روند اجرائی کارهای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران و عملکرد این انجمن محل سؤال بسیاری از همکاران مطبوعاتی است.

به گزارش جماران، روزنامه شرق برای پاسخ به این موارد، گفت‌وگویی با عباس عبدی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، انجام داده‌است که در پی می‌آید.

‌فرایند عضو‌گیری انجمن از چه زمانی آغاز می‌شود؟

عضوگیری انجمن از شنبه (امروز) به صورت آنلاین انجام می‌شود و همکاران می‌توانند با ارسال مدارک درخواست عضویت کنند.

‌روزنامه‌نگاران برای عضویت چه مراحلی را باید طی کنند؟

همکارانی که درخواست عضویت دارند، می‌توانند از روز شنبه فرم پرشده درخواست عضویت را که در کانال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران به آدرس https://t.me/tehran_association_journalists قرار دارد، به همراه مدارک مربوط به آدرس تلگرامی @tpaoj به شماره ۰۹۰۲۴۴۰۱۳۹۲ ارسال کنند. کمیته عضویت انجمن به درخواست آنان رسیدگی می‌کند و اگر مدارک مصدق روزنامه‌نگار‌بودن فرد متقاضی مبتنی بر شرایط اعلام‌شده از سوی انجمن باشد، آن فرد به عضویت انجمن درخواهد آمد و با فرد پذیرفته‌شده تماس گرفته می‌شود تا با اصل مدارک به انجمن مراجعه و با واریز حق عضویت، کارت عضویت خود را دریافت کند.

‌شرایط عضویت در انجمن چیست؟

موارد در کانال انجمن منتشر می‌شود؛ اما به‌طور خلاصه به‌جز فرم درخواست عضویت که شامل کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی است و مدرکی که نشانگر روزنامه‌نگاربودن فرد باشد، مانند گواهی اشتغال به کار، کارت خبرنگاری و نمونه آثار منتشر‌شده در مطبوعات است.

‌افرادی که در مجمع عمومی شرکت داشتند نیز باید این مراحل را طی کنند؟

افراد حاضر در مجمع عمومی عضو انجمن تلقی می‌شوند و تنها باید حق عضویت پرداخت کرده و کارت خود را دریافت کنند. با توجه به اینکه به‌تازگی موفق به تأمین مکان مناسب برای دفتر انجمن شده‌ایم، بلافاصله پس از استقرار اعلام می‌‌کنیم دوستان برای پرداخت حق عضویت و گرفتن کارت مراجعه کنند.

‌افرادی که قبلا درخواست عضویت خود را به هیئت مؤسس داده‌اند، اما در مجمع شرکت نکرده‌اند، لازم است مجدد درخواست دهند؟

خیر؛ همکارانی که قبلا مدارک خود را به هیئت مؤسس ارائه داده‌اند، مدارکشان در کمیته عضوگیری انجمن بررسی و به‌تدریج با آنها تماس گرفته می‌شود تا تکلیف عضویتشان مشخص شود. در صورت تأیید از سوی کمیته عضوگیری، عضویت این افراد نیز با پرداخت حق عضویت قطعی می‌شود.

 ‌کدام کمیته‌های انجمن تاکنون فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؟

کمیته عضوگیری به دبیری مژگان جمشیدی، کمیته روابط عمومی به دبیری پژمان موسوی، کمیته آموزش به دبیری علی کدخدازاده، کمیته تدارکات و پشتیبانی به دبیری محمدرضا مقیسه و کمیته روابط کار به دبیری مسعود هوشمند‌رضوی.

‌اعضا برای عضویت در کمیته‌ها چه کار باید بکنند؟

کمیته‌های انجمن مهم‌ترین بخشی هستند که با مشارکت همکاران عزیز شکل خواهند گرفت. برای عضویت در هر کمیته، ضوابطی وجود دارد که در هیئت‌مدیره تصویب شده است و این ضوابط بیشتر بر اساس سابقه کار و علایق فرد است و محدودیت چندانی وجود ندارد. تمام این ضوابط به‌ صورت شفاف در اختیار همه اعضا قرار می‌گیرد و برای فعالیت نیز درِ کمیته‌ها روی همه گشوده است و استقبال هم می‌کنیم.

‌یکی از مسائلی که به‌تازگی اتفاق افتاد، مسئله طرح ترافیک خبرنگاران بود؛ انجمن در این زمینه چه کاری انجام داد؟

درباره حق تردد آزاد به داخل محدوده بیش از هر چیزی گفت‌وگو شد و از آنجا که مطالبه مهمی از بدنه روزنامه‌نگاران بود، در نهایت اطلاعیه‌ای که معرف دیدگاه انجمن دراین‌باره است، منتشر شد. همچنین با اعضای شورای شهر و شهرداری نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری نیز درخواست حضور نمایندگان انجمن را برای رسیدگی در کارگروه مربوط داده‌‌اند و انجمن نیز برای توضیح دیدگاه‌های خود و دفاع از آنها و نیز کمک به شهرداری برای اجرای هرچه بهتر این طرح، اعلام آمادگی کرده است.

‌چندی پیش مسائلی برای گروهی از خبرنگاران روزنامه جام‌جم اتفاق افتاد، در‌این‌باره ‌انجمن چه کاری انجام داد؟

درباره همکاران در روزنامه جام‌جم، سه بار در هیئت‌مدیره انجمن صحبت شد و حتی یکی از اعضای هیئت‌مدیره مراتب گلایه این دوستان را منتقل کردند؛ ولی باید توضیح دهیم که انجمن در این موارد ابتدا به ساکن ورود نمی‌کند و ما به دوستانی که با این همکاران رابطه داشتند، پیام دادیم که شرح ماجرا و درخواست خود را به انجمن منعکس کنند تا بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم؛ اما این درخواست صورت نگرفت. به دو نکته مهم نیز باید توجه شود؛ اول اینکه پیگیری موارد این‌چنینی فقط شامل حال اعضا و با اعلام درخواست خودشان انجام خواهد شد و این قاعده پس از اعلام ثبت‌نام رعایت خواهد شد، البته منظور موارد حرفه‌ای شخصی است. دوم اینکه پیگیری این موارد به‌طور کامل غیرعلنی و به دور از فضاسازی‌های تبلیغی خواهد بود، مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد. ما شرایط روزنامه‌ها را نیز درک می‌کنیم؛ ولی وظیفه داریم از حقوق همکاران عضو دفاع کنیم.

‌خانم خسروی، یکی از همکاران روزنامه ایران، با مشکلی مواجه شدند. برای این مورد انجمن چه فعالیتی انجام داد؟ 

درباره همکار دیگرمان، خانم خسروی، از همان روز اولی که مسئله علنی شد، پیگیر ماجرا بودیم و چندین گفت‌وگوی طولانی و فشرده با مدیران محترم روزنامه و سردبیر عزیز آن و نیز همکار محترم ما؛ یعنی خانم خسروی انجام شد و با وجود مشکلاتی که ناخواسته پیش آمد، در نهایت با درایت آنان به کار بازگشته‌اند. خواهش من از همه همکاران عزیز این است که در این‌گونه موارد سعی کنند ابتدا از طریق گفت‌وگوهای شخصی و خصوصی مسئله را طرح و پیگیری کنند و اجازه ندهند که کار به فضای عمومی کشیده شود، زیرا همیشه این امکان هست که فضای عمومی مسئله را به‌گونه دیگری تعبیر و تفسیر کند. البته طرح حقوق افراد در فضای عمومی حق همه است، ولی اگر به‌گونه‌ای طرح شود که استیفای این حق را با مانع مواجه کند، باید از آن پرهیز کرد. در نهایت وقت برای طرح عمومی همیشه وجود دارد.

‌به‌طورکلی سیاست حمایتی انجمن از روزنامه‌نگارانی که به‌نوعی دچار مشکل می‌شوند چیست؟

سیاست ما دراین‌باره حمایت حداکثری از اعضای انجمن و حمایت مناسب و در حد ممکن از سایر همکاران است. حمایت از اعضا شامل پیگیری‌های رسمی در صورت نیاز به حمایت‌های حقوقی و در موارد ویژه سایر حمایت‌ها خواهد بود. البته هدف ما در هر مورد خاص حل مشکل پیش‌آمده با حفظ اصول حرفه‌ای و قوانین موضوعه به‌علاوه گفت‌وگوهای سازنده است. در هیچ موردیابتدا به ‌ساکن در پی تبلیغاتی‌کردن مشکلات نیستیم، ولی اگر به هر دلیلی خارج از اراده ما چنین شد، متناسب با آن نیز واکنش خواهیم داشت. به‌علاوه در شرایط کلی اگرچه روزنامه‌نگاران در قطب مقابل مدیران مسئول و صاحبان امتیاز تعریف می‌شوند، ولی ما معتقدیم هر دو گروه مکمل یکدیگر هم هستند. بدون روزنامه و رسانه، روزنامه‌نگار به‌عنوان یک صنف محقق نخواهد شد، پس حمایت از روزنامه‌ها هم وظیفه ماست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.