نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: استاد دانشگاه باید فضای آزادی برای بیان اندیشه و تضارب اندیشه داشته باشد، در این صورت است که کشور ما رشد و پیشرفت می یابد.

به گزارش جماران؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر عده ای بخواهند برای اساتید دانشگاهی محدودیت هایی ایجاد کنند این محدودیت ها، خلاف مصالح کشور و سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب است.

محمود صادقی با تاکید بر حفظ منزلت و جایگاه اساتید دانشگاهی در کشور افزود: اساتید دانشگاهی افرادی هستند که در عرصه علمی و فناوری کشور عامل مهمی برای پیشرفت هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آنها اغلب فرصت های زیادی را نادیده می گیرند و زندگی خود را صرف مطالعه و پژوهش و علم آموزی می کنند.

صادقی تصریح کرد: ضرورت دارد منزلت و کرامت اساتید از سوی جامعه به ویژه مسئولان پاس داشته و با آنان با نگاه تکریمی برخورد شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: کسی که در کار علم است مهمترین کارش تفکر و اندیشه است و اندیشه و تفکر هم تنها در یک فضای آزاد رشد می کند.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: استاد دانشگاه باید فضای آزادی برای بیان اندیشه و تضارب اندیشه داشته باشد، در این صورت است که کشور ما رشد و پیشرفت می یابد.

صادقی گفت: در کشور ما بعد از انقلاب یکی از ابعادی که بیشترین رشد را داشته موضوع علم و دانشگاه بوده و نیز دانشگاه مبداء تحولات بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تاکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به موضوع علم و اساتید دانشگاهی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سیاست های کلی که تبیین کرده اند به موضوع منزلت و معیشت اساتید دانشگاهی توجه ویژه داشتند و هر ساله در بیاناتشان در دیدار با دانشجویان به این موضوع تاکید دارند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها سهم زیادی در پیشرفت کشور خصوصا در فناوری جدید داشته اند، اضافه کرد: اگر ما در حوزه های نانو، بیوتکنولوژی، موشکی و صنایع هسته ای پیشرفته کرده ایم، مرهون دانشگاهیان هستیم. 

صادقی گفت: اینکه عده ای بخواهند با دیده تردید به دانشگاه نگاه کنند بخصوص اگر از جانب نهادهای حاکمیتی این اتفاق صورت گیرد ضربه می زند و اعتماد متقابلی که باید بین حاکمیت و جامعه علمی باشد را دچار خدشه می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان داشت: البته شاید برخی ها بخواهند سوءاستفاده کنند؛ این نباید تبدیل به یک سوءظن عمومی شود، همانطور که رئیس جمهوری اشاره داشت.

صادقی عنوان داشت: برای مثال اگر فردی بخواهد در یک سمیناری شرکت کند، و اگر بخواهد در مظان اتهام قرار بگیرد درست نیست؛ علم ویژگی عام و جهانی دارد و برای گسترش آن نیازمند مبادله با دنیا هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در احادیث مختلف از جمله احادیثی که پیغمبر اکرم (ص) ذکر کردند، شاهدیم که ایشان به علم آموزی تاکید داشته است حتی اگر دستیابی به علم مستلزم سفر به دورترین نقاط باشد.

این استاد حقوق مالکیت فکر دانشگاه تربیت مدرس افزود: اگر ما بخواهیم محدودیت ایجاد کنیم این محدودیت ها، برخلاف مصالح کشور و سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب است.

رئیس جمهوری روز شنبه در اختتامیه سی و یکمین جشنواره خوارزمی گفت: دولت باید شرایط مساعد را برای پیشرفت علم و پژوهش در کشور فراهم کند. این حرف نادرست است که به اساتید، پژوهشگران و جوانان همیشه مشکوک باشیم، سخت گیری های بیجا باید کنار برود.

روحانی افزود: اگر دانشجویی می‌خواهد در سمیناری در خارج از کشور حضور پیدا کند، نباید قبل و بعد از حضور، او را مورد سوال و جواب قرار دهیم چرا که در دنیای علم این حرف‌ها وجود ندارد و در رشته‌های تخصصی باید بتوانیم با دنیا تعامل کنیم؛ این بسیار نادرست است که به اساتید و پژوهشگران مشکوک باشیم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: اساتید، دانشجویان و پژوهشگران ما به دین، فرهنگ، کشور و آینده ملت خود علاقه مند هستند و سخت گیری‌های بی‌جا باید از مسیر فعالیت آنها کنار برود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.