود مگر با اصلاح فرهنگ

دکتر رهبر با تاکید بر اینکه نباید از فرهنگ سرسری بگذریم، تصریح کرد: همه ما باید مسئولانه‌تر به این امر مهم بنگریم ما موظف به تحول و تغییر هستیم. یکی از مطالبات ما برنامه تحول در محیط دانشگاه آزاد اسلامی است، ما مسئولیم که در محیط خود این تور نامرئی را بشناسیم اگر ضعیف است تقویت کنیم، اگر در آن نفوذی است آن را بشناسیم و مانع کار او شویم. دانشگاه آزاد اسلامی اصلاح نمی‌شود مگر اینکه فرهنگ این محیط اصلاح شود.

وی با بیان اینکه باید در صدر برنامه‌های تحول در دانشگاه اولین برنامه تغییر فرهنگی باشد، گفت: صرف اینکه در دانشگاه یک معاونت داشته باشیم و تشکیل جلسات و نشست‌ها و تشریفات کفایت نمی‌کند، قاعدتا در این مسیر نیاز به یک برنامه‌ریزی جدی داریم. عرصه فعالیت فرهنگی به دلیل گستردگی باید ورودی کارآمد، مداوم و همراه با مدیریت راهبردی و در واقع یک حرکت جهادی داشته باشد.

فرماندهی جهاد فرهنگی؛ وظیفه معاونان دانشگاه آزاد اسلامی

فرهاد رهبر خطاب به معاونان دانشجویی و فرهنگی واحدهای سراسر کشور گفت: وظیفه شما معاونان دانشگاه آزاد اسلامی فرماندهی این جهاد فرهنگی است. جبهه فرهنگی یک کارزار و یک جبهه جنگ است. حتی از جبهه جنگ هم مهم‌تر است چون در جبهه فرهنگی دشمن را نمی‌شناسیم و او را نمی‌بینیم ابزارش را هم نمی‌شناسیم. بنابراین شما نیازمند یک طراحی عملیاتی در این جبهه هستید و باید نقشه راه داشته باشید. شما باید لوازم و نیازهای مورد نیاز برای فعالیت‌های فرهنگی را تدارک ببینید باید با شناخت ویژگی‌های کار فرهنگی مطلوب برگرفته از اسناد بالادستی به ویژه بالاترین سند یعنی مطالبات مقام معظم رهبری به پرسش‌ها پاسخ دهید که در طراحی نقشه راه به چه لوازمی نیاز دارید و از چه موانعی باید عبور کنید.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در دانشگاه دشمن‌شناسی یکی از وظایف مهم فرماندهان جبهه فرهنگی است، تاکید کرد: ما باید مراقبت پرتگاه‌ها باشیم تا با یک آینده‌نگری خود به آن مطلوب‌ها برسیم. شما باید به رخنه‌های فرهنگی در دانشگاه توجه داشته باشید. اگر واقعا به اینکه امروز در این محیط شما رخنه ایجاد شده است اعتقاد ندارید، باید کار دیگری بکنیم. ما باید بدانیم که چه کسی این رخنه را مدیریت می‌کند. باید بدانیم از چه وسیله‌ای و از چه کسی استفاده می‌کنند. شما فرماندهان فرهنگی وظیفه دارید شیوه‌های آن را در محیط خود شناسایی کنید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نماد بارز فرهنگی، استفاده فرهنگی است، تاکید کرد: با وجود سبقه‌های دینی، اسلامی و ایرانی در بین دانشجویان شاهد این هستیم که امروز با حرف‌های قشنگ و لعاب تازه این فرهنگ غربی در فرهنگ ایرانی اسلامی ما نفوذ کرده و منجر به استفاده فرهنگی شده است. در حقیقت ارزش‌های ضد دینی، ضد اسلامی با تعابیر ظاهرا موجه به طالبان و عمدتا جوانان در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و یک فاجعه بزرگی در دانشگاه‌های ما در جریان است. به تعبیر مولا اگر بخوابیم دشمن ما را با لگد بیدار می‌کند اگر این جریان را نشناسیم دشمن ما را با لگد بیدار می‌کند ما باید به خود بیاییم.

اگر به دانشجو بگوییم حق نداری با لباس نامناسب و با لباسی که توهین به فرهنگ اسلامی است، به دانشگاه بیایی می‌گوید شما جلوی آزادی را گرفته‌اید.
 
 

دکتر فرهاد رهبر در ادامه سخنان خود با اشاره به تعابیر اشتباه از آزادی و اشاره به اصطلاح «هزار وجه آزادی» گفت: یکی از دام‌های وحشتناکی که زیر پای جوانان ما پهن کرده‌اند به نام آزادی است. نسبت به هر نوع فعالیت فرهنگی حساسیت نشان دادن، بسیار قابل تامل است. فلان استاد در کلاس درس هر اراجیفی که می‌خواهد، می‌گوید و وقتی برخورد می‌شود، می‌گویند شما مخالف آزادی هستید. من اعلام می‌کنم هر کسی که بخواهد به قرآن، دین، اسلام و ولایت در دانشگاه آزاد اسلامی رخنه‌ای وارد کند لحظه‌ای او را تحمل نخواهم کرد. رهبری گفتند آزادی غیر از ولنگاری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هیچ جای دنیا آزادی را این گونه تعبیر نمی‌کنند، گفت: در هیچ جای دنیا دانشجویان با هر شکل و پوشش ظاهری نمی‌توانند به دانشگاه بیایند. اینجا اگر به دانشجو بگوییم حق نداری با لباس نامناسب و با لباسی که توهین به فرهنگ اسلامی است، به دانشگاه بیایی می‌گوید شما جلوی آزادی را گرفته‌اید.

آزادی غیر از رهاسازی است

وی تاکید کرد:‌ آزادی غیر از رهاسازی است. آزادی چارچوب و ضابطه دارد ولنگاری خیلی سخیف‌تر و کشنده‌تر از چماق‌ داری است. شمشیر زبان امروز در کلاس‌های درس اعتقادات دانشجویان ما را قلع و قم می‌کند و این خیلی خطرناک‌تر است. آزادی معنا و مفهوم دارد با استفاده از زبان، بیان، هنر، پول، نمره، ایجاد یک شخصیت کاذب در یک استاد، یک کاریزمای پکیده و با امثال این روش‌ها ایمان دانشجو، جامعه و ... را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌گویند آزادی. شما معاونان وظیفه دارید اینها را شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی کنید و در واقع جهاد فرهنگی داشته باشید.

دکتر رهبر خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم بشینیم و دست روی دست بگذاریم تا عده‌ای ما را متهم کنند که اینها مخالف آزادی‌اند؛ خیر ما مدافع آزادی هستیم. متاسفانه هیچ جای دنیا این جور آزادی که ما تعریف می‌کنیم وجود ندارد. در حالت بسیار خوش‌بینانه بدون شناخت ابعاد کار فرهنگی و اهداف مورد نظر به سمت نابود شدن سرمایه‌های مادی و معنوی پیش برویم.

نتیجه عمل می‌خواهیم نه گزارش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید مقداری از تشریفات و ارائه گزارش خارج شویم، اظهار کرد: ما نتیجه عمل می‌خواهیم نه گزارش، باید با یک برنامه‌ریزی اولویت‌های هر استان را در هر سال تحصیلی شناسایی و به خوبی به پیش ببریم. فرمانده لشگر می‌خواهد و لشگر شما شبکه‌ای است که می‌سازید.

تاکید رئیس دانشگاه آزاد بر شبکه‌سازی فرهنگی در دانشگاه

دکتر رهبر با طرح این سوال که شما چقدر شبکه استادی دارید، گفت: اگر داشته باشید که خوب است و اگر ندارید باید ایجاد کنید. کار فرهنگی نیاز به یک عزم جدی دارد. عزم دانشگاه آزاد اسلامی از بالاترین رکن آن و از ریاست هیات موسس و هیات امنا آغاز شده است و باید این عزم به آخرین حلقه دانشگاه برسد. ما باید از شعار دربیاییم و وظیفه داریم این شبکه را بسازیم و با یک حرکت خودجوش به تعبیر مقام معظم رهبری آتش اختیار عمل کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سخنان خود با خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: اگر توانستید این شبک هرا بسازید و این عزم جدی را در دانشگاه ایجاد کنید، موفق هستید. ما باید دشمن را ببینیم و برای آن طراحی عملیات داشته باشیم. شما در دفترتان نمی‌بینید ولی دانشجو در کلاس درس می‌بیند شما باید به تذکرات دانشجو و اساتید دلسوز توجه کنید از آنها در طراحی برنامه کمک بگیرید اگراین قائده را برنامه‌ریزی کنیم گام اول را برداشته‌ایم و اگرنتوانستیم دشمن را ابزار خود می‌تواند بر ما غلبه کند ولی من اعتقاد دارم اگر ما مقاوم و استوار برنامه‌ریزی کنیم با اتکال به خداوند متعال و توجهات ولی‌عصر قطعا در این عرصه پیروز می‌شویم و دشمن را به خاک و خون خواهیم کشید. تمام دنیا در 8 سال دفاع مقدس در برابر جوانان ما نتوانستند مقاومت کند و الان فهمیده‌اند که باید از طریق فرهنگی اقدام کنند و ما باید با تمام ایمان و قدرت خود در جبهه فرهنگی با اتکال به خداوند متعال مقابل دشمن بایستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.