رئیس جمهور رابطه شبه قاره هند با ملت ایران را ویژه و کم نظیر دانست و با تاکید بر اینکه تاجران ایرانی، علاوه بر کالای تجاری، کالای فرهنگی و معنوی به هند منتقل کردند، اظهارداشت:آثار تمدنی حیدرآباد و هند حاصل تلاش تمدنی و مشترک ملت ایران و هند است.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز جمعه در شهر حیدرآباد و در دیدار صمیمی با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند با بیان اینکه زبان فارسی مانع خودباختگی فرهنگی است و کرسی های زبان فارسی باید توسعه یابند، گفت: زبان شیرین فارسی در دیار شبه قاره، بهتر از همه جا جلوه گر شده است و می تواند توسعه روابط ایران و هند را شتاب دهد.

رئیس‌ جمهور با گرامیداشت ایام پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مردم در 22 بهمن با شور و هیجان سال‌های اولیه انقلاب به خیابان‌ها آمده و با تلاش و اقدام پدران، برادران و یا خودشان در ایام پیروزی انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه ملت ایران در سالهای اخیر قدم های بزرگی در احقاق حقوق خود برداشت، خاطرنشان کرد: امروز شاهد تلاش ملت بزرگ ایران برای تعالی و توسعه کشور هستیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه رابطه ایران با شبه قاره هند و کشور هندوستان بسیار ویژه است، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا رابطه ای به این نزدیکی بین دو ملت و دو کشور وجود داشته باشد. در این کشور، ایرانیان، قطب شاهیان و دیگر افراد به قدری نفوذ، محبوبیت و مدیریت داشتند که توانستند در این سرزمین حکمرانی کنند و این اقدامی بسیار ارزشمند و مهم است که عده‌ای از ایران به هندوستان آمده و ترتیب شهرها و شیوه اداره و نحوه مدیریت جامعه را از سرزمین خود به این سرزمین آورده و تجربیات خود را به خوبی به مردم این کشور منتقل کردند و این نشان دهنده آن است که ایرانیان در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی بسیار فعال بودند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه زبان فارسی می تواند توسعه روابط ایران و هند را شتاب دهد، تصریح کرد: تاجران و بازرگانان تنها کالا مبادله نمی‌کنند، بلکه در جریان فعالیت‌های خود کالای فرهنگی، ‌سیاسی و مدیریتی را نیز انتقال می‌دهند.

رئیس جمهور گفت: در آثار تاریخی ارزشمندی که در حیدرآباد وجود دارد، به خوبی فرهنگ اسلامی و ایرانی نمایان است و گذشتگان به خوبی توانسته‌اند، فرهنگ، تمدن و اعتقادات ایرانی را به این سرزمین منتقل کنند و امروز هم باید با بهره گیری از ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی که ایرانیان از آن برخوردار هستند، مسیر گذشته را طی کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه زبان فارسی و فرهنگ ایرانی نفوذ گسترده‌ای در کشورهای منطقه و شبه قاره هند داشته است، گفت: زبان فارسی در عراق و حتی ترکیه و دربار عثمانی جایگاه ویژه‌ای داشته است،‌ اما در دهه‌های اخیر فارسی‌زدایی صورت گرفته است. امروز در شرق ایران و شبه قاره هند، فرهنگ ایران جاری است. در هیچ سرزمین و دیاری مانند شبه قاره هند زمینه برای توسعه و گسترش زبان فارسی مهیا نبوده است و در این سرزمین حتی برای شعر فارسی سبک ویژه‌ای ایجاد کردند و این نشان‌دهنده ظرفیت بالایی است که برای فرهنگ و زبان فارسی در شبه قاره هند وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران و هند باید بسیار نزدیک‌تر و صمیمانه‌تر باشد، گفت: مردم هند، از فرهنگ و آداب و رسوم خود، حتی در دیار غرب به خوبی صیانت کردند. البته ایرانیان هم در طول تاریخ اینچنین بودند ولی انتظار می‌رود که بیش از دیگران حامل فرهنگ، رسوم و اعتقادات کشورمان در سرزمین‌های دیگر باشند و باید مراقبت داشت تا خودباختگی فرهنگی در زندگی ما نفوذ نکند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: باید کرسی‌های زبان فارسی را توسعه دهیم تا زبان فارسی در این دیار باقی بماند و بایستی از ظرفیتی که در سابقه تاریخی دو ملت وجود دارد برای ارتباط و نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور استفاده کرد.

رئیس جمهور گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور، سفرای ایران محسوب می‌شوند که باید از فرهنگ ایرانی در این سرزمین‌ها صیانت کنند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مطالبات و درخواستهای برخی از دانشجویان و ایرانیان مقیم هند پیگیری می شود، اظهار داشت: از سفیر کشورمان می‌خواهم که موارد مطرح شده را به مسئولین مربوطه منتقل کنند، تا اجرایی شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ملت ایران در سال‌های گذشته بویژه در سال‌های اخیر، اقدامات و تلاش‌های بسیار بزرگ و ارزشمندی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و احقاق حقوق خود انجام داده است، گفت: ملت ایران سال‌ها از سوی دیگران تحت تحریم‌های ناحق و ظالمانه قرار گرفته بود که سابقه برخی از این تحریم‌ها به اوایل انقلاب و برخی نیز به بعد از سال 85 مربوط می‌شود. تحریم‌ها فشار زیادی بر مردم وارد می‌کند، لذا باید تلاش کرد تا تحریم‌ها برطرف گردد. ملت ایران در 4 سال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در راستای احقاق حقوق خود در این زمینه انجام داده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: بی‌تردید اگر از انتقال انرژی توسط کشورمان جلوگیری شود، ارتباط ما با سایر کشورها تضعیف می‌گردد و امروز ملت ایران با تلاش‌های خود حداقل در این حوزه حقوق خود را بازپس گرفته و به اندازه سال‌های قبل از 84 نفت، تولید و صادر می‌کند و در بخش گاز و پتروشیمی نیز شاهد، رشد و توسعه هستیم.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های وزارت خارجه و دکتر ظریف در عرصه سیاست خارجی و احقاق حقوق ملت ایران گفت: به واسطه زحماتی که کشیده شد، به خوبی نشان دادیم همانگونه که از قدرت دفاع در برابر متجاوز برخوردار هستیم، توان سیاسی و قدرت مذاکره نیز با جهانیان داریم و در این حوزه نیز جایگاه کشورمان در طول سال‌های گذشته هر روز قوی‌تر شده است.

دکتر روحانی گفت: امروز ایران از دیدگاه سازمان ملل و حتی قدرت‌هایی که رابطه خوبی با ملت ایران ندارند، قدرتی تأثیرگذار در منطقه است و هیچ کس در آن تردیدی ندارد. امروز برای آینده، سه کشور ایران، روسیه و ترکیه کنار هم می‌نشینند تا ثبات و آرامش به منطقه برگردد و هیچ کس تردیدی ندارد که در مبارزه با تروریسم که خطر بزرگی برای ملت‌های منطقه است، ملت ایران بود که در برابر این فاجعه بزرگ ایستادگی کرد و آنها را به عقب راند. البته مردم عراق و سوریه هم نقش مهمی در این زمینه ایفا کردند، اما هیچ کس در بزرگی و اهمیت نقش ایران در بازگشت ثبات و امنیت به منطقه تردیدی ندارد و این افتخار بزرگی برای ملت و دولت ایران است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز آقایی که در آمریکا روی کار آمده، بیش از یک سال است که تلاش می‌کند، برجام را از بین ببرد و هر چند یکبار اعلام می‌کند که آخرین امضاء خود را در این زمینه می‌زند و اینکه یک ابرقدرت در برابر ایران یکسال است که تلاش می‌کند کاری انجام دهد و تا امروز نتوانسته، افتخار بزرگی محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها در این مدت هر موقع که خواستند در برابر برجام کاری انجام دهند، هیچ‌کس به جز یک رژیم اشغالگر و یکی دو کشور کوچولو به خواسته او پاسخ مثبت نداده است و همه کشورها حق را به ایران می‌دهند این نشان‌دهنده آن است که ملت ایران در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت می‌کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه ایران در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی طرح‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهار داشت: امروز فولاد ایران در دنیا تأثیرگذار است. تا سال 1404 به میزان تولید 55 میلیون تن فولاد خواهیم رسید. در حوزه پتروشیمی نیز جایگاه بالایی داریم. طی دو ماه شش واحد پتروشیمی و در دولت یازدهم در پارس جنوبی، 11 فاز افتتاح شد، این در حالی است که تمام فازهایی که از ابتدا تا قبل از دولت یازدهم در پارس جنوبی افتتاح شده، 10 فاز بود و به فضل الهی در سال آینده چند فاز جدید نیز در پارس جنوبی افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: در دولت یازدهم ناچار بودیم 8 میلیون تن گندم وارد کنیم و در دو سال اخیر حتی به اروپا نیز گندم صادر می‌کنیم و این به معنای آن است که ملت ایران در زمینه کشاورزی، صنعتی، فولاد و ترانزیت در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت نقش بسیار مهمی در آینده ایفا خواهد کرد، گفت: امروز شرایط ایران به واسطه اهمیتی که به توسعه خطوط ریلی داده شده است، روز به روز، بهتر می‌شود و هند از طریق ایران می‌تواند به افغانستان، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا متصل شود.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت ملت ایران در حوزه فناوری‌ اطلاعات، اظهار داشت: امروز اینترنت پرسرعت حتی روستاهای کشورمان را تحت پوشش قرار داده است و 200 هزار شغل طی سال‌های اخیر با استفاده از ظرفیت فضای مجازی ایجاد شده است. هند نیز از کشورهایی است که در حوزه فناوری اطلاعات پیشرفت خوبی دارد و تجار، فعالان اقتصادی و دانشجویان می‌توانند از این ظرفیت برای پیشرفت متقابل دو کشور در این حوزه استفاده کنند و دانشجویانی که در این حوزه تحقیق می‌کنند، می‌توانند زمینه ارتباطی خوبی بین دو کشور ایجاد کنند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ایران و هند، در حوزه سیاسی و مسایل منطقه‌ای روابط خوبی با یکدیگر دارند و از لحاظ اقتصادی و تجاری نیز باید مناسبات و همکاری‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهیم و امیدوارم شاهد تحکیم هر چه بیشتر روابط بین دو ملت ایران و هند باشیم.

در این مراسم تعدادی از دانشجویان و ایرانیان مقیم هند، در سخنانی دیدگاه‌ها، مشکلات و پیشنهادات خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.