یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کانال تلگرامی؛

گرایش امام موسی صدر و صادق طباطبایی به موسیقی

به گزارش جماران، سید محمدناصر تقوی در کانال تلگرامی خود نوشت:

این ایام مصادف است با ایام رحلت مرحوم دکتر صادق طباطبایی .به یاد کرد آن عزیز مطلبی را که به هنگام رحلتش در همان زمان نوشته بودم و منتشر شد،اینجا تقدیم می شود:

امروز ناباورانه از درگذشت جناب دکتر سید صادق طباطبایی مطلع شدم . محضرش همیشه شیرین بود و مشربش همیشه خوش. قرار بود در اولین وقت ممکن تجدید دیداری داشته باشیم ؛ یا او در نزد ما و یا ما در نزد او. ولی این بار نیز تقدیر الهی بر تدبیر بشری غلبه کرد. دکتر طباطبایی همواره از خیلی جهات برایم جالب بود. گفتار و رفتارش برای هرکس که فقط جلسه ای با او می نشست ، بزرگ زادگی، بزرگمنشی و تعادل شخصیتش را می نمایاند و طبعا برای کسی که از فرصت دوستی و همصحبتی های مکرر با او برخوردار بود جاذبه های بیشتری داشت. علاقه دیرین به سیاست که حضور در مقاطع مهمی مانند پایه گذاری اتحادیه انجمن های اسلامی در اروپا ، معاونت در دولت موقت و...را درپی داشت هرگز از لطافت روحی او نکاسته بود. لطافتی که به صورت های مختلف و در قالب علاقمندی شدید به گل و گیاه ، موسیقی ، عکاسی و برخی شاخه های هنری دیگر بروز می کرد. شاید خیلی ها ندانند که طباطبائی یک صاحبنظر در موسیقی بود و سالها به صورت حرفه ای عکاسی می کرد و گذشته از صدها قطعه بی نظیر از طبیعت ، برخی از ماندگارترین عکس های تاریخی و سیاسی محصول همین علاقه او می باشند و به گفته خود از این جهت به دوست صمیمی اش شهید دکتر چمران شباهت داشت. در یکی از به قول خودمان گعده ها که گاه از نیمه شب نیز می گذشت در دیدار با آیة ا... قائم مقامی خاطراتی از گرایش خود و دایی عزیزش امام موسی به موسیقی را روایت کرد و آنگاه همانجا با مراجعه به اینترنت مقاله ای از خود در تحلیل موسیقی بتهون را آورد و با شوق و شور فراوان آن را توضیح داد . آقا سید صادق با برخورداری از پیوند نسبی و سببی با خاندانهای بزرگ سلطانی ، صدر ، خمینی ، خاتمی، طباطبائی قمی و...  امکان بینظیر و یا کم نظیری در مشاهده و ثبت رخدادهای مهمی را داشت . رخدادهایی که در بسیاری از آنها خود مستقیم  ایفای نقش کرده بود. در هر همسخنی انبوهی از این خاطرات و دانسته های ارزشمند و شنیدنی را سر می گشود و مخاطب را سرمست می کرد. وی در سالهای اخیر با گفتن بسیاری از این ناگفته ها خدمت بزرگی را به تاریخ معاصر ارایه داد و حافظه فوق العاده و  شور و حوصله ای که هنوز جوان بود ، تداوم این خدمت را بشارت می داد ... برای آن عزیز دوست داشتنی از خداوند بزرگ طلب مغفرت و رحمت دارم و  این مصیبت را به خانواده طباطبایی و خمینی ، خصوصا سلسله جنبان جوان ، عالم ، روشن اندیش و  آینده دار بیت شریف خمینی ، برادر عزیز و بزرگوارم حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن آقا خمینی صمیمانه تسلیت می گویم .

توضیح عکس :

بهمن ماه 1383 (2005) / هامبورگ ؛ از چپ : من ، دکتر صادق طباطبایی ، پروفسور ویلفرد روریش ( فیلسوف سیاسی آلمانی ) ، آیة الله قائم مقامی

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.