در مسجد سلیمان بوی گاز هر غریبه‌ای را به سرفه می‌اندازد ولی محلی‌ها این بو را احساس نمی‌کنند. بویی شبیه تخم مرغ گندیده که سینه آدم را تنگ می‌کند و کمی بعد حالت تهوع.

 

به گزارش جماران، روزنامه ایران نوشت: مردم مسجد سلیمان می‌گویند نشت گاز دمارشان را درآورده و خیلی‌هایشان آسم گرفته‌اند. یکی از اهالی ما را به خانه‌اش می‌برد و فرش را کنار می‌زند و با فندکش زمین را یکپارچه به آتش می‌کشد. من و بقیه همراهان از تعجب دهان‌مان باز می‌ماند. این دیگر چه وضعیتی است؟

«این گاز است که از زمین بیرون می‌زند، ما توی این وضعیت زندگی می‌کنیم. حس بویایی‌مان از بین رفته و بچه‌ها آسم گرفته‌اند. قرار بود جای دیگری به ما خانه بدهند ولی چند سال است بلاتکلیف مانده‌ایم.»

وقتی از آنها درباره بوی تخم مرغ گندیده‌ای می‌پرسم که همه جا هست، می‌گویند خیلی وقت است شامه‌شان را از دست داده‌اند و بویی را احساس نمی‌کنند.

زمانی نفت در باغچه‌ها می‌جوشید و حالا گاز است که از زمین بیرون می‌زند و مسموم می‌کند. وضعیتی که برای مردم و مسئولان به چالشی بزرگ تبدیل شده است.

۱۰۹ سال پیش وقتی انگلیسی‌ها دریافتند مسجد سلیمان ذخایر نفتی سرشاری دارد، پس از ساخت تأسیسات مورد نیاز، ناچار به توسعه شهر و تأسیس فرودگاه، منازل مسکونی برای کارمندان و کارگران، کارخانه یخ و گوگرد‌سازی و زمین فوتبال و تنیس، استخر و سینما شدند.

رشد و روند تحولات بیش از ٥٠ سال به طول نینجامید و با تحلیل رفتن منابع نفتی به بن‌بست رسید و حالا با شهری روبه‌رو هستیم که ١٠٠ هزار جمعیت دارد و با بیکاری و کمبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کند. به این همه خطر نشت گاز طبیعی را هم اضافه کنید که ١٢ هزار خانوار را تهدید می‌کند.

مسئولان می‌گویند نفوذ گاز به سطح زمین یک پدیده طبیعی است! گاز از میان این شکستگی به سطح زمین راه پیدا می‌کند و نمی‌شود کاری کرد.مقدار سولفید هیدروژن آن زیاد است و برای مردم زیان‌آور است و حتی به وسایل زندگی‌شان آسیب می‌زند.

نکته عجیب و تاسف آور این است که مسجد سلیمان تا همین چند سال پیش گاز شهری نداشت و آن زمان برای تأمین سوخت برای مصارف خانگی از گازهای سرچاهی که تصفیه نشده هستند استفاده می‌شد. 

 یعنی مردم از لوله‌های اصلی به خانه‌های‌شان انشعاب می‌گرفتند. بیشتر این لوله‌کشی‌ها غیراستاندارد بود و مردم از لوله آب و حتی شیلنگ استفاده می‌کردند. این گازها اثر تخریب بالایی دارند و بعد از مدتی لوله‌ها را سوراخ می‌کردند و به بیرون نشت می‌کردند.

 البته باید به این نکته هم اشاره کنم که ۹۰ درصد از این انشعابات قطع شده و شرکت گاز با لوله‌کشی‌های جدید، گاز شهری استاندارد در اختیار مردم گذاشته است.

 بیش از ۱۲ سال است که مردم مسجد سلیمان همچنان منتظر بهبود وضعیت زندگی‌شان هستند. بوی گاز آنها را بیمار کرده و وعده ۱۴ ساله مسئولان هنوز دوای دردی نشده. تلاش ما هم برای ارتباط و پاسخگویی مسئولان گذشته به نتیجه‌ای نرسید.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.