برخی از مواد لایحه بودجه سال 97 امروز توسط نمایندگان اصلاح شد

به گزارش جماران، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (پنجشنبه، 3 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 برخی از مواد آن را اصلاح کردند که به شرح زیر است: 

 

سؤال از رئیس‌جمهور با 102 امضا تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد

احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تقدیم سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور به هیأت رئیسه مجلس خبر داد.

وی اضافه کرد: این سؤال با 102 امضا تقدیم هیأت رئیسه شده که به کمیسیون اقتصادی ارجاع خواهد شد.

پنج سؤالی که از روحانی پرسیده خواهد شد، به شرح زیر است:
1- چرا دولت در کنترل قاچاق به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل فلج تولید ملی تا کنون موفق نبوده است؟
2- علت استقرار تحریم‌های بانکی با گذشت حدود دو سال علی‌رغم تعهدات برجامی ایران چیست؟
3- چرا دولت نسبت به کاهش بیکاری تاکنون اقدام شایسته‌ای نداشته است؟
4- علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت روحانی علی‌رغم تمام وعده‌ها و اعلام‌های مکرر مبنی بر عبور از رکود چیست؟
5- علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی چیست؟

 

لاریجانی از ناجا و بسیج به دلیل مدیریت حادثه خیابان پاسداران تقدیر کرد

 

رئیس مجلس شورای اسلامی از پرسنل نیروی انتظامی و بسیج به جهت عملکرد مناسب در حادثه خیابان پاسداران، سپاسگزاری کرد.

دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (پنجشنبه 3 اسفند) مجلس شورای اسلامی با تسلیت شهادت پرسنل فداکار نیروی انتظامی و بسیج در حادثه خیابان پاسداران گفت: از دقت عمل فرماندهی و پرسنل فدارکار نیروی انتظامی که با صلابت و درایت در رخنه ای که در مسائل امنیتی در تهران ایجاد شد، رفتار کردند، سپاسگزاری می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز مراسم تشییع جنازه شهدای ناجا و بسیج در این حادثه است؛ نمایندگان به دنبال شرکت در این مراسم بودند، اما به دلیل برگزاری جلسه صحن علنی، این توفیق از ما سلب شد.

وی با آرزوی توفیق و سلامت برای کارکنان ناجا تصریح کرد: به روح شهیدان نیروی انتظامی درود می فرستیم.

دکتر لاریجانی همچنین ضمن تقدیر از نیروهای بسیج، گفت: بسیج نیز در این موضوع فعال بود و شهید دادند و البته بسیار مناسب، باتدبیر و باصلابت موضوع را مدیریت کردند.

 

اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تا پایان سال ۹۷ تمدید شد

با اصلاح بند الحاقی 10 تبصره 12 ماده واحده این لایحه در خصوص «اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری» را  با 141 رأی موافق، 41 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

در بند الحاقی 10 تبصره 12 این لایحه آمده است؛ مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 86 با اصلاحات و الحاقات بعدی تا زمان لازم الاجراء شدن قانون جدید در سال 97 تمدید شد

 

تعیین مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۷

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (پنج‌شنبه) و در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه، تبصره ۱۴ این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف نمودن پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند، در اجرای ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مطابق جدول ذیل هزینه می‌شود:

طبق این مصوبه دولت موظف است نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد به صورت تدریجی اقدام کند.

همچنین در صورتی که خانوارها نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند، ‌وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه موضوع را بررسی و در صورت استحقاق نسبت به برقراری یارانه آنها اقدام کند.

همچنین در هر صورت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، خانوارهای ساکن روستاها و سایر خانواده‌های کم درآمد کماکان یارانه دریافت خواهند کرد و از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف نخواهند شد.

به موجب مصوبه مجلس، تا سقف ۱۱ هزار میلیارد تومان به جدول منابع بند الف این تبصره قابل افزایش است:

  1. افزایش سهم سلامت موضوع ردیف ۳ مصارف هدفمندی به ۴۴۰۰ میلیارد تومان
  2. اختصاص مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان در ردیف جدید به موضوع تولید و اشتغال
  3. اجرای قانون حمایت از معلولان توسط سازمان بهزیستی کشور ۲۰۰ میلیارد تومان
  4. کمک به حق بیمه قالیبافان ۵۰ میلیارد تومان
  5. باقیمانده مبلغ مذکور جهت پر داخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها موضوع ردیف یک مصارف هدفمندی یارانه‌ها
  6. در ردیف دو مصارف هدفمندی عبارت کمک به خانوارهای عشایر اضافه شود.

به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۱۰ درصد مجوز قانون برنامه ششم نسبت به جابجایی منابع و مصارف این جدول جهت پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها اقدام کند.

در جریان بررسی تبصره ۱۴، غلامرضا کاتب در مخالفت با این تبصره گفت که جدول درآمدی هدفمندی یارانه‌ها در قالب ۹۸ هزار میلیارد تومان بسته شده و حالا می‌گوییم ۱۱ هزار میلیارد تومان برای این منابع قابل افزایش است. یعنی سرجمع منابع ۱۰۸ هزار میلیارد تومان می‌شود و دولت به راحتی می‌تواند نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اقدام کند. ضمن اینکه به دولت اجازه می‌دهیم منابع و مصارف را در سقف ۱۰ درصد جابجا کند.

ناصر قوامی نیز در موافقت با این تبصره، گفت: این اولین سال است که تمام منابع هدفمندی شفاف می‌شود. ما در واقع برای ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع سرگردان مصرف تعیین می‌کنیم و این در راستای شفاف کردن و منضبط کردن بودجه است و به یارانه‌بگیرها کمک می‌کند.

پس از بحث و بررسی درباره تبصره ۱۴ لایحه بودجه در مورد هدفمندی، نمایندگان با ۱۵۴ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر با آن موافقت کردند و به این ترتیب نحوه هزینه کرد درآمدهای هدفمندی در سال آینده را تعیین کردند.

 

تمام مزایای متعلق به شهید به والدین شهدا تعلق می‌گیرد

 

 نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (پنجشنبه، 3 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با الحاق یک بند به تبصره 17 ماده واحده این لایحه در خصوص «بهره مندی والدین شهدا از مزایای متعلق به شهید، جدا از حقوق و مستمری» با 123 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است احمد بیگدلی به عنوان پیشنهاد دهنده این بند گفت: در حال حاضر برخی از والدین شهدا که تحت تکفل فرزند شهید خود نبودند، جدای از حقوق و مستمری از مزایای متعلق به شهید بهره مند نیستند؛ بنابراین بنیاد شهید باید از محل خروج والدین و همسران شهدا از حمایت های این نهاد به این دست از والدین شهدا، مزایایی را پرداخت کنند.

لازم به ذکر است غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به وجود یک ابهام در این پیشنهاد گفت: در حال حاضر هیچ والدین شهدایی در کشور وجود ندارد که از حقوق یا مستمری برخوردار نباشد. همه والدین شهدا حقوق و مستمری را دریافت می کنند. بنابراین تنها باید مزایای متعلق به شهید را به والدین شهدا پرداخت کرد.

همچنین علیرضا سلیمی در جریان بررسی این بند الحاقی در تذکری با استناد به ماده 186 آئین نامه داخلی مجلس گفت: مجلس در حال حاضر بخش هزینه ای بودجه را بررسی می کند بنابراین طرح برخی از مسائل در شرایط فعلی درست نیست ضمن اینکه برخی از پیشنهادات نمایندگان نیز مکتوب نمی باشد.

وی تاکید کرد: در طرح ایجاد مزایای متعلق به شهید برای والدین شهدا باید قبل از بررسی این مسئله منابع آن در نظر گرفته می شد./

 

افطاری دادن دستگاه‌های اجرایی مطلقاً ممنوع شد

 

 نمایندگان در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 3 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با الحاق یک بند به تبصره 20 ماده واحده این لایحه با 112 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی؛ تامین هزینه افطاری کلیه دستگاه های اجرایی مندرج در ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب از هر محل از جمله بودجه کل کشور، اعتبارات عمومی و اختصاصی منابع داخلی، اعتبارات خارج از شمول و منابع حاصل از صرفه جویی به هر میزان و به هر نحو مطلقاً ممنوع است./

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.